|
ZAKAZ REFORMATIONIS IN PEIUS W OGÓLNYM POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM
SKÓRA A. wydawnictwo: SILVA RERUM , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 37.00 Twoja cena 35,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zakaz reformationis in peius w
ogólnym postępowaniu administracyjnym
Współcześnie
przyjmuje się, że prawo do odwołania, jako jedna z podstaw państwa
prawnego, nie może być nadmiernie krępowane. Instytucja
zakazu zmiany na niekorzyść należy zatem do podstawowych
gwarancji procesowych w każdym postępowaniu przed organami państwa. W
postępowaniu administracyjnym tworzy swobodę w realizowaniu przyznanego
prawa do odwołania się od decyzji organu pierwszej instancji. Oznacza
to między innymi, że regulacja prawna odwołania powinna być tak
skonstruowana, aby nie powodować u strony z niego korzystającej obawy
przed pogorszeniem sytuacji, która została ukształtowana w
treści decyzji pierwszoinstancyjnej.
SPIS
TREŚCI
WYKAZ SKRÓTÓW . 9
WPROWADZENIE . 11
Rozdział 1.
ZNACZENIE
POJĘCIA I KONSTRUKCJA PRAWNA ZAKAZU REFORMATIONIS IN PEIUS .
17
§ 1. Znaczenie pojęcia „zakaz reformationis in
peius” . 17
§ 2. Konstrukcja prawna zakazu reformationis in peius . 20
Rozdział 2.
ZAKAZ
REFORMATIONIS IN PEIUS A KATEGORIE DECYZJI ORGANU ODWOŁAWCZEGO
. 23
§ 1. Uwagi ogólne . 23
§ 2. Zakaz reformationis in peius a decyzje merytoryczne
organu odwoławczego . 27
2.1. Decyzja o utrzymaniu w mocy decyzji organu pierwszej instancji a
zakaz reformationis in peius . 27
2.2. Decyzja reformacyjna organu odwoławczego a zakaz reformationis in
peius . 29
2.3. Decyzja o uchyleniu decyzji organu pierwszej instancji i
zobowiązaniu organu pierwszej instancji do wydania decyzji o określonej
treści a zakaz reformationis in peius . 31
§ 3. Zakaz reformationis in peius a decyzje procesowe organu
odwoławczego . . 32
3.1. Decyzja organu drugiej instancji o umorzeniu postępowania
odwoławczego a zakaz reformationis in peius . . 32
3.2. Decyzja o uchyleniu decyzji organu pierwszej instancji i umorzeniu
postępowania przed tym organem a zakaz reformationis in peius . 34
3.3. Decyzja o uchyleniu decyzji organu pierwszej instancji i
przekazaniu mu sprawy do ponownego rozpatrzenia a zakaz reformationis
in peius . 36
Rozdział 3.
USTALENIE
TREŚCI POJĘCIA „NIEKORZYŚĆ” ODWOŁUJĄCEJ SIĘ STRONY
. 43
§ 1. Kryterium pozwalające ustalić
„niekorzyść” strony . 43
§ 2. „Niekorzyść” subiektywna i obiektywna
. 44
§ 3. Rzeczywista i hipotetyczna
„niekorzyść” strony . 46
§ 4. „Niekorzyść” strony a elementy
decyzji administracyjnej . 47
4.1. „Niekorzyść” strony a obligatoryjne elementy
decyzji administracyjnej 47
4.1.1. „Niekorzyść” strony a rozstrzygnięcie
decyzji administracyjnej. Uwagi ogólne 47
4.1.2. Ograniczenie zakresu uprawnienia jako zmiana na
„niekorzyść” strony . 49
4.1.3. Odmowa przyznania uprawnienia uzyskanego w pierwszej instancji
jako „niekorzyść” strony . 50
4.1.4. Zwiększenie zakresu obowiązku w stosunku do ustalonego w
rozstrzygnięciu decyzji organu pierwszej instancji jako
„niekorzyść” strony . 51
4.1.5. Nałożenie na stronę dodatkowych obowiązków,
niewynikających z decyzji pierwszoinstancyjnej, jako
„niekorzyść” strony . 52
4.2. Zakaz reformationis in peius a zmiana w zakresie podstawy prawnej
decyzji 53
4.3. Zmiana na „niekorzyść” a uzasadnienie decyzji
organu odwoławczego . 55
4.4. „Niekorzyść” strony a dodatkowe elementy
decyzji . 59
Rozdział 4.
