|
ANTROPOLOGIA PODSTAWY TEORETYCZNE
JANISZEWSKA R. SOKOŁOWSKI M. TUZINEK S. wydawnictwo: SILVA RERUM , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 55.00 Twoja cena 52,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Antropologia
Podstawy
teoretyczne
Antropologia
jest nauką o budowie i czynnościach organizmu ludzkiego rozpatrywanego
z punktu widzenia ontogenezy i filogenezy różnych zbiorowisk
ludzkich, np. rasowych, i innych klasyfikacji rodzaju ludzkiego.
Zagadnienia omawiane w tym obszernym opracowaniu dotyczą m.in. miejsca
antropologii jako nauki i jej podziału, pochodzenia człowieka
(antropogenezy), jego zróżnicowania wewnątrzgatunkowego (ras
ludzkich), typów konstytucjonalnych, dymorfizmu płciowego,
lateralizacji, rozwoju osobniczego człowieka (ontogenezy), znaczenia
czynników wpływających na rozwój, zjawiska
akceleracji rozwoju i retardacji procesów inwolucyjnych.
Wprowadzenie
Rozdział 1
Antropologia
jako nauka
1.1. Uwagi ogólne
1.2. Podział antropologii i jej definicje
1.2.1. Antropologia fizyczna (biologiczna
1.2.2. Antropologia kulturowa i antropologia kultury
1.2.3. Antropologia społeczna
1.2.4. Antropologia filozoficzna
1.2.5. Antropologia pedagogiczna
1.3. Antropologia a wychowanie fizyczne, fizjoterapia i turystyka
Rozdział 2
Pochodzenie
człowieka
2.1. Miejsce człowieka w świecie zwierząt
2.1.1. Charakterystyka rzędu Naczelnych
2.2. Antropogeneza
2.3. Ewolucja kulturowa
2.3.1. Czynniki hominizacji
2.3.2. Fazowość w rozwoju istot człowiekowatych
2.3.3. Historia poglądów na pochodzenie człowieka
Rozdział 3
Zróżnicowanie
wewnątrzgatunkowe człowieka
3.1. Podstawowe terminy
3.2. Klasyfikacja typologiczna i główne odmiany ras
3.3. Formacje antropologiczne
3.3.1. Populacje ludzkie
3.3.2. Zróżnicowanie językowe i etniczne
3.3.3. Zróżnicowanie fizjologiczne człowieka
3.3.4. Zróżnicowanie serologiczne
Rozdział 4
Konstytucja
człowieka
4.1. Zmienność konstytucjonalna – biotyp
4.2. Przegląd wybranych klasyfikacji
4.2.1. Szkoła francuska
4.2.2. Szkoła rosyjska
4.2.3. Szkoła niemiecka – typologia Kretschmera
4.2.4. Szkoła amerykańska – typologia Sheldona
4.2.5. Szkoła polska – typologia Wankego
Rozdział 5
Dymorfizm
płciowy
5.1. Wyjaśnienie pojęć
5.2. Przejawy dymorfizmu płciowego
5.3. Ogólne problemy dymorfizmu
5.4. Rozwój ról płciowych w ontogenezie
5.5. Trening sportowy a organizm kobiety
Rozdział 6
Symetria
i asymetria
6.1. Przejawy symetrii i asymetrii
6.2. Lateralizacja i jej rozwój
6.3. Rodzaje lateralizacji
Rozdział 7
Zmienność
ontogenetyczna człowieka
7.1. Charakterystyka rozwoju wewnątrzłonowego (prenatalnego)
7.1.1. Implantacja, stadium jaja płodowego i zarodka
7.1.2. Płodowe stadium rozwoju
7.1.3. Poród
7.1.4. Zaburzenia rozwoju wewnątrzłonowego – malformacje
rozwojowe
7.2. Charakterystyka rozwoju zewnątrzłonowego (postnatalnego)
7.2.1. Okres noworodka
7.2.2. Okres niemowlęcy
7.2.3. Okres młodszego dzieciństwa (Infans I)
7.2.4. Podokres przedszkolny
7.2.5. Okres starszego dzieciństwa (Infans II)
7.2.6. Podokres późnoszkolny – pokwitanie (okres
dojrzewania)
7.2.7. Dojrzewanie chłopców
7.2.9. Płodność w okresie dojrzewania
7.3. Okres młodzieńczy (Juvenis)
7.4. Okres wieku dorosłego (Adultus) i dojrzałego (Maturus)
7.5. Okres starości (Senilis)
Rozdział 8
Czynniki
rozwoju osobniczego człowieka
8.1. Czynniki endogenne – determinanty rozwoju
8.1.1. Płeć
8.1.2. Rasa
8.1.3. Konstytucja
8.2. Czynniki paragenetyczne i niegenetyczne – stymulatory
rozwoju
8.3. Czynniki egzogenne – modyfikatory naturalne
8.4. Czynniki społeczno-ekonomiczne – modyfikatory
cywilizacyjno-kulturowe
Rozdział 9
Tendencja
przemian
9.1. Akceleracja rozwoju
9.2. Retardacja procesów inwolucyjnych
Rozdział 10
Ocena
wieku rozwojowego
10.1. Kryteria oceny wieku rozwojowego
10.2. Wiek fizjologiczny i sprawności fizycznej
10.3. Dojrzałość szkolna
10.4. Siatki centylowe w określaniu wieku rozwojowego
Piśmiennictwo
250
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|