|
WILLIAM FAULKNER
ŁUCZAK E.B. RED. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 42.15 Twoja cena 40,04 zł + 5% vat - dodaj do koszyka William Faulkner
William Faulkner,
jeden z najbardziej oryginalnych prozaików amerykańskich XX
wieku, urodził się w 1897 roku w New Albany w stanie Missisipi jako
William Cuthbert Falkner. Zadebiutował powieścią Żołd (1925),
którą dołączył do głosów tzw. straconego
pokolenia: pisarzy przeżywających rozczarowanie cywilizacją świata
zachodniego po I wojnie światowej. Kolejną powieścią Sartoris (1927)
– osadzoną w fikcyjnym hrabstwie Yoknapatawpha w stanie
Missisipi – zapoczątkował serię utworów
poświęconych Głębokiemu Południu: dziedzictwu niewolnictwa i rasizmu,
problemowi supremacji rasowej, mitowi czystości krwi. Najbardziej
twórczy czas w życiu Faulknera przypadł na lata 1929-1936.
Napisał wówczas arcydzieła: Wściekłość i wrzask (1929),
Kiedy umieram (1930), Światłość w sierpniu (1932) oraz Absalomie,
Absalomie… (1936). Wytrawny stylista i oryginalny
eksperymentator upowszechniający technikę strumienia świadomości, swoją
twórczość poświęcił amerykańskiemu Południu. Inspirowali się
nią m.in. William Styron, Mario Vargas Llosa, Alberto Moravia, Toni
Morrison. W 1949 roku został uhonorowany literacką Nagrodą Nobla. Zmarł
w 1962 roku w Oxfordzie w stanie Missisipi.
O Faulknerze napisali w tej książce: Ewelina Bańka (Katolicki
Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II), Grażyna Maria Teresa Branny
(Akademia Ignatianum w Krakowie), Michał Choiński (Uniwersytet
Jagielloński), Kamil Chrzczonowicz (Uniwersytet Warszawski), Paweł
Jędrzejko (Uniwersytet Śląski), Zofia Kolbuszewska (Uniwersytet
Wrocławski), Ewa Barbara Łuczak (Uniwersytet Warszawski), Zbigniew
Maszewski (Uniwersytet Łódzki), Ewa Paczoska (Uniwersytet
Warszawski), Marek Paryż (Uniwersytet Warszawski), Alicja Piechucka
(Uniwersytet Łódzki), Beata Zawadka (Uniwersytet
Szczeciński) oraz Joanna Ziarkowska (Uniwersytet Warszawski).
Ewa Barbara Łuczak
Wstęp
Negatywna zdolność
Williama Faulknera 7
Marek Paryż
Motywy pierwszowojenne w
powieściach Żołd i Sartoris . 25
Paweł Jędrzejko
Faulkner w czasie, czyli
o dwóch Jasonach i etosie Południa: wokół
Wściekłości i wrzasku w adaptacjach Martina Ritta i Jamesa Franco
49
Zbigniew Maszewski
Williama Faulknera
podróż rodziny Bundrenów w Kiedy umieram .
77
Ewa Barbara Łuczak
Światłość w sierpniu:
powieść nomadyczna . 89
Michał Choiński
„Suchy
wrzesień”: polifoniczna retoryka konfliktu Williama
Faulknera . 107
Ewa Paczoska
Absalomie,
Absalomie…: Williama Faulknera tragedia nowoczesna
123
Grażyna Maria Teresa Branny
Kto jest prekursorem
denegacji? Nieznany dług Faulknera wobec krótkiej prozy
Conrada 14
Alicja Piechucka
Kobiety w obliczu
„straconej sprawy”. Faulkner, Fitzgerald i wojna
secesyjna: Niepokonane i wybrane opowiadania Fitzgeralda .
169
Zofia Kolbuszewska
Modernistyczny
powrót baroku i eksplozja kobiecej wzniosłości: Dzikie palmy
i Stary 203
Ewelina Bańka
Las utracony drogą ku
wolności Ike’a McCaslina: Niedźwiedź
223
Joanna Ziarkowska
„Potomek
dzikich królów”: polityka kwantum krwi
w Zstąp, Mojżeszu 245
Kamil Chrzczonowicz
Humor i defamiliaryzacja
w Koniokradach 265
Beata Zawadka
Faulkner i kino cyfrowe:
długie, gorące lato? . 281
296 stron, Format:
13.5x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|