|
STATUS PRAWNY TWÓRCÓW UTWORÓW FILMOWYCH
KAKAREKO K. wydawnictwo: SILVA RERUM , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 57.00 Twoja cena 54,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Status prawny
twórców utworów filmowych
Generalna
teza pracy sprowadza się do twierdzenia, że obecna regulacja prawna
statusu twórców utworów
audiowizualnych jest wynikiem dość długiego procesu ewolucji, mającej
korzenie jeszcze w ustawie o prawie autorskim z 1926 r., a
której ostateczny kształt zaistniał pod wpływem regulacji w
Konwencji berneńskiej w tekście paryskim z 24 lipca 1971 r., a więc
powszechnego (uniwersalnego) międzynawowego prawa publicznego, a także
w następstwie rozwiązań prawa Unii Europejskiej oraz Rady Europy.
Przyjęte w Polsce w tej kwestii rozwiązania normatywne są całkowicie
zgodne z istniejącymi standardami prawnymi, istniejącymi
zarówno w powszechnym (uniwersalnym) międzynarodowym prawie
publicznym, jak i w europejskich systemach regionalnych. Wypada jednak
zwrócić uwagę, na fakt, że w systemach tych wzrasta status
reżysera wobec innych twórców utworu
audiowizualnego. Zarówno na gruncie Konwencji berneńskiej,
jak i w dokumentach prawa unijnego określa się go mianem
„głównego reżysera”. Wprawdzie
terminologia ta nie zaistniała jeszcze w polskich aktach normatywnych,
ale znalazła już obywatelstwo zarówno w doktrynie, jak i w
dorobku polskiej judykatury – w uzasadnieniach licznych
orzeczeń. Można oczekiwać, że w tym względzie nastąpią, z jakiś czas,
zmiany w odpowiednich przepisach.
Wstęp
I. Pojęcie
filmu, kinematografii i praw filmowych
1. Wprowadzenie
2. Problemy terminologiczne
3. Utwór audiowizualny
4. Wideogram
Podsumowanie
II.
Film w polskim systemie prawnym do wejścia w życie ustawy z 1994 r.
1. Pierwsze regulacje prawa filmowego w Polsce niepodległej
2. Prawo filmowe pod rządami ustawy z 10 lipca 1952 r.
Podsumowanie
III. Międzynarodowe
standardy prawa filmowego
1. Różnorodność systemów
2. Film w systemie powszechnego (uniwersalnego) prawa międzynarodowego
publicznego
A. Konwencja berneńska
B. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Socjalnych i Kulturalnych
C. Akty normatywne UNESCO
D. Traktaty Światowej Organizacji Własności Intelektualnej
3. Prawo filmowe w prawie Unii Europejskiej
A. Ramy Traktatów
B. Dyrektywa 2006/116/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12
grudnia 2006 r. w sprawie czasu ochrony prawa autorskiego i
niektórych praw pokrewnych
C. Filmowe utwory osierocone
D. Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja
2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych
aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie
informacyjnym
E. Problem pomocy państwa dla produkcji filmów i innych
utworów audiowizualnych
4. Film w systemie prawa Rady Europy
A. Zalecenie Komitetu Ministrów Rady Europy z 14 maja 1985
r. o ochronie dziedzictwa filmowego
B. Inne zalecenia Komitetu Ministrów Rady Europy dotyczące
produkcji filmowej, audiowizualnej i telewizyjnej
5. Film jako komponent kultury w systemie prawnym Organizacji
Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie Podsumowanie
IV. Podmiot
praw filmowych
1. Producent
A. Współautorstwo utworu audiowizualnego
B. Autorstwo dzieł filmowych w ustawie z 29 marca 1926 r.
o prawie autorskim
C. Ewolucja praw producenta do utworu audiowizualnego
D. Problem domniemania
E. Obowiązki i prawa producenta
F. Prawo producenta do dokonywania bez zgody
twórców utworów audiowizualnych,
tłumaczeń na różne wersje językowe
2. Autorzy utworów wkładowych
3. Prawa producenta a prawa twórców
utworów wkładowych
4. Reżyser
5. Scenarzysta
6. Kompozytor. Muzyka w filmie
7. Artyści wykonawcy
Podsumowanie
Zakończenie
Źródła
360
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|