|
SKUTECZNOŚĆ ZAPOBIEGANIA ZABURZENIOM PSYCHICZNYM I ICH LECZENIA WNIOSKI Z BADAŃ DLA PRAKTYKI KLINICZNEJ
RAKOWSKA J.M. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 52.65 Twoja cena 50,02 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Skuteczność zapobiegania zaburzeniom psychicznym i ich
leczenia
wnioski z badań dla praktyki klinicznej
Kompleksowy przegląd aktualnego
stanu badań skuteczności interwencji psychoterapeutycznych w
zapobieganiu zaburzeniom psychicznym i ich leczeniu oraz użyteczności
płynących z nich wniosków w praktyce klinicznej.
Autorka analizuje metody
wykorzystywane u dorosłych, dzieci i młodzieży wraz z interpersonalnymi
uwarunkowaniami skuteczności takich interwencji i podaje rekomendacje
dotyczące wdrażania rezultatów tych badań w praktyce
klinicznej.
Publikacja dostarcza
klinicystom informacji użytecznych w prowadzeniu praktyki według
wskazań modelu praktyki klinicznej opartej na dowodach empirycznych.
WSTĘP 17
CZĘŚĆ I
PODSTAWY TEORETYCZNO - METODOLOGICZNE BADANIA SKUTECZNOŚCI INTERWENCJI
PSYCHOTERAPEUTYCZNYCH W ZAPOBIEGANIU ZABURZENIOM PSYCHICZNYM I W ICH
LECZENIU 21
Rozdział 1
Koncepcje teoretyczne
zapobiegania zaburzeniom psychicznym i ich leczenia 23
1.1. Koncepcja prewencji zaburzeń psychicznych . 23
1.2. Koncepcja prewencji zaburzeń psychicznych u osób w
kryzysie psychicznym na skutek doświadczenia wydarzenia
stresowego . 25
1.3. Koncepcja leczenia zaburzeń psychicznych psychoterapią .
26
1.3.1. Klasyczne podejścia teoretyczne w psychoterapii 27
1.3.2. Integracyjne podejście w psychoterapii 32
1.3.3. Trzecia generacja terapii behawioralnej . 35
1.4. Koncepcja leczenia zaburzeń psychicznych za pomocą rehabilitacji
społecznej 38
1.4.1. Rehabilitacja społeczna osób z zaburzeniami ze
spektrum schizofrenii . 39
1.4.2. Rehabilitacja społeczna osób z zachowaniami
antyspołecznymi . 39
Rozdział 2
Metoda badań nad
skutecznością interwencji psychoterapeutycznych stosowanych w
zapobieganiu zaburzeniom psychicznym i ich leczeniu oraz interpretacja
wyników – kontrolowane badania kliniczne .
41
2.1. Plan badawczy oparty na porównaniu
równoległych grup . 41
2.2. Interpretowanie wielkości efektu 43
2.3. Kryteria wiarygodności wyników badań . 45
CZĘŚĆ II
WNIOSKI I REKOMENDACJE DL A PRAKTYKI KLINICZNEJ WYNIKAJĄCE Z
KONTROLOWANYCH BADAŃ KLINICZNYCH NAD SKUTECZNOŚCIĄ INTERWENCJI
PSYCHOTERAPEUTYCZNYCH W ZAPOBIEGANIU ZABUR ZENIOM PSYCHICZNYM I W ICH
LECZENIU . 47
ROZDZIAŁ 3
Zapobieganie zaburzeniom
psychicznym. 49
3.1. Zapobieganie zaburzeniom depresyjnym u dorosłych, dzieci i
młodzieży . 50
3.1.1. Program oparty na terapii poznawczo-behawioralnej realizowany z
użyciem techniki cyfrowej w populacji uniwersalnej i wskazanej
dorosłych . 50
3.1.2. Trening rozwiązywania problemów oparty na terapii
poznawczej w populacji wskazanej dorosłych . 51
3.1.3. Program „Blues” oparty na terapii
poznawczo-behawioralnej w populacji wskazanej młodzieży, program oparty
na terapii interpersonalnej w populacji uniwersalnej i wskazanej
młodzieży, kurs radzenia sobie ze stresem oparty na terapii poznawczej
w populacji uniwersalnej, wskazanej i wybiórczej
młodzieży . 52
3.1.4. Program „Friends for Life” oparty na terapii
poznawczo-behawioralnej w populacji uniwersalnej dzieci, program
odporności oparty na terapii poznawczo-behawioralnej w populacji
uniwersalnej, wybiórczej i wskazanej dzieci i młodszej
młodzieży, australijski program optymizmu oparty na terapii
poznawczo-behawioralnej w populacji uniwersalnej dzieci. 55
3.2. Zapobieganie samobójstwom u dzieci i
młodzieży 58
3.2.1. Program „Good Behavior Game” oparty na
