|
VADE MECUM… PÓJDŹ ZA MNĄ NAUCZYCIELU …
WALOSZEK D. wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 61.40 Twoja cena 58,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Vade mecum…
Pójdź za mną
nauczycielu …
Pole
refleksji i rozważań opracowania obejmuje szeroki wachlarz zagadnień
związanych z potoczną i naukową argumentacją edukacji
współczesnego człowieka, a także pośrednio, w tle, z
kształceniem nauczycieli, ich przygotowaniem do nowych, pedagogicznych
zadań związanych z funkcjonowaniem w zawodzie. Na takie ujęcie wskazuje
profil treści monografii: konteksty teoretyczne (dominujące w treściach
kształcenia na uczelni) i praktyczne wymiary edukacji dzieci
(dominujące w instytucjach). Tło rozważań stanowią nowe zadania
cywilizacyjne, kulturowe i społeczne, do których edukacja ma
przygotować najmłodszych ludzi, najmłodszych obywateli państwa.
Autorka
kieruje opracowanie do nauczycieli nie tylko najmłodszych ludzi, ale do
każdego, kto rozumie konieczność zachowania ciągłości oddziaływań
edukacyjnych od przedszkolnych po uczelniane, a także do
studentów pedagogiki, którzy, mając w sobie
doświadczenia własne – rodzinne, przedszkolno-szkolne,
koleżeńskie, w uczelni nabywają nowe doświadczenia pedagogiczne i
rekonstruują już posiadane. Autorka stara się poprowadzić dialog od
kwestii ogólnych, wyznaczających pole pojęciowe dla
pedagogiki (nie tylko przedszkolnej), do ukazania
niektórych, ważnych dla wspierania dziecka w jego rozwoju
kwestii. Tytuł Vade mecum...odpowiada także tej formule
pójścia od szerokiej panoramy zjawisk pedagogicznych do
wybranych elementów krajobrazu.
Zawarte w monografii treści można odbierać jako: a) refleksje nad
różnymi zjawiskami zachodzącymi w płynnym społeczeństwie,
współgrającymi z edukacją dzieci, b) podpowiedzi w radzeniu
sobie przez nauczycielkę/nauczyciela z wykonywaniem zadań ważnych
społecznie i indywidualnie. Vade mecum... to zatem tyle co
zaproszenie do wędrówki po różnych obszarach
pedagogiki jako nauki teoretycznej i praktycznej; jej przedmiocie,
jakim jest edukacja skierowana do uczącego się świata młodego człowieka.
Od
Autorki o tytule książki .8
Wprowadzenie do lektury.9
O czym jest książka?.9
Kilka uwag o konstrukcji tekstu w książce12
Argumenty za udostępnieniem eseju nauczycielom.15
Wsteczne lusterko, czyli przeszłość w dyskusji o edukacji dzieci20
Teraźniejszość/współczesność w edukacji dzieci. Zarys
problemu23
Vade mecum, czyli pójdź za mną. 29
Część I
Rozważ
cywilizacyjno-pedagogiczny kontekst edukacji 33
1. Czym jest cywilizacja jako obszar lokowania celów
edukacji.37
2. Wybrane cechy/znaki naszego czasu jako podstawa edukacji człowieka41
2.1. Globalizacja42
2.2. Dataizacja/algorytmizacja52
2.3. Wieloznaczność62
2.4. Konsumeryzm67
3. Kompetencje współczesnego człowieka trzeciej fali
cywilizacyjnej jako podstawa doboru treści edukacyjnych.88
3.1. Kreatywność jako podstawa
twórczości/innowacyjności/badania89
3.2. Wyobraźnia i jej uwalnianie96
3.3. Działanie zespołowe/wspólne/grupowe116
3.4. Umiejętność porozumiewania się137
3.4.1. Kompetencja językowa.138
3.4.2. Kompetencja komunikacyjna142
3.5. Umiejętności informatyczne i informacyjne150
4. Codzienność w uwalnianiu i rozwijaniu kompetencji cywilizacyjnych159
4.1. Zgiełk, szum informacyjny wokół wychowania/edukacji
(gadanina)160
4.2. Ciekawość170
4.3. Dwuznaczność173
Podsumowanie.176
Część II
Spójrz
– to jest dziecko i jego czas życia – dzieciństwo.
