|
ZASOBY OSOBISTE I SPOŁECZNE A DOBROSTAN PSYCHICZNY WYCHOWANKÓW MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH
DĄBROWSKA A. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2023, wydanie Icena netto: 53.35 Twoja cena 50,68 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zasoby osobiste i społeczne a dobrostan psychiczny
wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych
W książce podjęto problematykę
zasobów osobistych i społecznych wychowanków
młodzieżowych ośrodków wychowawczych i ustalenia ich związku
z dobro-stanem psychicznym.
Autorka omawia znaczenie
zasobów psychospołecznych w życiu człowieka oraz przybliża
ich resocjalizacyjny potencjał. Wskazuje także na sytuacji, w
której wtórna socjalizacja osób
dorastających odbywa się w separacji od zewnętrznych, naturalnych
środowisk życia. Odwołując się do literatury przedmiotu, ukazuje
niekorzystny wpływ izolacji instytucjonalnej na zdrowie psychiczne
adolescentów. Na tej podstawie i z uwzględnieniem
wyników badań własnych przedstawia nowe rozwiązania w pracy
z młodzieżą przebywającą w placówkach resocjalizacyjnych.
Proponuje kierunki zmian koncentrujące się na rozwoju dobrostanu
psychicznego oraz rekomenduje adekwatne programy, które z
powodzeniem stosowane są w wielu krajach świata.
Publikacja skierowana jest zarówno do teoretyków,
jak i praktyków. Będzie szczególnie przydatna dla
studentów kierunków pedagogicznych i pracy
socjalnej, pedagogów szkolnych, kuratorów
sądowych oraz kadry pedagogicznej instytucji wychowawczych i
resocjalizacyjnych.
„Autorka,
sięgając zwłaszcza do podstaw współczesnej psychologii
pozytywnej oraz do pedagogiki resocjalizacyjnej – w jej
wymiarze teoretycznym i praktycznym – skonstruowała projekt
badawczy koncentrujący się na poszukiwaniu u wykolejających się
wychowanków nie deficytów socjalizacyjnych, a
tkwiących w nich zasobów psychospołecznych stanowiących
punkt wyjścia podejmowanych odpowiednich działań
opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Dzięki takiemu właśnie
ujęciu praca ta jest swoistym novum wśród licznych dzisiaj
opracowań powstających w obszarze pedagogiki
resocjalizacyjnej”.
Z recenzji prof. dr.
hab. Wiesława Ambrozika
Anna Dąbrowska
– doktor nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki,
adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego;
psychoterapeutka. Autorka oraz redaktorka monografii, prac zbiorowych,
artykułów w czasopismach polskich i zagranicznych, a także
kierowniczka i realizatorka projektów badawczych i
badawczo-wdrożeniowych, których rezultaty można wykorzystać
w praktyce pedagogicznej skoncentrowanej na wsparciu psychospołecznego
funkcjonowania adolescentów w ich środowiskach życia
(rodzinach dysfunkcjonalnych, rodzinach patologicznych, instytucjach
resocjalizacyjnych). W jej aktywności naukowo-badawczej ważne miejsce
zajmuje udoskonalanie efektywności procesu resocjalizacji młodzieży
niedostosowanej społecznie poddanej wychowaniu instytucjonalnemu.
Wstęp
Rozdział I. Zasoby
psychospołeczne człowieka w świetle podstawowych założeń teoretycznych
1. Zasoby osobiste i społeczne - definicje, treści i zakresy
podstawowych pojęć
2. Zasoby jednostki i jej tożsamość - przegląd podstawowych teorii i
koncepcji
3. Rola psychologii pozytywnej w eksponowaniu kreatywnego potencjału
zasobów jednostki
Rozdział II. Zasoby
psychospołeczne nieletnich jako podstawa modyfikowania dobrostanu
psychicznego
1. Wychowankowie MOW i ich zasoby osobiste i społeczne
2. Początkowy i obecny stan badań nad zasobami osobistymi oraz
społecznymi jednostek poddawanych procesowi resocjalizacji
3. Resocjalizacyjne potencjały zasobów osobistych w rozwoju
dobrostanu psychicznego
3.1. Dobrostan psychiczny - jego rola w badaniach i w praktyce
pedagogicznej
3.2. Depresja i stres jako ujemne korelaty dobrostanu psychicznego
3.3. Perspektywa czasu - fundament sposobu ludzkiego życia w modelu
postrzegania czasu Philipa Zimbardo i Johna Boyda
4. Resocjalizacyjne predyspozycje zasobów społecznych
nieletnich w rozwijaniu dobrostanu psychicznego
4.1. Samotność jako efekt zaburzonych relacji interpersonalnych
4.2. Przynależność jako zasób wynikający z potrzeby relacji
4.3. Wsparcie społeczne jako zewnętrzny zasób posiadanych
relacji
4.4. Kapitał społeczno-kulturowy jako źródło
zasobów zewnętrznych jednostki
Rozdział III. Młodzieżowe
ośrodki wychowawcze jako przestrzeń kształtowania zasobów
psychospołecznych resocjalizowanych nieletnich
1. Założenia i organizacja MOW jako placówek
resocjalizacyjnych
2. Katalog środków wychowawczo-resocjalizacyjnych MOW
3. Działalność MOW na rzecz wzmacniania zasobów
psychospołecznych resocjalizowanych wychowanków
Rozdział IV. Założenia
metodologiczne autorskich badań empirycznych
1. Przedmiot i cel badań
2. Zmienne i ich operacjonalizacja
3. Metody i narzędzia badawcze
4. Metody analizy statystycznej
5. Organizacja i przebieg badań
6. Charakterystyka badanej grupy
Rozdział V. Zasoby
osobiste i społeczne nieletnich w MOW w świetle badań własnych
1. Charakterystyka zasobów osobistych i społecznych
wychowanków
1.1. Zasoby osobiste nieletnich
1.2. Porównanie skupień dotyczących zasobów
osobistych pod względem zasobów społecznych
1.3. Zasoby społeczne nieletnich
1.4. Porównanie skupień dotyczących zasobów
społecznych pod względem zasobów osobistych
2. Zasoby osobiste i społeczne w zależności od cech
socjodemograficznych wychowanków MOW
2.1. Zasoby osobiste i społeczne a płeć
2.2. Zasoby osobiste i społeczne a wiek
2.3. Zasoby osobiste i społeczne a rodzaj ośrodka jako miejsca
zamieszkania
2.4. Zasoby osobiste i społeczne a długość pobytu w placówce
2.5. Zasoby osobiste i społeczne 21a powód umieszczenia w
placówce
3. Zasoby osobiste i społeczne jako predyktory dobrostanu psychicznego
- modele regresji wielorakiej wyjaśniające dobrostan psychiczny na
podstawie zasobów osobistych i społecznych będących w
dyspozycji wychowanków MOW
3.1. Model wyjaśniający poziom dobrostanu psychicznego na podstawie
zasobów osobistych
3.2. Model wyjaśniający poziom dobrostanu psychicznego na podstawie
zasobów społecznych
3.3. Model końcowy wyjaśniający poziom dobrostanu psychicznego na
podstawie zasobów psychospołecznych
4. Związki między zasobami osobistymi a zasobami społecznymi
wśród wychowanków MOW
5. Analiza skupień. Profile zasobów osobistych i społecznych
nieletnich
w MOW
6. Eksplikacja wyników badań
Rozdział VI.
Podsumowanie. Koncepcja resocjalizacji nieletnich poprzez rozwijanie
dobrostanu psychicznego
Bibliografia
Indeks nazwisk
354 strony, Format:
15.8x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|