wzmocnieniach pozytywnych i oddziaływaniu grupy rówieśniczej
w populacji uniwersalnej dzieci . 59
3.2.2. Program „Signs of Suicide” oparty na
edukacji w zakresie rozpoznawania u rówieśników
gotowości do samobójstwa w populacji uniwersalnej
młodzieży 60
3.3. Zapobieganie zaburzeniom lękowym u dorosłych, dzieci i
młodzieży . 61
3.3.1. Psychoedukacja dotycząca uważności skoncentrowanej na objawach
zaburzenia lękowego uogólnionego realizowana z użyciem
techniki cyfrowej w populacji wskazanej dorosłych 61
3.3.2. Program „Friends for Life” oparty na terapii
poznawczo-behawioralnej w populacji uniwersalnej dzieci 63
3.3.3. Program „The Queensland Early Intervention and
Prevention of Anxiety Project” oparty na terapii
poznawczo-behawioralnej w populacji wskazanej dzieci . 64
3.3.4. Program „Brave-online” oparty na terapii
poznawczo-behawioralnej realizowany z użyciem techniki cyfrowej w
populacji wskazanej dzieci i młodzieży. 65
3.4. Zapobieganie pourazowemu zaburzeniu stresowemu u dzieci i
młodzieży . 67
3.4.1. Terapia poznawczo-behawioralna, terapia rodzinna, desensytyzacja
przez ruchy gałek ocznych, narracyjna ekspozycja na wspomnienia
traumatyczne, wspierająca terapia grupowa dla rodziców i
dzieci, psychoedukacja, przedłużona ekspozycja na bodźce związane z
wydarzeniem stresowym w populacji wskazanej dzieci i
młodzieży 67
3.5. Zapobieganie zaburzeniom zachowania u dzieci 71
3.5.1. Programy oparte na uczeniu umiejętności rodzicielskich
nastawione na zapobieganie maltretowaniu w populacjach uniwersalnej,
wybiórczej i wskazanej dzieci i młodzieży 72
3.5.2. Program „Fast Track” oparty na edukacji
rodziców w zakresie umiejętności rodzicielskich oraz dzieci
w zakresie umiejętności samoregulacji
i umiejętności społecznych w populacji wskazanej dzieci 74
3.5.3. Program „Good Behavior Game” oparty na
wzmocnieniach pozytywnych i oddziaływaniu grupy rówieśniczej
w populacji uniwersalnej dzieci . 75
3.5.4. Program „Roots of Empathy” oparty na uczeniu
empatii w celu zapobiegania przemocy w populacji uniwersalnej
dzieci . 77
3.6. Zapobieganie zaburzeniom psychicznym związanym z używaniem
środków psychoaktywnych u dzieci i młodzieży. 78
3.6.1. Programy „Społeczne kompetencje” i
„Społeczny wpływ” oparte na uczeniu samosterowności
i asertywności oraz ich połączenie w populacji uniwersalnej
dzieci 78
3.6.2. Krótkoterminowa interwencja alkoholowa oparta na
terapii poznawczo-behawioralnej i wywiadzie motywującym w populacji
uniwersalnej młodzieży 80
3.6.3. Interwencja rodzinna oparta na wzmocnieniu zaangażowania
rodziców w relację z dzieckiem w populacji uniwersalnej
młodzieży 81
3.6.4. „Program Life Style” oparty na uczeniu
umiejętności komunikacji i kontrolowania nastroju w populacji
uniwersalnej młodzieży . 81
3.7. Zapobieganie zaburzeniom odżywiania u dorosłych, dzieci i
młodzieży 82
3.7.1. Program „Body Project” oparty na mechanizmie
dysonansu poznawczego w populacji wybiórczej kobiet,
edukacja oparta na terapii poznawczo-behawioralnej w populacji
wskazanej kobiet, program „Media Literacy” oparty
na uczeniu umiejętności krytycznej oceny informacji podawanych przez
media w populacji uniwersalnej
dzieci i młodzieży . 83
8 Skuteczność zapobiegania zaburzeniom psychicznym i ich leczenia
3.7.2. Program „Student Bodies” oparty na uczeniu
krytycznego myślenia w odniesieniu do stereotypów
dotyczących atrakcyjności fizycznej, realizowany z użyciem techniki
cyfrowej w populacji wybiórczej młodzieży . 85
3.8. Zapobieganie pierwszemu epizodowi psychozy u dorosłych i
młodych dorosłych 86
