ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

BRZMIENIE UCZUĆ ESEJ O EMOCJACH MUZYCZNYCH ZAWIERAJĄCY PEŁNĄ WERSJĘ TEKSTU


KIVY P.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2022, wydanie I

cena netto: 45.60 Twoja cena  43,32 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Brzmienie uczuć

Esej o emocjach muzycznych zawierający pełną wersję tekstu


Pierwszy polski przekład klasycznego dzieła dwudziestowiecznej estetyki muzyki Petera Kivy’ego The Sound Sentiment (1989), zawierającego oryginalną wersję The Corded Shell (1980) i wzbogaconego o dodatkowe rozdziały napisane w odpowiedzi na dyskusję, jaka toczyła się na temat emocjonalizmu.

Autor przedstawia ekspresję muzyczną oraz problemy związane z jej rozumieniem, odwołując się do filozofii, historii muzyki i muzykologii. Analizuje poglądy w spektrum emotywizmu muzycznego w sposób odpowiadający wymaganiom dyskursu filozoficznego. Omawiając przykłady muzyczne, prezentuje się jako słuchacz i miłośnik muzyki, któremu zależy na zachowaniu ścisłości i dążeniu do odkrycia roli, jaką pełnią emocje w estetyce muzycznej. Kivy proponuje stanowisko kognitywizmu emocjonalnego, które zakłada rozpoznawanie emocji w muzyce bez jednoczesnego wywoływania emocji w słuchaczu oraz bez przypisywania emocji kompozytorowi. Postulując podobieństwo między pewnymi elementami muzyki (np. konturem melodii) a cechami kulturowymi (np. gestami ludzkimi) związanymi z wyrażaniem emocji, wskazuje na różnicę między ekspresją jako wyrażaniem uczuć a szczególną ekspresywnością, którą można przypisać muzyce.

Publikacja Petera Kivy’ego zmieniła na zawsze dyskusję na temat muzyki i wskazała drogę następnym badaczom nie tylko w obszarze filozofii anglosaskiej, ale i w najszerzej pojętej światowej estetyce muzycznej i filozofii muzyki.

Wprowadzenie (Joseph Margolis)    IX
Przedmowa do oryginalnego wydania „Th e Corded Shell”     . XIII
Przedmowa do oryginalnego wydania „Th e Sound Sentiment”    XVI

CZĘŚĆ PIERWSZA

Struny muszli
Refl eksje nad ekspresją muzyczną  
     1

I Paradoks opisu muzyki            3
 II Ekspresja i ekspresywność        12
III Mówienie i śpiewanie         18
IV „Fizjologia” ekspresji muzycznej        29
 V „Ikonografia” ekspresji muzycznej         41
VI „Fizjonomia” ekspresji muzycznej           49
VII „Fizjonomia” ekspresji muzycznej: obrona            60
VIII Kontur i konwencja           74
IX Przekraczanie bariery kulturowej        90
X Ton, tekst i tytuł          102
XI Całe to piękno          121
XII Jak odbierać muzykę emocjonalnie (i zachować twarz)       141

CZĘŚĆ DRUGA

Słowo się rzekło…
Dalsze refleksje na temat ekspresji muzycznej   
    159

XIII A jednak jest smutna…     160
XIV Problemy Newcomba           183
XV A jednak porusza…         215
XVI Formalizm i uczucia       239

 Słowo na temat tłumaczenia        268
 Podziękowania          271
 Bibliografia           272
 Indeks rzeczowy           278
 Indeks osób           281

286 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022