ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TRANSNARODOWE ŻYCIE RODZIN NA PRZYKŁADZIE POLSKICH MIGRANTÓW W NORWEGII


ŚLUSARCZYK M.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 46.00 Twoja cena  43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Transnarodowe życie rodzin

Na przykładzie polskich migrantów w Norwegii


Monografia dokumentuje w sposób systematyczny bogatą literaturę na temat transnarodowości, transnarodowych studiów nad rodziną i migracji poakcesyjnych z Polski, ze szczególnym odniesieniem do transnarodowego życia rodzin. (…) Jest bardzo potrzebną refleksją teoretyczną i empiryczną nad wymiarem rodzinnym migracji poakcesyjnych (…). Do tego dochodzą nowe społeczne, kulturowe i  przestrzenne mapy dalszych relacji rodzinnych – w wyniku migracji część powiązań i relacji ulega wzmocnieniu, część utrzymuje status quo, część się osłabia lub w ogóle zanika. Książka jest barometrem zachowań polskich rodzin migracyjnych w pierwszym pokoleniu, z istotną refleksją nad tym, jakie rodziny w przyszłości będą tworzyć najmłodsi uczestnicy współczesnych poakcesyjnych ruchów migracyjnych z Polski, którzy – jak pisze Autorka – utknęli gdzieś pomiędzy dwoma krajami.

Z recenzji dr hab. prof. nadzw. Izabeli Grabowskiej,
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny oraz Ośrodek Badań nad Migracjami UW 

Magdalena Ślusarczyk – socjolog i germanistka, adiunkt w Zakładzie Badań Problemów Ludnościowych Instytutu Socjologii UJ. Jej główne zainteresowania badawcze to migracje, edukacja i systemy oświatowe. Wśród jej publikacji znajdują się m.in. Contemporary Migrant Families: Actors and Issues (2018, wraz z P. Pustułką i J. Struzik), Transnational Polish Families in Norway: Social Capital, Integration, Institutions and Care (2018, wraz z K. Slany, P. Pustułką i E. Guribye) oraz Spory o edukację. Wczoraj i dziś (2010).

Wprowadzenie
Rodziny na migracyjnych ścieżkach
 
Rozdział 1
Rodzina transnarodowa – co to oznacza?
1.1.    Od klasycznych teorii migracji do transnarodowości        19
1.2.    Transnarodowość jako spojrzenie na współczesne społeczeństwa        23
1.3.    Cechy transnarodowości        25
1.4.    Transnarodowe pole społeczne i transnarodowa przestrzeń społeczna, czyli gdzie funkcjonują migranci        29
1.5.    Krytyka transnarodowości        31
1.6.    Transnarodowość w polskich badaniach migracyjnych        35
1.7.    Rodzina w badaniach migracyjnych        39
1.8.    Rodziny transnarodowe        41
 
Rozdział 2
Migracje z Polski w perspektywie historycznej
2.1.    Migracje polskie, czyli jakie?        49
2.2.    Polscy migranci – rys historyczny        51
2.3.    Polacy w Norwegii        60
2.3.1.    Norwegia jako kraj imigracyjny        60
2.3.2 Polscy migranci        63
2.4.    Rodziny migracyjne – prezentacja założeń i metodologii badań        73
2.4.1.    Podstawowe założenia badań        73
2.4.2.    Realizacja badań        81
 
Rozdział 3
Praca, szkoła, społeczeństwo – czy polscy migranci w Norwegii zapuszczają korzenie?
3.1.    Integracja, asymilacja, kotwice, partycypacja – problemy terminologiczne        85
3.2.    Decyzje migracyjne        91
3.2.1.    Strategie lepszego życia        94
3.2.1.1.    Zarobimy i wrócimy – strategia przetrwania        94
3.2.1.2.    „Zobaczyć jak się żyje” – strategia większego komfortu        98
3.2.1.3.    Strategie pozaekonomiczne        102
3.2.2.    Dlaczego wszyscy?        104
3.2.3.    Dla dobra rodziny, czyli władza w procesie decyzji migracyjnych        110
3.3.    Rynek pracy i mobilność społeczna        115
3.3.1.    Gdy praca niemalże na nas czeka…        121
3.3.2.    …i gdy jest dużo trudniej…        125
3.4 Zaufanie, kapitał i partycypacja        134
3.4.1.    Czas        138
3.4.2.    Zaufanie        139
3.4.3.    Nowa codzienność        142
3.4.4.    Polska partycypacja        145
3.5.    Przez szkolną bramę? Szkoła jako najmocniejsza kotwica?        153
3.5.1.    Między polityką a nauczaniem        153
3.5.1.1.    Norweski system oświatowy – uwarunkowania i założenia        155
3.5.2.    Szkoła norweska a dziecko o pochodzeniu migracyjnym        162
3.5.3.    Szkoła versus dom        174
 
Rozdział 4
Rodzina migracyjna, rodzina transnarodowa – strategie migrantów
4.1.    Społeczne praktyki migrantów – rodzina w centrum aktywności        181
4.2.    Wybrane praktyki rodzinne polskich migrantów w Norwegii        186
4.2.1.    Wsparcie finansowe        186
4.2.2.    Migranci i nowe technologie        187
4.2.3.    Odwiedziny i wakacje – dla dzieci, dla siebie, dla dziadków        190
4.2.4.    Opieka, czyli oczekiwania, zobowiązania i nadzieje        193
4.2.5.    Dom /mieszkanie        199
4.2.6.    Święta w Norwegii, polskie potrawy i gładź „jak u nas”, czyli zwyczaje i praktyki Polaków na emigracji        202
4.2.7.    Społeczno-kulturowe przekazy migracyjne        208
4.2.8.    Praktyki migrantów – instrumentalne, kompensujące lub budujące tożsamość – próba podsumowania        211
4.3.    Rodzina na nowo, czyli relacje rodzinne i wychowanie w kontekście migracyjnym        216
4.3.1.    Jaka ma być nasza rodzina? Negocjowanie ról w związku        216
4.3.2.    Migracje a rodzicielskie koncepcje wychowawcze        223
4.3.2.1.    Kim będą nasze dzieci – język polski, historia, kultura?        231
 
Zakończenie
Rodzina transnarodowa – zatrzymani pomiędzy krajami
 
Załączniki          
 Bibliografia      
 Spis rysunków      
Spis tabel

316 stron, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022