3.8.1. Leczenie zintegrowane w populacji wskazanej dorosłych 87
3.8.2. Terapia poznawczo-behawioralna, połączenie terapii
poznawczo-behawioralnej z atypowym lekiem antypsychotycznym, kwasy
tłuszczowe omega-3 w populacji wskazanej młodych dorosłych 88
3.9. Rekomendacje wynikające z kontrolowanych badań klinicznych nad
skutecznością interwencji psychoterapeutycznych w zapobieganiu
zaburzeniom psychicznym dotyczące stosowania tych interwencji w
praktyce klinicznej wraz z oceną siły rekomendacji . 90
Rozdział 4
Zapobieganie zaburzeniom
psychicznym za pomocą interwencji kryzysowych u osób w
stanie kryzysu psychicznego po doświadczeniu wydarzenia stresowego
97
4.1. Zapobieganie wystąpieniu pourazowego zaburzenia stresowego u
dorosłych, dzieci i młodzieży. 98
4.1.1. Pojedyncza grupowa sesja Raportu ważnego wydarzenia stresowego,
pojedyncza sesja edukacji/poradnictwa dotycząca pourazowego zaburzenia
stresowego u dorosłych z ogólnej populacji 99
4.1.2. Pojedyncza grupowa sesja Raportu ważnego wydarzenia stresowego,
pojedyncza grupowa sesja treningu siły wewnętrznej w obliczu lęku i
przeciwności u żołnierzy . 101
4.1.3. Terapia poznawczo-behawioralna indywidualna lub grupowa u kobiet
ofiar przemocy domowej 102
4.1.4. Grupowy trening uodparniania na stres, grupowa interwencja
kryzysowa oparta na wyrażeniu emocji u dzieci i młodzieży. 104
4.1.5. Edukacja w zakresie radzenia sobie z objawami ostrego zaburzenia
stresowego po doświadczeniu wydarzenia stresowego przez dzieci i
młodzież dla dzieci, młodzieży i ich rodziców . 106
4.2. Zapobieganie nawrotom objawów psychotycznych u
dorosłych, młodych dorosłych i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum
schizofrenii 107
4.2.1. Interwencja kryzysowa nastawiona na rozwiązanie problemu
przyczyniającego się do wystąpienia objawów psychotycznych u
dorosłych stosowana w ich domu . 107
4.2.2. Interwencja kryzysowa nastawiona na normalizację stanu i
połączona ze społeczną rehabilitacją stosowana w ośrodku kryzysowym
u młodych dorosłych .108
4.2.3. Wczesna specjalistyczna interwencja po pierwszym epizodzie
psychozy u młodych dorosłych i młodzieży . 109
4.3. Rekomendacje wynikające z kontrolowanych badań klinicznych nad
skutecznością interwencji kryzysowych w zapobieganiu zaburzeniom
psychicznym dotyczące stosowania tych interwencji w praktyce klinicznej
wraz z oceną siły rekomendacji . 111
Rozdział 5
Leczenie zaburzeń
psychicznych psychoterapią. 115
5.1. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzeń depresyjnych u
dorosłych, dzieci i młodzieży 116
5.1.1. Terapia interpersonalna, terapia poznawczo-behawioralna, terapia
psychodynamiczna wspierająco-ekspresyjna, terapia
wspierająca, behawioralna aktywizacja, trening rozwiązywania
problemów, trening asertywności, farmakoterapia u
dorosłych 117
5.1.2. Psychoterapia i leki antydepresyjne drugiej generacji w leczeniu
dorosłych . 121
5.1.3. Połączenie psychoterapii z farmakoterapią w fazie ostrej
przebiegu zaburzenia depresyjnego i w fazie stabilizowania poprawy u
dorosłych . 122
5.1.4. Psychoterapia oparta na wspomnieniach, terapia
poznawczo-behawioralna u starszych dorosłych ze
współwystępującymi chorobami fizycznymi . 123
5.1.5. Terapia skoncentrowana na emocjach, terapia skoncentrowana na
osobie, połączenie terapii skoncentrowanej na emocjach z terapią
narracyjną, terapia
skoncentrowana na wybaczeniu sobie, terapia Gestalt, hipnoza, terapia
poznawczo-behawioralna u dorosłych 125
5.1.6. Rozszerzona aktywizacja behawioralna i wykorzystanie wspomnień w
odczulaniu ruminacji u dorosłych 128
5.1.7. Terapia poznawczo-behawioralna, trening rozwiązywania
