ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZASOBY OSOBISTE I SPOŁECZNE A DOBROSTAN PSYCHICZNY WYCHOWANKÓW MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH


DĄBROWSKA A.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2023, wydanie I

cena netto: 53.35 Twoja cena  50,68 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zasoby osobiste i społeczne a dobrostan psychiczny wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych


W książce podjęto problematykę zasobów osobistych i społecznych wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych i ustalenia ich związku z dobro-stanem psychicznym.

Autorka omawia znaczenie zasobów psychospołecznych w życiu człowieka oraz przybliża ich resocjalizacyjny potencjał. Wskazuje także na sytuacji, w której wtórna socjalizacja osób dorastających odbywa się w separacji od zewnętrznych, naturalnych środowisk życia. Odwołując się do literatury przedmiotu, ukazuje niekorzystny wpływ izolacji instytucjonalnej na zdrowie psychiczne adolescentów. Na tej podstawie i z uwzględnieniem wyników badań własnych przedstawia nowe rozwiązania w pracy z młodzieżą przebywającą w placówkach resocjalizacyjnych. Proponuje kierunki zmian koncentrujące się na rozwoju dobrostanu psychicznego oraz rekomenduje adekwatne programy, które z powodzeniem stosowane są w wielu krajach świata.

Publikacja skierowana jest zarówno do teoretyków, jak i praktyków. Będzie szczególnie przydatna dla studentów kierunków pedagogicznych i pracy socjalnej, pedagogów szkolnych, kuratorów sądowych oraz kadry pedagogicznej instytucji wychowawczych i resocjalizacyjnych.

„Autorka, sięgając zwłaszcza do podstaw współczesnej psychologii pozytywnej oraz do pedagogiki resocjalizacyjnej – w jej wymiarze teoretycznym i praktycznym – skonstruowała projekt badawczy koncentrujący się na poszukiwaniu u wykolejających się wychowanków nie deficytów socjalizacyjnych, a tkwiących w nich zasobów psychospołecznych stanowiących punkt wyjścia podejmowanych odpowiednich działań opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Dzięki takiemu właśnie ujęciu praca ta jest swoistym novum wśród licznych dzisiaj opracowań powstających w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej”.

Z recenzji prof. dr. hab. Wiesława Ambrozika

Anna Dąbrowska – doktor nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego; psychoterapeutka. Autorka oraz redaktorka monografii, prac zbiorowych, artykułów w czasopismach polskich i zagranicznych, a także kierowniczka i realizatorka projektów badawczych i badawczo-wdrożeniowych, których rezultaty można wykorzystać w praktyce pedagogicznej skoncentrowanej na wsparciu psychospołecznego funkcjonowania adolescentów w ich środowiskach życia (rodzinach dysfunkcjonalnych, rodzinach patologicznych, instytucjach resocjalizacyjnych). W jej aktywności naukowo-badawczej ważne miejsce zajmuje udoskonalanie efektywności procesu resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie poddanej wychowaniu instytucjonalnemu.

Wstęp

Rozdział I. Zasoby psychospołeczne człowieka w świetle podstawowych założeń teoretycznych
1. Zasoby osobiste i społeczne - definicje, treści i zakresy podstawowych pojęć
2. Zasoby jednostki i jej tożsamość - przegląd podstawowych teorii i koncepcji
3. Rola psychologii pozytywnej w eksponowaniu kreatywnego potencjału zasobów jednostki

Rozdział II. Zasoby psychospołeczne nieletnich jako podstawa modyfikowania dobrostanu psychicznego
1. Wychowankowie MOW i ich zasoby osobiste i społeczne
2. Początkowy i obecny stan badań nad zasobami osobistymi oraz społecznymi jednostek poddawanych procesowi resocjalizacji
3. Resocjalizacyjne potencjały zasobów osobistych w rozwoju dobrostanu psychicznego
3.1. Dobrostan psychiczny - jego rola w badaniach i w praktyce pedagogicznej
3.2. Depresja i stres jako ujemne korelaty dobrostanu psychicznego
3.3. Perspektywa czasu - fundament sposobu ludzkiego życia w modelu postrzegania czasu Philipa Zimbardo i Johna Boyda
4. Resocjalizacyjne predyspozycje zasobów społecznych nieletnich w rozwijaniu dobrostanu psychicznego
4.1. Samotność jako efekt zaburzonych relacji interpersonalnych
4.2. Przynależność jako zasób wynikający z potrzeby relacji
4.3. Wsparcie społeczne jako zewnętrzny zasób posiadanych relacji
4.4. Kapitał społeczno-kulturowy jako źródło zasobów zewnętrznych jednostki

Rozdział III. Młodzieżowe ośrodki wychowawcze jako przestrzeń kształtowania zasobów psychospołecznych resocjalizowanych nieletnich
1. Założenia i organizacja MOW jako placówek resocjalizacyjnych
2. Katalog środków wychowawczo-resocjalizacyjnych MOW
3. Działalność MOW na rzecz wzmacniania zasobów psychospołecznych resocjalizowanych wychowanków

Rozdział IV. Założenia metodologiczne autorskich badań empirycznych
1. Przedmiot i cel badań
2. Zmienne i ich operacjonalizacja
3. Metody i narzędzia badawcze
4. Metody analizy statystycznej
5. Organizacja i przebieg badań
6. Charakterystyka badanej grupy

Rozdział V. Zasoby osobiste i społeczne nieletnich w MOW w świetle badań własnych
1. Charakterystyka zasobów osobistych i społecznych wychowanków
1.1. Zasoby osobiste nieletnich
1.2. Porównanie skupień dotyczących zasobów osobistych pod względem zasobów społecznych
1.3. Zasoby społeczne nieletnich
1.4. Porównanie skupień dotyczących zasobów społecznych pod względem zasobów osobistych
2. Zasoby osobiste i społeczne w zależności od cech socjodemograficznych wychowanków MOW
2.1. Zasoby osobiste i społeczne a płeć
2.2. Zasoby osobiste i społeczne a wiek
2.3. Zasoby osobiste i społeczne a rodzaj ośrodka jako miejsca zamieszkania
2.4. Zasoby osobiste i społeczne a długość pobytu w placówce
2.5. Zasoby osobiste i społeczne 21a powód umieszczenia w placówce
3. Zasoby osobiste i społeczne jako predyktory dobrostanu psychicznego - modele regresji wielorakiej wyjaśniające dobrostan psychiczny na podstawie zasobów osobistych i społecznych będących w dyspozycji wychowanków MOW
3.1. Model wyjaśniający poziom dobrostanu psychicznego na podstawie zasobów osobistych
3.2. Model wyjaśniający poziom dobrostanu psychicznego na podstawie zasobów społecznych
3.3. Model końcowy wyjaśniający poziom dobrostanu psychicznego na podstawie zasobów psychospołecznych
4. Związki między zasobami osobistymi a zasobami społecznymi wśród wychowanków MOW
5. Analiza skupień. Profile zasobów osobistych i społecznych nieletnich
w MOW
6. Eksplikacja wyników badań

Rozdział VI. Podsumowanie. Koncepcja resocjalizacji nieletnich poprzez rozwijanie dobrostanu psychicznego

Bibliografia
Indeks nazwisk

354 strony, Format: 15.8x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022