ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OD SCHEMATYZMU TRANSCENDENTALNEGO DO MONTAŻU POJETYCZNY I KRYTYCZNY MODEL WYOBRAŹNI


WEICHERT K.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 45.60 Twoja cena  43,32 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Od schematyzmu transcendentalnego do montażu

Pojetyczny i krytyczny model wyobraźni


Prezentowany tom stanowi próbę opracowania pojetycznego i krytycznego modelu wyobraźni. Koncepcja Immanuela Kanta i jej hermeneutyczne oraz fenomenologiczne reinterpretacje stanowią teoretyczną podstawę odpowiedzi na pytanie o twórczy potencjał wyobraźni oraz zasadę działania obrazów.

W procesie odkrywania i poszerzania sensu doświadczenia pojetyczny aspekt wyobraźni (zdolność do tworzenia treści i wydobywania ukrytego znaczenia) łączy się z aspektem krytycznym (przekraczanie zastanych klasyfikacji i warunkowanie możliwości pojawienia się tego, co nowe). Wymaga to potraktowania wyobraźni jako aktu tworzenia i łączenia obrazów oraz ich pracy. Dynamika wyobraźni pozwala na konstruowanie i dekonstruowanie struktur językowych i obrazkowych, na dostrzeganie w nich zależności, podobieństw i różnic.

Książka wypełnia w polskiej filozofii poważną lukę w myśleniu o wyobraźni. Poszerza dotychczasowe rozważania o niej (z takich dziedzin jak hermeneutyka, fenomenologia, teoria obrazu) przez ugruntowanie współczesnych rozwiązań w filozofii Kanta i pokazanie jej zastosowań i konceptualnych przeobrażeń.

Kant wraz z pytaniem o warunki możliwości poznania i możliwości interpretacji świata określa niezwykle istotną rolę wyobraźni – w procesie syntezy i schematyzacji dostarcza ona treści doświadczania. Jest zarazem władzą, która umożliwia estetyczne przeczucie jeszcze nierozpoznanego sensu. Kant otwiera tym samym tematykę pracy obrazów: oddziaływania na siebie przedstawień (wzajemnego różnicowania i dopełniania), ich uporządkowania i roli, jaką grają w rozpoznaniu koniecznych oraz możliwych relacji. Rezonuje ona wszędzie tam, gdzie zadawane jest pytanie o zmysłowe wyłanianie się sensu, twórczy i obrazowy zasób metafory, zespalanie wydarzeń w narracyjną całość, a fragmentów w doświadczenie, jak również o granice tego, co dyskursywne. Główny cel pracy stanowi odpowiedź na pytanie, pod jakimi warunkami obrazy, ich kształtowanie, bogactwo naoczności jest sensotwórcze oraz na czym praca obrazów polega. Książka wypełnia w polskiej filozofii poważną lukę w myśleniu o wyobraźni. Poszerza dotychczasowe rozważania o niej (z takich dziedzin jak hermeneutyka, fenomenologia, teoria obrazu) przez ugruntowanie współczesnych rozwiązań w filozofii Kanta i pokazanie jej zastosowań i konceptualnych przeobrażeń.

Wstęp         9

Rozdział I. Kantowski model wyobraźni transcendentalnej        23
1. Wstęp         23
2. Wyobraźnia w strukturach poznawczych       29
2.1. Syntezy    29
2.2. Proces syntezy jako czytanie przyrody    42
2.3. Postaciowa rola wyobraźni           47
2.4. Schematy czystych pojęć intelektu           51
3. Wyobraźnia w doświadczeniu estetycznym       62
 3.1. Refl eksyjna władza sądzenia      62
3.2. Piękno a podmiot i syntezy wyobraźni           68
3.3. Idea estetyczna             74
3.4. Wzniosłość              82
4. Podsumowanie          88

Rozdział II. Metafora i obraz. O wolnej wyobraźni wytwórczej        97
1. Wstęp      97
2. Metafora        99
2.1. Sens a status obrazu     99
2.2. Metafora – od substytucji do interakcji        105
2.3. Obrazowy wymiar metafory         115
2.4. Poetyzowanie – metafora i obraz     119
2.5. Metafora a symbol        130
3. Obraz    133
3.1. Estetyczne zanurzenie w świecie i estetyczna nieodróżnialność   134
3.2. Malarski schematyzm         140
3.3. Widzialność a wizualność          149
3.4. Obecność tego, co materialne        153
3.5. Naddeterminacja i złośliwy schematyzm      168
4. Podsumowanie         177

Rozdział III. Aplikacje i rozwinięcia. Konstrukcyjny i dekonstrukcyjny aspekt działania wyobraźni   181
1. Wstęp  181
2. Tworzenie treści jako syntetyczna i schematyczna konstrukcj 182
2.1. Paradygmat poszlak i możliwość rekonstrukcji wydarzeń      185
2.2. Syntetyczna funkcja intrygi w powieści       189
2.3. Mimesis a świat przeżywany     198
2.4. Film jako opowieść   204
2.5. Wyobraźnia historyczna        215
3. Warsztat montażu wyobrażeniowego              221
3.1. Wyobraźnia wobec niewyobrażalnego        221
3.2. Montaż jako strategia twórcza         237
3.3. Montaż jako strategia krytyczna    251
4. Podsumowanie           270
Zakończenie        275
Bibliografia           289
Summary               297

300 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022