problemów, szkolenie w konkretnym myśleniu o negatywnych
wydarzeniach, biblioterapia,
metoda motywu przewodniego drzew realizowane z użyciem techniki
cyfrowej z krótkim czasem kontaktu z terapeutą lub bez
takiego kontaktu u dorosłych 129
5.1.8. Terapia akceptacji i zaangażowania, terapia poznawcza oparta na
uważności, ekspresyjne pisanie, behawioralna aktywizacja realizowane z
użyciem techniki cyfrowej u dorosłych 132
5.1.9. Grupowa terapia poznawczo-behawioralna, indywidualna terapia
interpersonalna, terapia rodzinna, behawioralna aktywizacja, terapia
poznawcza oparta na uważności, terapia wspierająca, trening
rozwiązywania problemów, terapia psychodynamiczna
wspierająco-ekspresyjna, terapia zabawą u dzieci i młodzieży
133
5.1.10. Terapia poznawczo-behawioralna, farmakoterapia u dzieci i
młodzieży 138
5.2. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzenia afektywnego
dwubiegunowego u dorosłych, dzieci i młodzieży .140
5.2.1. Interwencja skoncentrowana na opiekunie osoby chorej, terapia
poznawczo-behawioralna, psychoedukacja, terapia skoncentrowana na
rodzinie, połączenie terapii poznawczo-behawioralnej i psychoedukacji,
połączenie psychoedukacji z interwencją stabilizowania nastroju,
farmakoterapia u dorosłych . 140
5.2.2. Psychoedukacja rodzinna z technikami terapii
poznawczo--behawioralnej, interwencja skoncentrowana na rodzinie,
farmakoterapia u dzieci i młodzieży . 143
5.3. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzenia lękowego
uogólnionego u dorosłych 145
5.3.1. Terapia poznawczo-behawioralna, trening relaksacji, terapia
psychodynamiczna wspierająco-ekspresyjna, terapia skoncentrowana na
emocjach, biofeedback, farmakoterapia u dorosłych 145
5.3.2. Terapia metapoznawcza skoncentrowana na martwieniu
się . 148
5.3.3. Terapia poznawczo-behawioralna specyficzna i transdiagnostyczna
realizowane z użyciem techniki cyfrowej 149
5.4. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzenia lęku
społecznego u dorosłych, dzieci i młodzieży 150
5.4.1. Grupowa i indywidualna terapia poznawczo-behawioralna,
farmakoterapia u dorosłych. 150
5.4.2. Terapia interpersonalna, terapia poznawcza, terapia
psychodynamiczna wspierająco-ekspresyjna, terapia
poznawczo-behawioralna, terapia strategiczna u dorosłych 152
5.4.3. Terapia poznawczo-behawioralna kierowana przez klinicystę,
terapia poznawczo-behawioralna w formie samopomocy, ekspozycja w
wirtualnej rzeczywistości na sytuacje społeczne, które budzą
lęk, poznawcza modyfikacja tendencji do wybiórczego
przetwarzania informacji realizowane z użyciem techniki cyfrowej u
dorosłych 155
5.4.4. Terapia poznawczo-behawioralna, trening umiejętności
społecznych, farmakoterapia u dzieci i młodzieży . 157
5.5. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu fobii specyficznej u
dorosłych, dzieci i młodzieży 158
5.5.1. Ekspozycja na bodziec lub sytuację, które wywołują
lęk, połączenie terapii poznawczej z ekspozycją na bodziec lub
sytuację, które wywołują lęk u dorosłych . 158
5.5.2. Pojedyncza intensywna sesja ekspozycji na bodźce,
które budzą lęk i desensytyzacja przez ruchy gałek ocznych u
dzieci i młodzieży 160
5.6. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzenia paniki u
dorosłych 162
5.6.1. Terapia poznawczo-behawioralna, terapie fizjologiczne,
ekspozycja na bodźce, które budzą lęk, terapia poznawcza,
terapia psychodynamiczna wspierająco-ekspresyjna, terapia
wspierająca 162
5.6.2. Terapia poznawczo-behawioralna, terapia psychodynamiczna
wspierająco-ekspresyjna, terapia wspierająca, farmakoterapia .