ZAKRES
PODMIOTOWY OBOWIĄZYWANIA ZAKAZU REFORMATIONIS IN PEIUS
. 63
§ 1. Zakaz reformationis in peius a
współuczestnictwo materialne . 63
§ 2. Przepis art. 139 k.p.a. jako norma gwarancyjna . 67
§ 3. Zasada rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości
na korzyść strony a zakaz reformationis in peius . 68
§ 4. Zasada równości stron w postępowaniu
administracyjnym a ochrona strony przed pogorszeniem jej sytuacji
prawnej . 70
§ 5. Działanie zakazu reformationis in peius w sytuacji
wniesienia odwołania przez podmioty na prawach strony . 74
5.1. Zagadnienia wstępne . 74
5.2. Działanie zakazu reformationis in peius w sytuacji wniesienia
odwołania przez organizację społeczną 76
5.3. Działanie zakazu reformationis in peius w sytuacji wniesienia
odwołania przez prokuratora . 81
5.4. Działanie zakazu reformationis in peius w sytuacji wniesienia
odwołania przez Rzecznika Praw Obywatelskich . 87
5.5. Działanie zakazu reformationis in peius w sytuacji wniesienia
odwołania przez Rzecznika Praw Dziecka . 89
Rozdział 5.
PRZESŁANKI
ZEZWALAJĄCE NA ODSTĄPIENIE OD ZAKAZU REFORMATIONIS IN PEIUS W
OGÓLNYM POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM
. 91
§ 1. Zasady wykładni pojęć „rażące naruszenie
prawa” i „rażące naruszenie interesu
społecznego” . 91
§ 2. „Rażące naruszenie prawa” jako
przesłanka odstąpienia od zakazu reformationis in peius w świetle art.
139 k.p.a. . 96
2.1. Znaczenie pojęcia „rażące naruszenie prawa” w
świetle art. 139 k.p.a. . 96
2.2. „Rażące naruszenie prawa” w świetle art. 139
k.p.a. w orzecznictwie sądów administracyjnych . 100
§ 3. „Rażące naruszenie interesu
społecznego” jako przesłanka odstąpienia od zakazu
reformationis in peius w świetle art. 139 k.p.a. . 102
3.1. „Rażące naruszenie interesu społecznego” jako
samoistna przesłanka odstąpienia od zakazu reformationis in peius w
świetle art. 139 k.p.a. . 102
3.2. Pojęcie „interesu społecznego” w postępowaniu
administracyjnym . 104
3.3. Pojęcie „rażącego naruszenia interesu
społecznego” w świetle art. 139 k.p.a. 107
§ 4. Szczególne wymagania w zakresie uzasadnienia
decyzji rozstrzygającej sprawę na „niekorzyść”
strony . 110
Rozdział 6.
ZAKAZ
REFORMATIONIS IN PEIUS W POSTĘPOWANIU URUCHOMIONYM WNIESIENIEM WNIOSKU
O PONOWNE ROZPATRZENIE SPRAWY ORAZ W POSTĘPOWANIU ZAŻALENIOWYM .
113
§ 1. Zakaz reformationis in peius w postępowaniu uruchomionym
wniesieniem wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy . 113
1.1. Pojęcie i charakter prawny wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy .
113
1.2. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy a zakaz reformationis in
peius . 115
§ 2. Zakaz reformationis in peius w postępowaniu zażaleniowym
. 117
2.1. Problem odpowiedniego stosowania przepisu art. 139 k.p.a. w
postępowaniu zażaleniowym . 117
2.2. Kryteria ochrony uczestnika postępowania zażaleniowego przed
pogorszeniem jego sytuacji prawnej lub procesowej . 119
2.3. Przekształcenie treści postanowienia a zagadnienie zmiany na
„niekorzyść” . 123
2.4. Krąg podmiotów, które chroni zakaz
reformationis in peius w postępowaniu zażaleniowym . 131
2.5. Pojęcie „niekorzyści” i
współuczestnictwo a zakaz reformationis in peius w
postępowaniu zażaleniowym . 134
Rozdział 7.
SKUTKI
PRAWNE NARUSZENIA ZAKAZU REFORMATIONIS IN PEIUS W OGÓLNYM
POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM
. 137
§ 1. Charakter prawny zakazu reformationis in peius . 137
§ 2. Kwalifikacja prawna naruszenia zakazu reformationis in
peius . 139
2.1. Uwagi ogólne . 139
2.2. Naruszenie zakazu reformationis in peius jako „rażące
naruszenie prawa” . 141
2.3. Naruszenie zakazu reformationis in peius jako „inne
naruszenie przepisów postępowania administracyjnego,
które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy” .
144
WYKAZ LITERATURY . 147
156
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|