|
OD SCHEMATYZMU TRANSCENDENTALNEGO DO MONTAŻU POJETYCZNY I KRYTYCZNY MODEL WYOBRAŹNI
WEICHERT K. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 45.60 Twoja cena 43,32 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Od schematyzmu transcendentalnego do montażu
Pojetyczny i krytyczny model wyobraźni
Prezentowany tom stanowi
próbę opracowania pojetycznego i krytycznego modelu
wyobraźni. Koncepcja Immanuela Kanta i jej hermeneutyczne oraz
fenomenologiczne reinterpretacje stanowią teoretyczną podstawę
odpowiedzi na pytanie o twórczy potencjał wyobraźni oraz
zasadę działania obrazów.
W procesie odkrywania i poszerzania sensu doświadczenia pojetyczny
aspekt wyobraźni (zdolność do tworzenia treści i wydobywania ukrytego
znaczenia) łączy się z aspektem krytycznym (przekraczanie zastanych
klasyfikacji i warunkowanie możliwości pojawienia się tego, co nowe).
Wymaga to potraktowania wyobraźni jako aktu tworzenia i łączenia
obrazów oraz ich pracy. Dynamika wyobraźni pozwala na
konstruowanie i dekonstruowanie struktur językowych i obrazkowych, na
dostrzeganie w nich zależności, podobieństw i różnic.
Książka wypełnia w polskiej filozofii poważną lukę w myśleniu o
wyobraźni. Poszerza dotychczasowe rozważania o niej (z takich dziedzin
jak hermeneutyka, fenomenologia, teoria obrazu) przez ugruntowanie
współczesnych rozwiązań w filozofii Kanta i pokazanie jej
zastosowań i konceptualnych przeobrażeń.
Kant wraz z pytaniem o warunki możliwości poznania i możliwości
interpretacji świata określa niezwykle istotną rolę wyobraźni
– w procesie syntezy i schematyzacji dostarcza ona treści
doświadczania. Jest zarazem władzą, która umożliwia
estetyczne przeczucie jeszcze nierozpoznanego sensu. Kant otwiera tym
samym tematykę pracy obrazów: oddziaływania na siebie
przedstawień (wzajemnego różnicowania i dopełniania), ich
uporządkowania i roli, jaką grają w rozpoznaniu koniecznych oraz
możliwych relacji. Rezonuje ona wszędzie tam, gdzie zadawane jest
pytanie o zmysłowe wyłanianie się sensu, twórczy i obrazowy
zasób metafory, zespalanie wydarzeń w narracyjną całość, a
fragmentów w doświadczenie, jak również o granice
tego, co dyskursywne. Główny cel pracy stanowi odpowiedź na
pytanie, pod jakimi warunkami obrazy, ich kształtowanie, bogactwo
naoczności jest sensotwórcze oraz na czym praca
obrazów polega. Książka wypełnia w polskiej filozofii
poważną lukę w myśleniu o wyobraźni. Poszerza dotychczasowe rozważania
o niej (z takich dziedzin jak hermeneutyka, fenomenologia, teoria
obrazu) przez ugruntowanie współczesnych rozwiązań w
filozofii Kanta i pokazanie jej zastosowań i konceptualnych przeobrażeń.
Wstęp
9
Rozdział I. Kantowski
model wyobraźni
transcendentalnej
23
1.
Wstęp
23
2. Wyobraźnia w strukturach
poznawczych
29
2.1. Syntezy 29
2.2. Proces syntezy jako czytanie przyrody 42
2.3. Postaciowa rola wyobraźni
47
2.4. Schematy czystych pojęć intelektu
51
3. Wyobraźnia w doświadczeniu estetycznym
62
3.1. Refl eksyjna władza
sądzenia 62
3.2. Piękno a podmiot i syntezy
wyobraźni
68
3.3. Idea
estetyczna
74
3.4.
Wzniosłość
82
4.
Podsumowanie
88
Rozdział II. Metafora i
obraz. O wolnej wyobraźni wytwórczej
97
1. Wstęp 97
2. Metafora
99
2.1. Sens a status obrazu 99
2.2. Metafora – od substytucji do
interakcji
105
2.3. Obrazowy wymiar
metafory
115
2.4. Poetyzowanie – metafora i
obraz 119
2.5. Metafora a
symbol 130
3. Obraz 133
3.1. Estetyczne zanurzenie w świecie i estetyczna
nieodróżnialność 134
3.2. Malarski schematyzm
140
3.3. Widzialność a
wizualność
149
3.4. Obecność tego, co
materialne
153
3.5. Naddeterminacja i złośliwy
schematyzm 168
4.
Podsumowanie
177
Rozdział III. Aplikacje
i rozwinięcia. Konstrukcyjny i dekonstrukcyjny aspekt działania
wyobraźni 181
1. Wstęp 181
2. Tworzenie treści jako syntetyczna i schematyczna konstrukcj 182
2.1. Paradygmat poszlak i możliwość rekonstrukcji
wydarzeń 185
2.2. Syntetyczna funkcja intrygi w
powieści 189
2.3. Mimesis a świat przeżywany 198
2.4. Film jako opowieść 204
2.5. Wyobraźnia historyczna
215
3. Warsztat montażu
wyobrażeniowego
221
3.1. Wyobraźnia wobec
niewyobrażalnego
221
3.2. Montaż jako strategia
twórcza
237
3.3. Montaż jako strategia krytyczna 251
4.
Podsumowanie
270
Zakończenie 275
Bibliografia
289
Summary
297
300 stron, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|