165
5.7. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzenia
obsesyjno-kompulsyjnego u dorosłych, dzieci i młodzieży .166
5.7.1. Ekspozycja na bodźce wywołujące lęk z zapobieganiem kompulsji,
terapia poznawcza, farmakoterapia u dorosłych 167
5.7.2. Ekspozycja na bodźce, które budzą lęk, z
zapobieganiem kompulsji prowadzona z użyciem techniki cyfrowej u
dorosłych i młodzieży . 168
5.7.3. Ekspozycja na bodźce, które budzą lęk, z
zapobieganiem kompulsji – – indywidualna i z
udziałem rodziców, terapia poznawczo--behawioralna,
farmakoterapia u dzieci i młodzieży . 170
5.8. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu pourazowego zaburzenia
stresowego u dorosłych, dzieci i młodzieży . 173
5.8.1. Ekspozycja na bodźce związane z wydarzeniem stresowym,
desensytyzacja przez ruchy gałek ocznych, terapia
poznawczo--behawioralna, terapia poznawcza, terapia poznawczego
przetwarzania, narracyjna ekspozycja na bodźce związane z wydarzeniem
stresowym, terapia eklektyczna u dorosłych . 173
5.8.2. Terapia poznawczo-behawioralna, ekspresyjne pisanie realizowane
z użyciem techniki cyfrowej u dorosłych 177
5.8.3. Ekspozycja na bodźce związane z wydarzeniem stresowym, terapia
poznawczo-behawioralna, desensytyzacja przez ruchy gałek
ocznych, terapia narracyjna, terapia wspierająca, terapia
interpersonalna u dzieci i młodzieży 179
5.9. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzenia
adaptacyjnego u dorosłych 180
5.9.1. Krótkoterminowa zogniskowana psychoterapia
psychodynamiczna – model Malana, psychoterapia
egzystencjalna, samopomoc oparta na technikach behawioralnych
181
5.10. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzeń pod postacią
somatyczną u dorosłych, dzieci i młodzieży . 183
5.10.1. Terapia poznawczo-behawioralna u dorosłych 183
5.10.2. Terapia akceptacji i zaangażowania, krótkoterminowa
zogniskowana psychoterapia psychodynamiczna – model Malana,
krótkoterminowa psychodynamiczna psychoterapia
interpersonalna – model Hobsona, grupowy trening redukowania
stresu oparty na technice uważności, terapia fizyczna, farmakoterapia u
dorosłych. 184
12 Skuteczność zapobiegania zaburzeniom psychicznym i ich leczenia
5.10.3. Rodzinna terapia systemowa, rodzinna terapia
poznawczo-behawioralna realizowane w osobistym kontakcie, rodzinna
terapia poznawczo-behawioralna realizowana z użyciem techniki cyfrowej
u dzieci i młodzieży . 187
5.11. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzeń odżywiania u
dorosłych i młodzieży .190
5.11.1. Terapia strategiczna, terapia skoncentrowana na osobie, terapia
psychodynamiczna wspierająco-ekspresyjna, terapia
poznawczo-behawioralna u dorosłych . 190
5.11.2. Zogniskowana terapia psychodynamiczna, terapia
poznawczo-analityczna, terapia poznawczo-behawioralna, terapia
interpersonalna, terapia poznawczo-interpersonalna u dorosłych i
starszej młodzieży 192
5.11.3. Terapia rodzinna – model szpitala Maudsley,
indywidualna terapia skoncentrowana na adolescencie, indywidualna
terapia poznawczo- -behawioralna, indywidualna terapia wspierająca u
młodzieży . 195
5.12. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzeń związanych z
używaniem środków psychoaktywnych u dorosłych i
młodzieży . 197
5.12.1. Wywiad motywujący do zmiany u dorosłych 198
5.12.2. Ekonomia żetonów, terapia poznawczo-behawioralna,
zapobieganie nawrotom u dorosłych 199
5.12.3. Terapia akceptacji i zaangażowania, zapobieganie nawrotom
oparte na uważności u dorosłych 201
5.12.4. Wielowymiarowa terapia rodzinna, terapia
poznawczo-behawioralna, ekonomia żetonów, wywiad motywujący
do zmiany, farmakoterapia u młodzieży 203
5.13. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzeń zachowania u
dzieci i młodzieży 205
5.13.1. Grupowa terapia skoncentrowana na emocjach dla
opiekunów dzieci i młodzieży . 206
5.14. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzeń ze spektrum
schizofrenii u dorosłych .207
5.14.1. Terapia wspierająca, terapia poznawczo-behawioralna,
interwencja skoncentrowana na rodzinie, terapia skoncentrowana na
osobie, rehabilitacja społeczna, farmakoterapia . 207
5.14.2. Terapia psychodynamiczna, terapia wspierająca,
farmakoterapia . 209
5.14.3. Terapia poznawczo-behawioralna, terapia skoncentrowana na
rodzinie, terapia wspierająca, psychoedukacja, farmakoterapia
211
5.15. Interwencje psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzenia osobowości
borderline u dorosłych i młodzieży . 212
5.15.1. Terapia dialektyczno-behawioralna, terapia psychodynamiczna
oparta na przeniesieniu, terapia poznawczo-behawioralna u
dorosłych . 212
5.15.1. Terapia dialektyczno-behawioralna, terapia psychodynamiczna
oparta na przeniesieniu, terapia poznawczo-behawioralna u
dorosłych . 213
5.15.2. Terapia dialektyczno-behawioralna z włączeniem rodziny, terapia
poznawczo-analityczna, terapia oparta na mentalizacji z
włączeniem rodziny, grupowe szkolenie w regulacji emocji u
młodzieży . 215
5.16. Rekomendacje wynikające z kontrolowanych badań klinicznych nad
skutecznością interwencji psychoterapeutycznych w leczeniu zaburzeń
psychicznych psychoterapią dotyczące stosowania tych interwencji w
praktyce klinicznej wraz z oceną siły rekomendacji . 218
ROZDZIAŁ 6
Leczenie zaburzeń
psychicznych za pomocą rehabilitacji społecznej .
