|
KOMPETENCJE NAUCZYCIELA POLONISTY WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE. MIĘDZY SCHEMATYZMEM A KREATYWNOŚCIĄ
TRYSIŃSKA M. MACIEJAK K. RED. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 49.15 Twoja cena 46,69 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej
szkole
Między schematyzmem a kreatywnością
W związku z kolejną
reformą systemu szkolnictwa w Polsce problemy kształcenia literackiego,
kulturowego i językowego ciągle stanowią przedmiot dyskusji nie tylko w
środowisku akademickim, ale przede wszystkim w środowisku
praktyków. Czy kształcenie polonistyczne będzie oparte na
schematach? A może będzie to uczenie kreatywne? Z jednej strony
spotkamy się bowiem z koniecznością zmierzenia się z dość sztywną
podstawą programową, z drugiej – z potrzebą rozbudzania
indywidualnych zainteresowań uczniów.
Autorzy publikacji
ukazują szkołę i nauczyciela w obliczu nowych zjawisk społecznych,
wychowawczych, kulturowych i edukacyjnych oraz tradycyjnych modeli
edukacji. W tomie poruszane są również zagadnienia związane
z rolą przedmiotu język polski w reformowanej szkole, starymi i nowymi
mediami w edukacji polonistycznej, możliwościami i sposobami
kształcenia oraz samokształcenia nauczycieli.
KATARZYNA MACIEJAK,
MAGDALENA TRYSIŃSKA, Wstęp 7
NAUCZYCIEL WE
WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE
PAWEŁ SPOREK, W poszukiwaniu archetypu nauczyciela. Rozważania w
świetle koncepcji Berniego Neville’a
15
MAREK PIOTROWSKI, Nauczycielskie kompetencje w przededniu 100-lecia
sformułowania koncepcji progresywistycznej w
edukacji 37
MAREK PIENIĄŻEK, Polonistyka performatywna – nowy zestaw
kompetencji dydaktycznych 53
ZOFIA POMIRSKA, Wiwat polonista
konstruktywista! 69
STANISLAV ŠTĚPÁNÍK, Nauczyciel języka
ojczystego w konflikcie między tradycją a
współczesnością
85
JOLANTA FISZBAK, Jakiego polonisty potrzebuje współczesna
szkoła? O pożądanych cechach nauczycieli w świetle uczniowskich
wypowiedzi
ankietowych
103
ANNA JANUS-SITARZ, Funkcja formacyjna edukacji polonistycznej w czasach
niepokoju
121
HANNA KĄDZIOŁKA-SABANTY, Kompetencje nauczyciela polonisty a
przygotowanie uczniów do wejścia na rynek
pracy
133
KREATYWNY NAUCZYCIEL.
KREATYWNY UCZEŃ
ZUZANNA CZECHOWSKA, Świadomość studentów filologii polskiej
na temat twórczości jako dyspozycji nauczyciela i
ucznia 153
MAGDALENA TRYSIŃSKA, Rozprawka szkolna – między schematyzmem
a
kreatywnością
165
ANNA KRASOWSKA, Rozwijanie kompetencji humorystycznej na lekcjach
języka polskiego 185
KRZYSZTOF BIEDRZYCKI, Lęk przed interpretacją
197
ANNA ŚLÓSARZ, Metoda wizualizacji słów kluczowych
wiersza 207
DANUTA KĘPA-FIGURA, Zasada kooperacji Paula Grice’a jako
narzędzie oceny tekstu medialnego w edukacji
polonistycznej 243
KAROLINA WAWER, Polonista wobec wyzwań współczesności.
Imigranci z Ukrainy – o studenckim projekcie
edukacyjnym
261
POLONISTYKA –
NIE TYLKO CYFROWA
KRZYSZTOF KASZEWSKI, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie –
trzy poziomy wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji (nie
tylko) polonistycznej 291
MICHAŁ FRIEDRICH, Nie tylko „sztuki siostrzane”.
Malarstwo – literatura – ekfraza na lekcjach języka
polskiego 303
AGNIESZKA KOWALKIEWICZ-KULESZA, Słuchanie ze zrozumieniem –
rola słuchowisk w kształceniu
polonistycznym
317
ALENA PODVIAZKINA, Audycje radiowe jako pomoc dydaktyczna na lekcjach
języka polskiego
329
UCZEŃ O SPECJALNYCH
POTRZEBACH
DOROTA KARKUT, Kształcenie kompetencji studentów polonistyki
do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach
edukacyjnych 347
HELENA BALCEREK, Wiedza o języku a problemy komunikacyjne
uczniów z
ASD
363
MAGDALENA MARZEC-JÓŹWICKA, TOMASZ KORCZYŃSKI,
Współpraca polonisty z psychologiem jako istotny element
kształcenia przyszłych
nauczycieli 379
WIOLETA LUCHOWSKA, Mowa jako narzędzie ekspresji dziecka. Uczeń z
arabskiego kręgu kulturowego na lekcji języka polskiego 399
424 strony, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|