|
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA I PRACA GRA W/O EMANCYPACJĘ
WOYNAROWSKA A. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 68.00 Twoja cena 64,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Niepełnosprawność
intelektualna i praca
Gra
w/o emancypację
Niniejsza książka jest
efektem realizacji projektu badawczego, którego celem było
zgłębienie fenomenu pracy osób z niepełnosprawnością
intelektualną rozgrywającego/urzeczywistniającego się w przestrzeni
współczesnej Polski oraz współczesnego rynku
pracy...
Książka
Agnieszki Woynarowskiej podejmuje problem stosunkowo mało eksploatowany
w polskiej pedagogice specjalnej. Praca osób z
niepełnosprawnością stanowiła wprawdzie już przedmiot badań w latach
dwutysięcznych, jednak problematyka ta ze względu na dynamikę zmian na
rynku pracy wymaga ciągłej aktualizacji. [...] Monografię Woynarowskiej
na tle podobnych opracowań wyróżnia obszerna i pogłębiona
analiza teoretyczna zagadnienia. Wychodząc od rozważań aksjologicznych
na temat sensu i wartości pracy, omawia ewolucję znaczeń z nią
związanych, od wczesnego kapitalizmu po współczesny
konsumpcjonizm. Autorka dobrze wyjaśnia powstanie stereotypu
nieproduktywności i jego następstw dla osób z
niepełnosprawnością. Jednocześnie – wskazując na
konsumpcjonizm współczesnego neoliberalizmu –
pokazuje ryzyka wykluczenia ze środowiska osób pracujących i
tożsamościowe znaczenia tego procesu. [...] To jedno z najbardziej
kompletnych opracowań na temat zatrudniania osób z
niepełnosprawnością intelektualną. Największą wartością monografii jest
wyjście poza prosty ogląd rynku pracy oraz nadanie zjawisku
zatrudniania osób z niepełnosprawnością intelektualną
kontekstów podmiotowych i emancypacyjnych.
prof.
dr hab. Amadeusz Krause (z recenzji wydawniczej)
Książka
autorstwa Agnieszki Woynarowskiej to publikacja, która z
kilku powodów zasługuje na szczególną uwagę i
docenienie. W pierwszej kolejności należy podkreślić skalę i precyzję
projektu badawczego, a więc ukazanie fenomenu pracy osób z
niepełnosprawnością intelektualną w pełnym spektrum założeń
systemowych, sposobów ich realizacji i punktów
widzenia wszystkich zaangażowanych podmiotów
(aktorów). Jest to jednocześnie pozycja głęboko analityczna
i refleksyjna, co wynika z połączenia trafnie dobranej metodologii
(teorii ugruntowanej) i teoretycznego osadzenia badań w szerokim
kontekście studiów o niepełnosprawności (disability
studies). Autorka wykorzystuje także możliwości związane z jakościowym
modelem badań, a więc nie stroni od określania własnego stanowiska
teoretycznego i konstruktywnego polemizowania z poglądami,
które uznaje za zbyt jednostronne lub
uogólniające. [...] Wielogłosowość jest podstawowym walorem
ocenianej pracy, ale warto też podkreślić, że spójność
teoretyczno-badawcza została osiągnięta dzięki jasno zakreślonej,
wyjściowej ramie teoretycznej w postaci analiz Marty Russell, trafnie
dobranej i wykorzystanej metodzie badań oraz uporządkowanej narracji
własnej autorki, w której stopniowo odsłania badany fenomen
pracy osób z niepełnosprawnością intelektualną w polskiej
rzeczywistości społecznej i gospodarczej.
dr
hab. Marcin Wlazło, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego (z recenzji
wydawniczej)
Wstęp
Rozdział 1
Niepełnosprawność, praca, ekonomia. O (nie)możliwości bycia
pracownikiem w niepełnosprawnością intelektualną we
współczesnej Polsce
1.1 Znaczenia pracy
1.2 Od pogardy dla pracy przez jej przymus i uznanie za czynnik
wyznaczający ludzką wartość i miejsce jednostki w społeczeństwie
1.3 Praca i rynek pracy we współczesności. Społeczeństwo
konsumentów i społeczne peryferia egzystencji dla nowych
ubogich
1.4 Niepełnosprawność w perspektywie materializmu. Kapitalizm
– wykluczenie i utowarowienie upośledzonego ciała
1.5 Ekonomia polityczna niepełnosprawności według Marty Russell i
ekonomiczny model niepełnosprawności
1.6 O (nie)obecności osób z niepełnosprawnością
(intelektualną) na współczesnym rynku pracy
Rozdział 2 Metodologia
badań własnych. Konstrukcja projektu badawczego
2.1 Określenie obszaru przedmiotowego. Problematyka badawcza
2.2 Deklaracja paradygmatyczna. Umiejscowienie projektu w strategii
jakościowej
2.3 Teoria ugruntowana w wersji konstruktywistycznej Kathy Charmaz jako
rama metodologiczna badania fenomenu pracy osób z
niepełnosprawnością intelektualną
2.4 Sposoby gromadzenia danych w ujęciu teorii ugruntowanej
2.5 Tok postępowania badawczego i procedura analizy. Kulisy i społeczni
aktorzy
2.6 Sceny- miejsca /przestrzenie i etyczny aspekt badań