237
6.1. Rehabilitacja społeczna nastawiona na zaburzenia psychiczne
związane z używaniem środków psychoaktywnych ze
współwystępującymi zachowaniami przestępczymi u dorosłych,
młodzieży i młodych dorosłych 238
6.1.1. Hierarchiczna społeczność terapeutyczna, poradnictwo grupowe,
farmakoterapia u dorosłych . 238
6.1.2. Trening samodyscypliny w stylu wojskowym u młodzieży .
240
6.1.3. Wielowymiarowa terapia rodzinna u młodzieży i młodych
dorosłych 241
6.2. Rehabilitacja społeczna nastawiona na ciężkie zaburzenia
osobowości ze współwystępującymi zachowaniami przestępczymi,
ciężkie zaburzenia psychiczne ze współwystępującymi
zachowaniami przestępczymi, ciężkie zaburzenia osobowości bez
współwystępujących zachowań przestępczych, zachowania
przestępcze u dorosłych .243
6.2.1. Demokratyczna społeczność terapeutyczna w leczeniu zaburzeń
osobowości ze współwystępującymi zachowaniami przestępczymi
i ciężkich zaburzeń psychicznych ze współwystępującymi
zachowaniam i przestępczymi 244
6.2.2. Zmodyfiowana demokratyczna społeczność terapeutyczna
z psychodynamiczną psychoterapią grupową w leczeniu ciężkich
zaburzeń osobowości ze współwystępującymi
zachowaniami przestępczymi 245
6.2.3. Hierarchiczna społeczność terapeutyczna w leczeniu ciężkich
zaburzeń osobowości ze współwystępującymi zachowaniami
przestępczymi i zachowań przestępczych . 247
6.2.4. Demokratyczna społeczność terapeutyczna z grupową psychoterapią
poznawczo-edukacyjną w leczeniu zachowań przestępczych 249
6.2.5. Demokratyczna społeczność terapeutyczna z grupową i indywidualną
terapią psychodynamiczną w leczeniu ciężkich zaburzeń osobowości bez
współwystępujących zachowań przestępczych 250
14 Skuteczność zapobiegania zaburzeniom psychicznym i ich leczenia
6.3. Rehabilitacja
społeczna nastawiona na zaburzenia ze spektrum schizofrenii u dorosłych .251
6.3.1. Deficyty poznawcze u osób z zaburzeniami ze spektrum
schizofrenii a rehabilitacja społeczna 252
6.3.2. Trening umiejętności społecznych – kompensowanie
deficytów poznawczych przez uczenie umiejętności
społecznych 253
6.3.3. Trening społecznego poznania i interakcji –
kompensowanie deficytów poznawczych przez uczenie
umiejętności społecznych 255
6.3.4. Ekonomia żetonów wzmacniająca praktyczne umiejętności
życiowe – kompensowanie deficytów poznawczych
przez uczenie radzenia sobie z chorobą . 257
6.3.5. Terapia poznawcza objawów pozytywnych –
kompensowanie deficytów poznawczych przez uczenie radzenia
sobie z chorobą . 257
6.3.6. Interwencja rodzinna – kompensowanie
deficytów poznawczych przez modyfikację otoczenia
społecznego . 259
6.3.7. Poznawcze wyrównanie –
wyrównywanie deficytów poznawczych 261
