|
RZĄDZENIE W EPOCE INFORMACJI CYFRYZACJI I SZTUCZNEJ INTELIGENCJI
RYDLEWSKI G. wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 47.25 Twoja cena 44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rządzenie w epoce informacji,
cyfryzacji i sztucznej inteligencji
U
podstaw tej publikacji leży przekonanie, że wśród
uwarunkowań decydowania politycznego i rządzenia w ostatnich latach,
które muszą być uwzględnione przy każdej próbie
ustalania kierunków, metod i sposobów dalszego
prowadzenia działań w obu tych dziedzinach aktywności, zasadnicze
znaczenie mają postępujący wzrost władzy komunikacji oraz ekspansja
nowych technologii informacyjnych i rozwiązań w zakresie cywilizacji
cyfrowej. Procesy te są dotychczas ujmowane najczęściej w kategoriach
nowych mechanizmów i narzędzi optymalizowania działania w
sferze funkcjonowania państw, instytucji władzy publicznej oraz
podmiotów artykulacji i agregacji interesów
politycznych. Wielu widzi w nich swego rodzaju nowe otwarcie w dziejach
cywilizacji, źródło nadziei na postęp.
Równocześnie zewsząd rozlegają się głosy wskazujące, że
procesy te stanowią poważne zagrożenie – i jako takie mogą
być dla ludzi źródłem lęku. Nie brakuje więc opinii
nacechowanych wartościująco – zarówno ostrzeżeń,
jak i wypowiedzi utrzymanych w optymistycznej tonacji –
brakuje natomiast szerszej refleksji teoretycznej i spojrzenia
strategicznego.
Autor
podejmuje próbę nakreślenia obrazu czekających nas zmian w
decydowaniu, rządzeniu, i władzy w przestrzeni publicznej. Celem autora
nie było szczegółowe analizowanie technicznego wymiaru
zmian, które wiążą się z ekspansją cywilizacji cyfrowej i
sztucznej inteligencji. Zastanawia się natomiast przede wszystkim nad
prawdopodobnymi korelacjami między tymi zmianami a rewizją
mechanizmów i rozwiązań modelowych występujących w świecie
polityki, decydowania politycznego i rządzenia.
Tytułem
wstępu
Rozdział pierwszy. Zmiany i spory jako trwały
element w historii rządzenia
1.1. Interaktywne powiązania między polityką i jej otoczeniem
1.2. Związki między rządzeniem i władztwem politycznym
1.3. Rządzenie jako aktywność służąca realizacji zmieniających się
wyzwań
1.4. Wzrost znaczenia w rządzeniu mechanizmów funkcjonalnych
i relacyjnych
1.5. Rządzenie jako rzeczywistość wyobrażona
Rozdział drugi. Perspektywa jakościowych
zmian w rządzeniu u progu trzeciej dekady XXI wieku
2.1. Długi katalog strategicznych przesłanek nieuchronnych zmian w
rządzeniu
2.2. Ekspansja władzy komunikacji, cywilizacji cyfrowej
i sztucznej inteligencji jako zasadnicza przesłanka zmian w rządzeniu
2.3. Wstęp do strategicznej prognozy zmian w rządzeniu
Rozdział trzeci. Zmiany modelu
społeczeństwa jako przesłanka przeobrażeń w sferze rządzenia
3.1. Stan społeczeństwa jako główne uwarunkowanie rządzenia
3.2. Informacyjne społeczeństwo sieci jako jakościowo nowe środowisko
rządzenia
3.3. Wzrost władzy komunikacji oraz rozwój technologii
cyfrowych jako przesłanka dalszych zmian społecznego otoczenia rządzenia
3.4. Ekspansja cywilizacji cyfrowej jako uwarunkowanie zamian modelu
władzy
3.5. Polskie społeczeństwo w procesie zmian związanych z nowymi
technologiami komunikacyjnymi i cyfrowymi
Rozdział czwarty. Internet, media
społecznościowe i cywilizacja cyfrowa - konglomerat wolności i
zorganizowanego nadzoru
4.1. Internet jako obszar wielkich oczekiwań, osiągnięć i
niebezpieczeństw
4.2. Polityczny wymiar ekspansji mediów społecznościowych i
cywilizacji cyfrowej
4.3. Polityczna siła administratorów narzędzi komunikacji
internetowej i algorytmów
4.4. Prywatność jako wielka przegrana rozwoju cywilizacji cyfrowej
4.5. Patologiczne zjawisko urynkowienia danych użytkowników
mediów społecznościowych
4.6. Trudności w równoczesnym zagwarantowaniu w internecie
wolności i prywatności
4.7. Polskie standardy w zakresie granic wolności w komunikacji
internetowej
Rozdział piąty. Dane zgromadzone w
cyberprzestrzeni jako zasób polityczny
5.1. Unikatowa wartość danych cyfrowych
5.2. Dane zgromadzone w cyberprzestrzeni jako przedmiot zorganizowanych
nadużyć
5.3. Batalia wokół dyskrecjonalnego dostępu do globalnego
zasobu informacji elektronicznych
5.4. Nasilanie się systemowej inwigilacji komunikacji elektronicznej
prowadzonej przez służby państwowe
