|
BRZMIENIE UCZUĆ ESEJ O EMOCJACH MUZYCZNYCH ZAWIERAJĄCY PEŁNĄ WERSJĘ TEKSTU
KIVY P. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 45.60 Twoja cena 43,32 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Brzmienie uczuć
Esej o emocjach muzycznych zawierający pełną
wersję tekstu
Pierwszy polski przekład
klasycznego dzieła dwudziestowiecznej estetyki muzyki Petera
Kivy’ego The Sound Sentiment (1989), zawierającego oryginalną
wersję The Corded Shell (1980) i wzbogaconego o dodatkowe rozdziały
napisane w odpowiedzi na dyskusję, jaka toczyła się na temat
emocjonalizmu.
Autor przedstawia ekspresję muzyczną oraz problemy związane z jej
rozumieniem, odwołując się do filozofii, historii muzyki i muzykologii.
Analizuje poglądy w spektrum emotywizmu muzycznego w sposób
odpowiadający wymaganiom dyskursu filozoficznego. Omawiając przykłady
muzyczne, prezentuje się jako słuchacz i miłośnik muzyki,
któremu zależy na zachowaniu ścisłości i dążeniu do odkrycia
roli, jaką pełnią emocje w estetyce muzycznej. Kivy proponuje
stanowisko kognitywizmu emocjonalnego, które zakłada
rozpoznawanie emocji w muzyce bez jednoczesnego wywoływania emocji w
słuchaczu oraz bez przypisywania emocji kompozytorowi. Postulując
podobieństwo między pewnymi elementami muzyki (np. konturem melodii) a
cechami kulturowymi (np. gestami ludzkimi) związanymi z wyrażaniem
emocji, wskazuje na różnicę między ekspresją jako wyrażaniem
uczuć a szczególną ekspresywnością, którą można
przypisać muzyce.
Publikacja Petera Kivy’ego zmieniła na zawsze dyskusję na
temat muzyki i wskazała drogę następnym badaczom nie tylko w obszarze
filozofii anglosaskiej, ale i w najszerzej pojętej światowej estetyce
muzycznej i filozofii muzyki.
Wprowadzenie (Joseph
Margolis) IX
Przedmowa do oryginalnego wydania „Th e Corded
Shell” . XIII
Przedmowa do oryginalnego wydania „Th e Sound
Sentiment” XVI
CZĘŚĆ PIERWSZA
Struny muszli
Refl eksje nad ekspresją
muzyczną
1
I Paradoks opisu
muzyki
3
II Ekspresja i
ekspresywność
12
III Mówienie
i śpiewanie
18
IV „Fizjologia”
ekspresji muzycznej
29
V „Ikonografia”
ekspresji muzycznej
41
VI „Fizjonomia”
ekspresji muzycznej
49
VII „Fizjonomia”
ekspresji muzycznej: obrona
60
VIII Kontur i
konwencja
74
IX Przekraczanie bariery
kulturowej
90
X Ton, tekst i
tytuł
102
XI Całe to
piękno
121
XII Jak odbierać muzykę
emocjonalnie (i zachować twarz)
141
CZĘŚĆ DRUGA
Słowo się
rzekło…
Dalsze refleksje na temat
ekspresji muzycznej
159
XIII A jednak jest
smutna…
160
XIV Problemy
Newcomba
183
XV A jednak
porusza…
215
XVI Formalizm i
uczucia 239
Słowo na temat
tłumaczenia
268
Podziękowania
271
Bibliografia
272
Indeks
rzeczowy
278
Indeks
osób
281
286 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|