6.4. Rekomendacje wynikające z kontrolowanych badań klinicznych nad
skutecznością interwencji psychoterapeutycznych w leczeniu zaburzeń
psychicznych za pomocą rehabilitacji społecznej dotyczące stosowania
tych interwencji w praktyce klinicznej wraz z oceną siły
rekomendacji 263
CZĘŚĆ III UŻYTECZNOŚĆ
REZULTATÓW KONTROLOWANYCH BADAŃ KLINICZNYCH NAD
SKUTECZNOŚCIĄ INTERWENCJI PSYCHOTERAPEUTYCZNYCH W PRAKTYCE
KLINICZNEJ . 267
Rozdział 7
Znaczenie
rezultatów kontrolowanych badań klinicznych dla praktyki
klinicznej 269
7.1. Kontrolowane badania kliniczne podstawą usankcjonowania stosowania
interwencji psychoterapeutycznych w praktyce klinicznej i
źródłem ograniczenia generalizowania ich
wniosków na populację pacjentów leczonych w
praktyce klinicznej .269
7.2. Ograniczenia towarzyszące korzystaniu z rezultatów
kontrolowanych badań klinicznych w praktyce klinicznej . 271
7.2.1. Brak jasności co do warunków stosowania interwencji
wspartych empirycznie w praktyce – dopasowanie diagnozy
nozologicznej i użycie instruktażowego podręcznika. 271
7.2.2. Transdiagnostyczna terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń
lękowych i depresyjnych jako przeciwwaga podręczników
instruktażowych dla specyficznych zaburzeń lękowych i
depresyjnych . 273
7.2.3. Brak informacji o najskuteczniejszych interwencjach dla
poszczególnych zaburzeń psychicznych wśród
wspartych empirycznie 276
7.2.4. Brak informacji o sposobie leczenia zaburzeń
współwystępujących za pomocą interwencji wspartych
empirycznie 281
7.2.5. Brak informacji o aktywnych komponentach złożonych interwencji
psychoterapeutycznych wspartych empirycznie 284
7.2.6. Brak informacji o pogorszeniu u pacjentów poddanych
interwencjom psychoterapeutycznym wspartym empirycznie. 285
7.3. Potrzeba uzupełnienia wyników kontrolowanych badań
klinicznych wynikami badań dostarczającymi odpowiedzi na pytania
praktyczne .287
7.4. Wyrównanie ograniczeń towarzyszących stosowaniu
interwencji psychoterapeutycznych wspartych empirycznie w praktyce
klinicznej289
7.4.1. Krytyczne myślenie podstawą podejmowania decyzji o doborze
interwencji do konkretnego pacjenta i jej modyfikacji w trakcie
stosowania 289
7.4.2. Monitorowanie przebiegu zmian u pacjentów podczas
stosowania interwencji podstawą zwiększenia efektywności
terapeuty 291
7.5. Wnioski dla praktyki klinicznej wynikające z oceny użyteczności
rezultatównkontrolowanych badań klinicznych nad
skutecznością interwencjinpsychoterapeutycznych potraktowanych jako
podstawa praktycznego działania 296
CZĘŚĆ IV WNIOSKI
I REKOMENDACJE DLA PRAKTYKI KLINICZNEJ WYNIKAJĄCE Z BADAŃ KORELACYJNYCH
NAD WARUNKAMI SKUTECZNOŚCI INTERWENCJI PSYCHOTERAPEUTYCZNYCH .