5.5. Nowe zależności związane z elektronicznym zasobem danych
5.6. Polityczny wymiar mikrotargetowania behawioralnego za pomocą
danych internetowych
5.7. Zagrożenia bezpieczeństwa danych osobowych zgromadzonych w
cyberprzestrzeni jako wyzwanie dla rządzenia
5.8. Nowy wymiar rozbieżności między wolnością a bezpieczeństwem w
sferze danych internetowych, sztucznej inteligencji i upowszechnienia
technologii nadzoru elektronicznego
Rozdział szósty. Cyfrowy wymiar
suwerenności. Globalna rywalizacja w dziedzinie nowych technologii
komunikacyjnych i cyfrowych
6.1. Sztuczna inteligencja jako fundament kształtującego się porządku
technologiczno-informacyjnego świata
6.2. Cyberprzestrzeń jako obszar narastającej konkurencji i
konfrontacji między państwami
6.3. Rozwój cywilizacji cyfrowej jako cel inwestycji
finansowych i prac badawczo-wdrożeniowych
6.4. Groźba powiększania nierówności i nasilania
konfrontacji w związku z kształtującym się cybernetycznym porządkiem
świata
6.5. Polska na tle globalnej rywalizacji w dziedzinie nowych
technologii komunikacyjnych i cyfrowych
Rozdział siódmy. Cywilizacja cyfrowa jako przestrzeń gry i
manipulacji politycznej
7.1. Internet jako instrument optymalizacji polityki, komunikacji
politycznej i rządzenia
7.2. Internet jako narzędzie politycznej dezinformacji i manipulacji
7.3. Wybory powszechne jako czas nasilania się zagrożeń związanych z
nadużyciami nowych technologii w świecie polityki
7.4. Walka z patologiami cyfrowymi jako przedmiot działań systemowych i
obszar nowych manipulacji
7.5. Związki między polityką i technologiami cyfrowymi w Polsce
Rozdział ósmy. Ekspansja technologii
informacyjnych, cyfryzacji i automatyzacji jako zasadnicze wyzwanie
regulacyjne dla rządzenia
8.1. Potrzeba ukierunkowania wysiłku naukowego i technologicznego na
realizację wartości podstawowych i interesów ludzi
8.2. Problemy etyczne i prawne dotyczące technologii cyfrowych
8.3. Próby wspólnego wypracowania zasad rozwoju
sztucznej inteligencji
8.4. Działania na rzecz uregulowania zasad i standardów
rozwoju inteligentnych technologii
8.5. Strategia rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce: diagnoza i
zadania
Rozdział dziewiąty. Cywilizacja cyfrowa jako
wyzwanie dla rządzenia w sferze bezpieczeństwa
9.1. Nowe, cyfrowe możliwości i zagrożenia w sferze działań
ofensywnych, obronnych i ochronnych
9.2. Wzrastające uzależnienie państw i ludzi od
niezakłóconego funkcjonowania narzędzi cyfrowych
9.3. Ewolucja pola walki i konfliktów w związku z rozwojem
technologii cyfrowych
9.4. Państwowi hakerzy ingerujący w świadomość społeczną i włamujący
się do urządzeń elektronicznych oraz oprogramowania komputerowego -
jako zagrożenie bezpieczeństwa
9.5. Cyberprzestępczość jako wyzwanie dla rządzenia
9.6. Rozwój technologii cyfrowych jako przesłanka zmian w
systemach bezpieczeństwa
9.7. Problemy cywilizacji cyfrowej w strategiach i praktyce działania w
sferze bezpieczeństwa w Polsce
Rozdział dziesiąty. Cywilizacja cyfrowa jako
narzędzie polityki, rządzenia i administrowania w Polsce
10.1. Miejsce technologii cyfrowych wśród narzędzi
zrównoważonego
i odpowiedzialnego rozwoju
10.2. Postęp informatyzacji: podstawowy warunek wdrożenia rozwiązań
cyfrowych do realizacji polityk publicznych
10.3. E-government: kluczowy element Cyfrowego Państwa
10.4. E-governance: mechanizm wykorzystania możliwości technologii
cyfrowej w sferze politycznej
Rozdział jedenasty. Co dalej? Strategiczne
dylematy przyszłości rządzenia i polityki w warunkach dalszej ekspansji
cywilizacji cyfrowej
11.1. Świadomość nieuchronności dalszych jakościowych zmian w świecie
stosunków społecznych pod wpływem nowych technologii
11.2. Brak jednego scenariusza rozwoju demokracji elektronicznej
11.3. Nieuchronność dalszej cyfryzacji administracji i polityk
publicznych oraz realna możliwość wykorzystywania w sferze publicznej
elektronicznych procedur decyzyjnych
11.4. Strategiczna aktualność pytań o przyszłość demokracji - wobec
rosnącego znaczenia informacji w obszarze władzy, cywilizacji cyfrowej
i sztucznej inteligencji
Tytułem zakończenia
Literatura cytowana i przywołana
Indeks osobowy
Indeks wybranych zagadnień
Summary
Nota o autorze
332
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|