|
W MIEJSCE RELIGII KU FILOZOFII NADZIEI RADYKALNEJ
LORENC W. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 49.15 Twoja cena 46,69 zł + 5% vat - dodaj do koszyka W miejsce religii
Ku filozofii nadziei radykalnej
Autor omawia poglądy sześciu
filozofów – Nietzschego, Heideggera, Adorna,
Deleuze’a, Derridy i Meillassoux – istotne dla
próby stworzenia filozofii nadziei radykalnej. Uwzględnia
też przemyślenia Blocha, którego pomysłów nie
sposób pominąć, oraz Agambena, mimo iż jego propozycja
zupełnie nie odpowiada temu, co potocznie kojarzy się z nadzieją.
Przedstawia własną, nawiązującą do myśli hermeneutycznej, propozycję
zarysu filozofii nadziei radykalnej.
Nadzieja radykalna wydaje
się czymś niedorzecznym, gdyż jej spełnienie wykracza poza aktualną
zdolność rozumienia. Przekracza znany nam świat, co przypomina sytuację
nadziei religijnej. W odróżnieniu od niej nadzieja
filozoficzna oczekuje swego urzeczywistnienia w sferze doczesności,
choć w sposób, którego nie jesteśmy w stanie
precyzyjnie określić, co wcale nie oznacza jej irracjonalności.
Wstęp
9
Wprowadzenie
15
1. Czym jest nadzieja radykalna i czy problematyka ta przynależy do
filozofii? . 15
2. Problematyka nadziei w ramach filozofii
metafizycznej
. 18
3. Zagrożenia związane z próbami tworzenia filozofii nadziei
radykalnej 23
4. Ernst Bloch i jego pozbawiona treści nadzieja
radykalna
26
4.1. Historyczne przesłanki podjęcia problematyki
nadziei . 26
4.2. Filozoficzne zamiary
Blocha
32
4.3. Krytyka istniejącej filozofii
. 37
4.4. Antropologiczne przesłanki nadziei i jej historyczne
formy . 40
4.5. Status nadziei w filozofii
nadziei
44
4.6. Próba podsumowania „filozofii
nadziei”
49
5. Giorgio Agamben i jego radykalna nadzieja nieodpowiadająca naszym
rzeczywistym
pragnieniom
55
5.1. Agambenowska wizja filozofii i stających przed nią
zadań 55
5.2. Ujęcie współczesności jako przesłanka myśli
Agambena 59
5.3. W jakim sensie „nadchodząca
wspólnota” jest naszym zbawieniem? . 61
5.4. Czy ukazana przez Agambena nadzieja jest prawdziwą
nadzieją? . 65
6. Próba podsumowania obu ujęć problematyki
nadziei
69
Friedrich Nietzsche:
filozofia w miejsce
religii
. 72
1. Kwestia wyjątkowości filozofii
Nietzschego
. 74
2. Dlaczego stworzenie nowej filozofii jest czymś
pilnym?
79
3. Zadania stające przed
filozofią
84
4. Odejście od dotychczasowej
filozofii
88
5. Czy Nietzsche jest filozofem
metafizycznym?
92
6. Nawiązanie do
religii
. 97
7. Czy propozycja Nietzschego określona może być mianem
filozofii? 104
Problematyka radykalnej
nadziei w myśli Martina Heideggera
109
1. Wczesne poglądy Heideggera: filozofia jako sposób
odzyskania tego, co łączy się z wiarą religijną
110
1.1. Nowy wariant fenomenologii jako postać krytyki
współczesnej
filozofii
110
1.2. Faktyczne życie (faktyczność) jako źródłowy motyw
filozofowania 116
1.3. Chrześcijańskie inspiracje
Heideggera
124
1.4. Filozofowanie w miejsce chrześcijańskiej
wiary
129
2. Problematyka nadziei w myśli Heideggera etapu Bycia i
czasu 133
2.1. Czy możliwe jest filozofowanie w próżni? Przejście ku
zagadnieniu
bycia
133
2.2. Problem bycia i jego powiązanie z naszą
skończonością 135
2.3. Problematyka człowieka a kwestia ugruntowania
metafizyki . 139
2.4. Laicyzacja chrześcijańskiego modelu życia duchowego. Heidegger w
roli chrześcijańskiego
misjonarza
144
2.5. Wnioski odnoszące się do problematyki
nadziei
149
3. Myśl Heideggera po zwrocie: filozofia bez nadziei i nadzieja bez
filozofii . 151
3.1. Od pytania o sens bycia do pytania o jego
prawdę
151
3.2. Czy późny Heidegger jest
filozofem?
155
3.3. Wnioski
158
Ograniczenia
metafizycznego sposobu ugruntowania nadziei radykalnej na przykładzie
poglądów Theodora W. Adorna
160
1. Adorno jako krytyk dotychczasowej
filozofii
161
2. Metafizyczny wymiar myśli
Adorna
165
3. Metafizyka jako
mikrologia
168
4. Zalety i ograniczenia zaproponowanego ujęcia
metafizyki
171
5. Główny powód niepowodzenia filozofii
Adorna
177
Gilles Deleuze jako
krytyk metafizyki inicjujący filozofię nadziei radykalnej
180
1. Stosunek Deleuze’a do dotychczasowej
filozofii
180
2. Filozoficzny zamiar Deleuze’a: ku metafizyce
niesubstancjalnej 186
3. Filozofia Deleuze’a jako filozofia różnicy i
filozofia
powtórzenia . 192
4. Czy Deleuze’owi udaje się odejście od teologicznych
uwikłań dotychczasowego
myślenia?
199
5. Teologiczne przesłanki problematyki nadziei
radykalnej
202
Problematyka nadziei
radykalnej w myśli Jacques’a
Derridy 207
1. Przesłanki myśli Derridy i wczesna faza jego
twórczości
209
2. Późna twórczość
Derridy 217
3. Czy dekonstrukcja jest wyrazem odnowienia
religii?
. 222
4. Próba określenia sensu Derridiańskiej nadziei i jej
związku z filozofią 228
Quentin Meillassoux jako
filozof nadziei radykalnej: przesłanki nadziei na powszechną
sprawiedliwość dla żywych i umarłych
. 234
1. Ocena stanu współczesnej filozofii i aktualnej sytuacji
kultury . 236
2. Filozoficzny pomysł
Meillassoux
. 240
3. Ocena filozoficznego pomysłu
Meillassoux
. 248
4. Nowy sposób wyrażenia chrześcijańskiej
nadziei
. 255
5. Czy oferowana przez Meillassoux nadzieja jest spełnieniem naszych
aspiracji? 259
Zakończenie
264
1. Groźba odchodzenia od
filozofii
. 264
2. Główne wyznaczniki filozofii nadziei
radykalnej
267
3. Ku hermeneutycznej filozofii nadziei
radykalnej
271
4. Z jakich powodów filozofia hermeneutyczna może stać się
przesłanką filozofii nadziei
radykalnej?
277
5. Zarys filozofii nadziei
radykalnej
282
6.
Podsumowanie
292
Spis literatury
cytowanej
297
Indeks
nazwisk
305
310 stron, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|