ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PODSTAWY TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PEDAGOGIKI PRACY JAKO DYSCYPLINY NAUKOWEJ


BARANIAK B.

wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 84.39 Twoja cena  80,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Podstawy teoretyczno-metodologiczne pedagogiki pracy jako dyscypliny naukowej


Książka systematyzuje pedagogikę pracy i osadza ją w nurcie naukowości, artykułując kryteria, które nadają charakter naukowo-teoretyczny pedagogice pracy jako dyscyplinie pedagogicznej.

Nauka i jej wymagania wyznaczyły strukturę monografii, którą ujęto w cztery rozdziały. Rozdział pierwszy ukazuje swoistość pedagogiki pracy wpisaną w jej struktury wiedzy z układem pojęciowym, rozdział drugi - metodologii, rozdział trzeci poświęcony został teoriom pedagogiki pracy, zaś czwarty, teoretyczności, dyscyplinarności i instytucjonalizacji tej dyscypliny pedagogicznej.

Przyjęte holistyczne podejście łączy aspekty naukoznawcze z tematyką pedagogiki pracy i czyni monografię cenną pozycją dla środowisk naukowych, a także studentów specjalizujących się w obszarze pedagogiki pracy, ale również przydatną praktykom, w tym nauczycielom aktualnie starającym się o zatrudnienie w odbudowanym szkolnictwie zawodowym, a także doradców zawodowych oraz pracodawców i pracowników różnego szczebla zatrudnienia.

Wstęp

Podstawy teoretyczne i metodologiczne pedagogiki pracy jako dyscypliny naukowej

Rozdział pierwszy. Swoistość i naukowość pedagogiki pracy

1. Swoistość pedagogiki pracy kryterium naukowości
2. Wiedza i jej klasyfikacja/systematyzacja/kryterium naukowości i swoistości pedagogiki pracy
2.1. Układ pojęć pedagogiki pracy wyrazem jej naukowości oraz swoistości
2.1.1. Człowiek kategorią poznania w aplikacji palety pojęciowej pedagogiki pracy
2.1.2. Wychowanie i jego specyfika wpisana w projekcję swoistego układu pojęciowego pedagogiki pracy
2.1.3. Praca wiodącą kategorią układu pojęciowego pedagogiki pracy
2.1.4. Zawód kolejną podstawową kategorią pedagogiki pracy
2.1.5. Praca zawodowa i jej typologia
2.1.6. Czynności i umiejętności kategoriami zawodu i pracy
2.1.7. Kwalifikacje i ich struktury wpisane w opis zawodu, miejsce ich kształtowania oraz przydatność w wykonywanej pracy zawodowej przez człowieka
2.1.8. Kompetencje i praca kompetencyjna wyzwaniem współczesności
2.2. Swoistość struktur pedagogiki pracy
2.2.1. Obszary badawcze kryterium swoistości i naukowości pedagogiki pracy
2.2.2. Działy pedagogiki pracy i ich swoistość a kryteria ich wyodrębniania nazewnictwa
2.2.3. Struktury gospodarcze kryterium systemowego, swoistego i branżowego modelowania pedagogiki pracy

Rozdział drugi. Metodologia badań pedagogiki pracy z jej swoistością wpisana w nurt naukoznawczy

1. Przedmiot badań pedagogiki pracy wyrazem jej naukowości i swoistości – różne modele wyznaczone rozwojem pedagogiki pracy
1.1. Przedmiot badań pedagogiki pracy w ujęciu tradycyjnym (klasycznym) w ujęciu tradycyjnym (klasycznym) autorstwa T. Nowackiego
1.2. Przedmiot badań pedagogiki pracy w nurcie personalistycznym autorstwa S. Kaczora
1.3. Przedmiot badań pedagogiki pracy w nurcie aksjologicznym autorstwa B. Baraniak
2. Metody badań w pedagogice pracy wyrazem jej swoistości
2.1. Metody proste przydatne w pedagogice pracy
2.2. Metody złożone przydatne w pedagogice pracy
2.3. Metody a techniki oraz narzędzia badawcze – stanowiska pedagogów pracy
2.4. Procedury badawcze stosowane w pedagogice pracy

Rozdział trzeci. Teorie pedagogiki pracy wyrazem teoretyczności, swoistości i naukowości pedagogiki pracy oraz jej rozwoju

1. Projekcje wybranych teorii pedagogiki pracy – różne stanowiska
1.1. Teorie w ujęciu Tadeusza W. Nowackiego
1.2. Teorie w ujęciu Z. Wiatrowskiego
1.3. Teorie w ujęciu S.M. Kwiatkowskiego i U. Jeruszki
2. Wybrane teorie pedagogiki pracy – holistyczne ujęcie B. Baraniak
2.1. Praca człowieka w nurcie teorii filozoficzno-psychologiczno-pedagogicznych
2.2. Całożyciowa teoria wychowania przez pracę, do pracy i w procesie pracy
2.3. Teoria edukacji zawodowej i jej holistyczny wymiar
2.3.1. Teoria teleologii
2.3.2. Teoria doboru treści edukacyjnych, w tym zawodowych
2.3.3. Teoria programów edukacji, w tym zawodowej
2.4. Teoria standaryzacji kształcenia zawodowego
2.5. Teoria poradoznawstwa i jej holistyczny wymiar
2.5.1. Pojęcia kluczowe dla teorii poradoznawstwa zawodowego
2.5.2. Teoria orientacji zawodowej w poradzie doradcy zawodowego
2.5.3. Teoria poradnictwa i doradztwa zawodowego w poradzie szkolnego i pozaszkolnego doradcy zawodowego
2.5.4. Teoria doradztwa zawodowego i jej konteksty karierowe

Rozdział czwarty. Instytucjonalność i dyscyplinarność pedagogiki pracy

1. Pedagogika pracy w strukturach nauk pedagogicznych i nauk o pracy wyrazem jej dyscyplinarności
1.1. Uczelnie kształcące pedagogów pracy wyrazem dyscyplinarności i instytucjonalizacji
2. Pedagogika ekologiczna i zarządzanie zasobami ludzkimi wpisane w zrekonstruowane kompleksy nauk pedagogicznych oraz nauk o pracy
2.1. Pedagogika pracy wobec kwestii ochrony środowiska przyrodniczego i zarządzania zasobami ludzkimi – wybrane aspekty
2.2. Pedagogika ekologiczna i zarządzanie zasobami ludzkimi obszarami zainteresowań współczesnej pedagogiki pracy wpisane w kompleksy nauk pedagogicznych oraz nauk o pracy ilustracją ich dyscyplinarności
2.3. Uczelnie i oferta kierunków kształcenia o profilu ekologicznym i zarządzanie zasobami ludzkimi wyrazem instytucjonalizacji i dyscyplinarności współczesnej pedagogiki pracy

Podsumowanie
Bibliografia
Streszczenie

354 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022