299
Rozdział 8
Czynniki interpersonalne
jako kontekst stosowania interwencji psychoterapeutycznych .
301
8.1. Podstawowe pojęcia określające badanie związków między
zmiennymi 301
8.2. Jakość interakcji między pacjentem a terapeutą jako predyktor
efektu interwencji psychoterapeutycznych u dorosłych, dzieci i
młodzieży 303
8.2.1. Wielowymiarowy sojusz we współpracy w leczeniu
dorosłych 303
8.2.2. Trójwymiarowy sojusz we współpracy w
leczeniu dorosłych, dzieci i młodzieży . 305
8.2.3. Trójwymiarowy sojusz we współpracy w
terapii realizowanej z użyciem techniki cyfrowej w leczeniu dorosłych i
młodzieży . 307
8.2.4. Współpraca pacjentów i
psychoterapeutów wierzących w skuteczność zastosowanej
interwencji psychoterapeutycznej w leczeniu
dorosłych . 309
8.3. Postawa pacjentów wobec zmiany terapeutycznej jako
predyktor efektu interwencji psychoterapeutycznych u dorosłych i
młodzieży 310
8.3.1. Oczekiwanie korzyści z leczenia w leczeniu dorosłych .
310
8.3.2. Przekonanie o wiarygodności metody leczenia w leczeniu dorosłych
i młodzieży 312
8.3.3. Gotowość do zmiany w leczeniu dorosłych i młodzieży .
313
8.4. Odnoszenie się psychoterapeutów do pacjentów
jako predyktor efektu interwencji psychoterapeutycznych u dorosłych,
dzieci i młodzieży 314
8.4.1. Okazywanie empatii przez terapeutów w leczeniu
dorosłych 314
8.4.2. Okazywanie akceptacji przez terapeutów w leczeniu
dorosłych, dzieci i młodzieży . 316
8.5. Rekomendacje wynikające z badań korelacyjnych nad warunkami
skuteczności interwencji psychoterapeutycznych dotyczące stosowania
tych warunków w praktyce klinicznej wraz z oceną siły
rekomendacji 317
Rozdział 9
Natura procesu
prowadzącego do redukcji objawów zaburzeń psychicznych:
interakcje dotyczące zachowań pacjentów i
terapeutów a redukcja objawów zaburzeń
psychicznych u pacjentów 321
9.1. Jakość sojuszu we współpracy jako mediator zależności
między oczekiwaniem korzyści z leczenia a redukcją objawów
zaburzeń psychicznych w leczeniu dorosłych . 321
9.2. Nasilenie objawów zaburzeń psychicznych a jakość
sojuszu we współpracy podczas stosowania interwencji jako
predyktor redukcji objawów zaburzeń
psychicznych po jej zakończeniu w leczeniu dorosłych 323
9.3. Ocena wiarygodności metody leczenia a nasilenie objawów
zaburzeń psychicznych oraz oczekiwanie korzyści z leczenia podczas
stosowania interwencji jako predyktory redukcji objawów
zaburzeń psychicznych po jej zakończeniu w leczeniu dorosłych
i młodzieży324
9.4. Wyjaśnienia dotyczące natury związku między zachowaniami
pacjentów i terapeutów a redukcją
objawów zaburzeń psychicznych u pacjentów.325
BIBLIOGRAFIA 327
344 strony, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|