Rozdział 3 Polityka
zatrudnienia i system wsparcia aktywności zawodowej osób z
niepełnosprawnością intelektualną
3.1 Założenia, cele i trendy polityki zatrudnienia i
(nie)funkcjonowanie systemu wsparcia aktywności zawodowej
osób z niepełnosprawnością intelektualną
3.2 Polityka zatrudnienia i system wsparcia aktywności zawodowej-
zderzenia założeń z rzeczywistością ich implementacji. Systemowe
paradoksy niepełnosprawności intelektualnej i zatrudnienia
3.2.1 Wejście w dorosłość. Wejście na rynek pracy. Perspektywa szkoły i
warsztatu terapii zajęciowej
3.2.2 Rzeczywistość realizacji projektów zatrudniania
wspomaganego 1
3.2.3 Rzeczywistość działania spółdzielni socjalnych
3.2.4 Rzeczywistość funkcjonowania zakładów aktywności
zawodowej
3.2.5 Pomysły na ulepszenie systemu wsparcia aktywności zawodowej
Rozdział 4 Przestrzenie,
miejsca i społeczne światy pracy osób z niepełnosprawnością
intelektualną
4.1 Przestrzenie i światy społeczne projektów zatrudniania
wspomaganego w rekonstrukcjach doświadczeń pracowników z
niepełnosprawnością intelektualną
4.1.1 Trzy pracownicze historie
4.1.2 Wielość dróg/ wielość prób prowadzących do
zatrudnienia. Marzenia o pracy na otwartym rynku
4.1.3 Doświadczenia pracy, realizacja zadań pracowniczych,
doświadczenia w miejscu/przestrzeni pracy otwartego rynku
4.1.4 Trener pracy jako najważniejsza osoba wspierająca proces stawania
się pracownikiem
4.2 Przestrzenie i światy społeczne projektów zatrudniania
wspomaganego w percepcji trenerów pracy oraz
koordynatorów projektów
4.2.1 Znaczenia nadawane własnej roli trenera pracy
4.2.2 Zatrudnianie wspomagane jako najskuteczniejsza forma aktywizacji
zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną (?)
4.2.3 Doświadczenia codziennej pracy w projekcie
4.3 Przestrzenie i światy społeczne zakładów aktywności
zawodowej w pryzmacie doświadczeń kierowników oraz
koordynatorów wsparcia
4.3.1 Zakład aktywności zawodowej jako bezpieczne miejsce zatrudnienia
osób ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
Niezbędne ogniwo w systemie rehabilitacji zawodowej
4.3.2 Przestrzeń codziennej pracy w zakładzie aktywności zawodowej.
Organizacja pracy. Trudności w pracy. Praktyki wspierające
4.4 Zakład aktywności zawodowej jako przestrzeń społecznego świata
pracy w rekonstrukcjach doświadczeń pracowników z
niepełnosprawnością intelektualną
4.4.1 Doświadczenia sytuacji pracy- droga do zdobycia zatrudnienia.
Marzenia o pracy. Doświadczenia wykluczenia oraz niemożliwości zdobycia
zatrudnienia na otwartym rynku pracy
4.4.2 Doświadczenia codziennej pracy w zakładzie aktywności zawodowej.
Wykonywane czynności. Atmosfera i relacje w pracy. Stawanie się/bycie
pracownikiem
4.4.3 ZAZ jako bezpieczne, pewne i jedyne z dostępnych miejsc pracy
4.5 Przestrzenie i światy społeczne spółdzielni socjalnych w
optyce doświadczeń twórców i
koordynatorów wsparcia
4.5.1 Spółdzielnia socjalna jako podmiot ekonomii społecznej
oraz odpowiedź na brak. Organizacja pracy w spółdzielni
4.5.2 Doświadczenie codziennej pracy w spółdzielni
socjalnej. Trudności w pracy. Praktyki wspierające
4.6 Przestrzenie i światy społeczne spółdzielni socjalnych w
percepcji pracowników z niepełnosprawnością intelektualną
4.6.1 Wielość doświadczeń pracy- wielość dróg prowadzących
do zatrudnienia. Porażki na otwartym rynku pracy
4.6.2 Doświadczenia codziennej pracy w spółdzielni socjalnej
Rozdział 5 Znaczenia
pracy i doświadczeń sytuacji pracy. Emancypacyjna moc aktywności
zawodowej
5.1. Emancypacyjny potencjał pracy - perspektywa trenerów
pracy oraz koordynatorów wsparcia
5.2 Znaczenia nadawane pracy i doświadczeniom sytuacji pracy przez
pracowników z niepełnosprawnością intelektualną
5.2.1 Sensy pracy
5.2.2 Percepcja siebie jako podmiotu pracy
5.2.3 Znaczenia nadawane pracy przez pryzmat jej doświadczania
Rozdział 6 Być
pracownikiem z niepełnosprawnością intelektualną we
współczesnej Polsce. Gra w/o emancypację
6.1 Polityka zatrudnienia i system wsparcia aktywności zawodowej
osób z niepełnosprawnością intelektualną- polityka
emancypacji czy działania pozorowane (?) Polityka równych
szans versus polityka różnorodności (?)
6.2 Przestrzenie/miejsca/społeczne światy pracy osób z
niepełnosprawnością intelektualną. Dyktat normy/przymus upodobnienia
czy zrozumienie dla różnicy (?) Kierunek ekonomii społecznej
6.3 Stawanie się, bycie podmiotem pracy- przesuwanie granic
indywidualnego doświadczenia, walka o bycie widzialnym i szansę na
alternatywny sposób bycia- w- świecie (?)
Zakończenie
Bibliografia
468
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|