Co o nim wiesz?181
1. Wiedza i niewiedza o dziecku i dzieciństwie.182
2. Wiedza potoczna o dziecku i dzieciństwie. Pedagogie.183
3. Naukowe spojrzenie na dzieciństwo i dziecko207
3.1. Naukowa wiedza i niewiedza o dzieciństwie208
3.2. Naukowa wiedza i niewiedza o dziecku231
3.2.1. Wiedza o biologicznym rozwoju dziecka.235
3.2.2. Wiedza o psychicznych procesach zachodzących w dziecku238
3.2.3. Obraz społecznych możliwości dziecka.243
3.2.4. Syntetyczny naukowy obraz rozwoju dziecka247
4. Co powinnaś wiedzieć? Kilka przestróg.248
Podsumowanie.252
Część III
Poprowadź
dziecko ku doświadczaniu w świecie
.255
1. Obszary zmiany koniecznej.257
1.1. Zmiana idei, celów i funkcji edukacji259
1.2. Czy i co można/powinno się zmienić w stanowieniu
celów?.264
2. Kierunki zmiany w edukacji268
2.1. Przejście od części do całości.270
2.2. Przejście od obiektywizmu ku epistemologii.272
2.3. Przejście od struktur ku procesowi.275
2.4. Przejście od budowy do sieci powiązań .282
2.5. Przejście od prawdy do przybliżonego jej opisu284
3. Obszary i kierunki zmiany w edukacji dzieci285
4. Teoretyczny kontekst edukacji. Wybrane zakresy.289
5. Krytyka jako wymiar etyczności i profesjonalizmu nauczycieli.303
6. Wymiary odpowiedzialności nauczycielskiej307
7. Uczenie (się) przez dziecko odpowiedzialnych zachowań313
8. Ustawowe zadania nauczyciela dziecka. Krytyczny ich odczyt. 317
9. Zasady edukacji dzieci w nowych kontekstach
współczesności.326
Podsumowanie.331
Część IV
Przystań
i zobacz, jak bawi się dziecko.332
1. Zabawa jako płaszczyzna doświadczania siebie jako jednostki przez
dziecko.337
2. Właściwości zabawy351
3. Pierwiastki zabawy356
4. Cechy zabawy.363
5. Między zabawą a grą w edukacji.367
6. Lokalizacja zabawy w edukacji372
Bez podsumowania – otwarcie myślenia nauczyciela na wartości
zabawy, czyli ciąg dalszy zależy od Ciebie.375
Część V
Poszukaj
dróg wspierania dziecka w doświadczaniu siebie i świata 379
1. Rozpoznawanie-poznawanie jako warunek efektywnej edukacji 380
1.1. Doświadczanie-doświadczenia .389
1.2. Rozpoznawanie siebie przez nauczyciela392
1.3. Rozpoznanie ‒ poznanie możliwości działaniowych dzieci.418
2. Parametry rzeczywistości edukacyjnej.439
2.1. Przestrzeń 440
2.2. Czas 454
2.3. Liczebność/liczba/liczność 459
2.4. Przyczynowość.466
3. Holizm w rzeczywistości edukacyjnej 472
Podsumowanie.474
Część VI
Wymiary
Twojego nauczycielstwa 478
1. Dziesięć proponowanych lekcji do odrobienia.480
2. Autotest kompetencji pedagogicznej 482
3. Obrazy z życia wzięte jako podstawa do przemyślenia stosunku do
dzieci 485
Bibliografia 489
Aneks. 495
496
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|