ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 61.40 58,33   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

VADE MECUM… PÓJDŹ ZA MNĄ NAUCZYCIELU …


WALOSZEK D.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 61.40 Twoja cena  58,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Vade mecum…

Pójdź za mną nauczycielu …


Pole refleksji i rozważań opracowania obejmuje szeroki wachlarz zagadnień związanych z potoczną i naukową argumentacją edukacji współczesnego człowieka, a także pośrednio, w tle, z kształceniem nauczycieli, ich przygotowaniem do nowych, pedagogicznych zadań związanych z funkcjonowaniem w zawodzie. Na takie ujęcie wskazuje profil treści monografii: konteksty teoretyczne (dominujące w treściach kształcenia na uczelni) i praktyczne wymiary edukacji dzieci (dominujące w instytucjach). Tło rozważań stanowią nowe zadania cywilizacyjne, kulturowe i społeczne, do których edukacja ma przygotować najmłodszych ludzi, najmłodszych obywateli państwa.

Autorka kieruje opracowanie do nauczycieli nie tylko najmłodszych ludzi, ale do każdego, kto rozumie konieczność zachowania ciągłości oddziaływań edukacyjnych od przedszkolnych po uczelniane, a także do studentów pedagogiki, którzy, mając w sobie doświadczenia własne – rodzinne, przedszkolno-szkolne, koleżeńskie, w uczelni nabywają nowe doświadczenia pedagogiczne i rekonstruują już posiadane. Autorka stara się poprowadzić dialog od kwestii ogólnych, wyznaczających pole pojęciowe dla pedagogiki (nie tylko przedszkolnej), do ukazania niektórych, ważnych dla wspierania dziecka w jego rozwoju kwestii. Tytuł Vade mecum...odpowiada także tej formule pójścia od szerokiej panoramy zjawisk pedagogicznych do wybranych elementów krajobrazu.

Zawarte w monografii treści można odbierać jako: a) refleksje nad różnymi zjawiskami zachodzącymi w płynnym społeczeństwie, współgrającymi z edukacją dzieci, b) podpowiedzi w radzeniu sobie przez nauczycielkę/nauczyciela z wykonywaniem zadań ważnych społecznie i indywidualnie. Vade me­cum... to zatem tyle co zaproszenie do wędrówki po różnych obszarach pedagogiki jako nauki teoretycznej i praktycznej; jej przedmiocie, jakim jest edukacja skierowana do uczącego się świata młodego człowieka.

Od Autorki o tytule książki .8
Wprowadzenie do lektury.9
O czym jest książka?.9
Kilka uwag o konstrukcji tekstu w książce12
Argumenty za udostępnieniem eseju nauczycielom.15
Wsteczne lusterko, czyli przeszłość w dyskusji o edukacji dzieci20
Teraźniejszość/współczesność w edukacji dzieci. Zarys problemu23
Vade mecum, czyli pójdź za mną. 29

Część I
Rozważ cywilizacyjno-pedagogiczny kontekst edukacji 33
1. Czym jest cywilizacja jako obszar lokowania celów edukacji.37
2. Wybrane cechy/znaki naszego czasu jako podstawa edukacji człowieka41
2.1. Globalizacja42
2.2. Dataizacja/algorytmizacja52
2.3. Wieloznaczność62
2.4. Konsumeryzm67
3. Kompetencje współczesnego człowieka trzeciej fali cywilizacyjnej jako podstawa doboru treści edukacyjnych.88
3.1. Kreatywność jako podstawa twórczości/innowacyjności/badania89
3.2. Wyobraźnia i jej uwalnianie96
3.3. Działanie zespołowe/wspólne/grupowe116
3.4. Umiejętność porozumiewania się137
3.4.1. Kompetencja językowa.138
3.4.2. Kompetencja komunikacyjna142
3.5. Umiejętności informatyczne i informacyjne150
4. Codzienność w uwalnianiu i rozwijaniu kompetencji cywilizacyjnych159
4.1. Zgiełk, szum informacyjny wokół wychowania/edukacji (gadanina)160
4.2. Ciekawość170
4.3. Dwuznaczność173
Podsumowanie.176

Część II
Spójrz – to jest dziecko i jego czas życia – dzieciństwo. Co o nim wiesz?181
1. Wiedza i niewiedza o dziecku i dzieciństwie.182
2. Wiedza potoczna o dziecku i dzieciństwie. Pedagogie.183
3. Naukowe spojrzenie na dzieciństwo i dziecko207
3.1. Naukowa wiedza i niewiedza o dzieciństwie208
3.2. Naukowa wiedza i niewiedza o dziecku231
3.2.1. Wiedza o biologicznym rozwoju dziecka.235
3.2.2. Wiedza o psychicznych procesach zachodzących w dziecku238
3.2.3. Obraz społecznych możliwości dziecka.243
3.2.4. Syntetyczny naukowy obraz rozwoju dziecka247
4. Co powinnaś wiedzieć? Kilka przestróg.248
Podsumowanie.252

Część III
Poprowadź dziecko ku doświadczaniu w świecie .255
1. Obszary zmiany koniecznej.257
1.1. Zmiana idei, celów i funkcji edukacji259
1.2. Czy i co można/powinno się zmienić w stanowieniu celów?.264
2. Kierunki zmiany w edukacji268
2.1. Przejście od części do całości.270
2.2. Przejście od obiektywizmu ku epistemologii.272
2.3. Przejście od struktur ku procesowi.275
2.4. Przejście od budowy do sieci powiązań .282
2.5. Przejście od prawdy do przybliżonego jej opisu284
3. Obszary i kierunki zmiany w edukacji dzieci285
4. Teoretyczny kontekst edukacji. Wybrane zakresy.289
5. Krytyka jako wymiar etyczności i profesjonalizmu nauczycieli.303
6. Wymiary odpowiedzialności nauczycielskiej307
7. Uczenie (się) przez dziecko odpowiedzialnych zachowań313
8. Ustawowe zadania nauczyciela dziecka. Krytyczny ich odczyt. 317
9. Zasady edukacji dzieci w nowych kontekstach współczesności.326
Podsumowanie.331

Część IV
Przystań i zobacz, jak bawi się dziecko.332
1. Zabawa jako płaszczyzna doświadczania siebie jako jednostki przez dziecko.337
2. Właściwości zabawy351
3. Pierwiastki zabawy356
4. Cechy zabawy.363
5. Między zabawą a grą w edukacji.367
6. Lokalizacja zabawy w edukacji372
Bez podsumowania – otwarcie myślenia nauczyciela na wartości zabawy, czyli ciąg dalszy zależy od Ciebie.375

Część V
Poszukaj dróg wspierania dziecka w doświadczaniu siebie i świata 379
1. Rozpoznawanie-poznawanie jako warunek efektywnej edukacji 380
1.1. Doświadczanie-doświadczenia .389
1.2. Rozpoznawanie siebie przez nauczyciela392
1.3. Rozpoznanie ‒ poznanie możliwości działaniowych dzieci.418
2. Parametry rzeczywistości edukacyjnej.439
2.1. Przestrzeń 440
2.2. Czas 454
2.3. Liczebność/liczba/liczność 459
2.4. Przyczynowość.466
3. Holizm w rzeczywistości edukacyjnej 472
Podsumowanie.474

Część VI
Wymiary Twojego nauczycielstwa 478
1. Dziesięć proponowanych lekcji do odrobienia.480
2. Autotest kompetencji pedagogicznej 482
3. Obrazy z życia wzięte jako podstawa do przemyślenia stosunku do dzieci 485
Bibliografia 489
Aneks. 495

496 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022