Smart City
Kto rządzi w inteligentnych miastach?
W obliczu
intensyfikacji problemów miejskich w XXI w. zarządzanie
miastem staje się nie lada wyzwaniem. Rządzący szukają rozwiązań,
dzięki którym ośrodki miejskie mogłyby stać się bardziej
odporne, zrównoważone i inteligentne. W prezentowanej
książce SMART CITY. Kto rządzi w inteligentnych miastach? Autorka
rozprawia się z fenomenem koncepcji inteligentnego miasta,
która na tym polu zainteresowała współczesne
samorządy na całym świecie.
W swojej książce Autorka
zastanawia się przede wszystkim nad tym, jak pod wpływem nowoczesnych
koncepcji rządzenia i zarządzania miastem zmieniają się relacje władzy
pomiędzy „rządzącymi” a
„rządzonymi”. W istocie, w smart city pojawiają się
nowi gracze, którzy w znaczący sposób
przeobrażają dotychczas nam znaną geometrię stosunków
władzy. Autorka stawia więc niezwykle istotne pytanie: kto rządzi w
inteligentnych miastach?
W efekcie
przeprowadzonych badań w inteligentnych miastach USA i Danii w książce
zestawiono ze sobą dwa różne modele rządzenia i zarządzania
dzisiejszymi inteligentnymi miastami:
- model technokratyczny, oparty na współpracy z
biznesem i na implementacji zaawansowanych technologii
informacyjno-komunikacyjnych,
- oraz model partycypacyjny, uwzględniający udział
mieszkańców w procesach rządzenia i zarządzania miastem.
W książce SMART CITY. Kto rządzi w inteligentnych miastach? Czytelnik
będzie mógł znaleźć odpowiedź na następujące przykładowe
zagadnienia:
- jak kształtowała się ewolucja miasta do miasta
inteligentnego?
- jak wyglądają relacje między technologią a polityką w
kontekście smart city?
- na czym polega zarządzanie inteligentnym miastem w oparciu
o sześć smart komponentów?
- jak kształtują się relacje władzy w technokratycznych
miastach inteligentnych a jak w partycypacyjnych?
- jak zmieniają się role i zadania poszczególnych
aktorów polityki miejskiej w inteligentnych miastach?
- jakie wyzwania polityczne, techniczne, ekonomiczne i
społeczne rodzi koncepcja smart city?
Książkę SMART CITY. Kto rządzi w inteligentnych miastach? kierujemy
przede wszystkim do:
- samorządów, władz miast,
departamentów zw. z innowacjami, spółek
współpracujących z samorządem
- organizacji działających na rzecz polityki miejskiej
- planistów, inżynierów,
analityków, biznesu, biur consultingowych
- analityków danych, informatyków, ale
również do:
- studentów politologii, zarządzania,
architektury, urbanistyki etc.
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 1.
SMART CITY
JAKO IDEA
1.1. Ewolucja znaczenia miasta w społeczeństwie i polityce
1.1.1. Pojęcie i ujęcia miasta
1.1.2. Rozwój miast na przestrzeni wieków
1.2. Relacje między technologią a polityką w kontekście smart city
1.3. Definicje i ujęcia koncepcji smart city
1.3.1. Geneza koncepcji smart city
1.3.2. Problemy terminologiczne i pojęciowe koncepcji smart city
1.3.3. Rozumienie koncepcji smart city - przegląd i analiza krytyczna
literatury przedmiotu
ROZDZIAŁ 2.
RZĄDZENIE I
ZARZĄDZANIE W SMART CITY
2.1. Rządzenie i zarządzanie w sferze polityki miejskiej
2.1.1. Rządzenie i zarządzanie miastem w naukach politycznych
2.1.2. Rządzenie wobec ewolucji zarządzania administracją publiczną
2.1.3. Miasto jako organizacja: zadania publiczne samorządu
terytorialnego
2.2. Obszary zarządzania inteligentnym miastem
2.2.1. Wskaźniki inteligentnego miasta
2.2.2. Zarządzanie miastem na podstawie sześciu komponentów
smart
2.3. Modele rządzenia i zarządzania smart cities
2.3.1. Wymiary koncepcji inteligentnego miasta
2.3.2. Modele rządzenia i zarządzania smart city a kierunek badań
2.3.3. Metodologia badań empirycznych
ROZDZIAŁ 3.
SAN
FRANCISCO JAKO PRZYKŁAD TECHNOKRATYCZNEGO RZĄDZENIA INTELIGENTNYM
MIASTEM
3.1. Specyfika funkcjonowania samorządu terytorialnego USA
3.1.1. Sposób organizacji samorządu terytorialnego
3.1.2. Specyfika amerykańskiej polityki miejskiej
3.2. San Francisco jako smart city
3.2.1. Charakterystyka miasta i jego głównych wyzwań
3.2.2. Zarządzanie miastem inteligentnym - przykłady
projektów, inicjatyw i inwestycji
3.3. Technokratyczny model rządzenia i zarządzania smart city w San
Francisco
3.3.1. Wymiar technologiczny
3.3.2. Wymiar rządzenia i zarządzania
3.3.3. Wymiar społeczny
3.3.4. Kwestia władzy
ROZDZIAŁ 4.
AARHUS JAKO
PRZYKŁAD PARTYCYPACYJNEGO RZĄDZENIA MIASTEM INTELIGENTNYM
4.1. Specyfika funkcjonowania samorządu lokalnego w Danii
4.1.1. Organizacja samorządu terytorialnego
4.1.2. Skandynawski model współpracy
4.2. Aarhus jako smart city
4.2.1. Charakterystyka miasta i jego głównych wyzwań
4.2.2. Zarządzanie inteligentnym miastem - przykłady
projektów, inicjatyw i inwestycji
4.3. Partycypacyjny model rządzenia i zarządzania smart city w Aarhus
4.3.1. Wymiar technologiczny
4.3.2. Wymiar rządzenia i zarządzania
4.3.3. Wymiar społeczny
4.3.4. Kwestia władzy
ROZDZIAŁ 5.
SMART CITY
JAKO CZYNNIK ZMIAN W RZĄDZENIU I ZARZĄDZANIU MIASTEM
5.1. Zmiany na gruncie rządzenia i zarządzania
5.1.1. Nowe rozumienie miasta
5.1.2. Aktualizacja w sposobie rządzenia i zarządzania miastem
5.1.3. Rola sektorów w rządzeniu i zarządzaniu smart cities
5.2. Wyzwania dla rządzenia i zarządzania inteligentnym miastem
5.2.1. Wyzwania natury politycznej, zarządczej i administracyjnej
5.2.2. Wyzwania natury technicznej
5.2.3. Wyzwania natury ekonomicznej
5.2.4. Wyzwania natury społecznej
Podsumowanie
Aneks
Spis tabel
Spis rysunków
Bibliografia
Źródła internetowe
303 strony, Format:
15.0x23.5cm, oprawa miękka