|
PODSTAWY TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PEDAGOGIKI PRACY JAKO DYSCYPLINY NAUKOWEJ
BARANIAK B. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 84.39 Twoja cena 80,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Podstawy
teoretyczno-metodologiczne pedagogiki pracy jako dyscypliny naukowej
Książka systematyzuje
pedagogikę pracy i osadza ją w nurcie naukowości, artykułując kryteria,
które nadają charakter naukowo-teoretyczny pedagogice pracy
jako dyscyplinie pedagogicznej.
Nauka i jej wymagania wyznaczyły strukturę monografii, którą
ujęto w cztery rozdziały. Rozdział pierwszy ukazuje swoistość
pedagogiki pracy wpisaną w jej struktury wiedzy z układem pojęciowym,
rozdział drugi - metodologii, rozdział trzeci poświęcony został teoriom
pedagogiki pracy, zaś czwarty, teoretyczności, dyscyplinarności i
instytucjonalizacji tej dyscypliny pedagogicznej.
Przyjęte holistyczne podejście łączy aspekty naukoznawcze z tematyką
pedagogiki pracy i czyni monografię cenną pozycją dla środowisk
naukowych, a także studentów specjalizujących się w obszarze
pedagogiki pracy, ale również przydatną praktykom, w tym
nauczycielom aktualnie starającym się o zatrudnienie w odbudowanym
szkolnictwie zawodowym, a także doradców zawodowych oraz
pracodawców i pracowników różnego
szczebla zatrudnienia.
Wstęp
Podstawy teoretyczne i metodologiczne pedagogiki pracy jako dyscypliny
naukowej
Rozdział pierwszy. Swoistość i naukowość
pedagogiki pracy
1. Swoistość pedagogiki pracy kryterium naukowości
2. Wiedza i jej klasyfikacja/systematyzacja/kryterium naukowości i
swoistości pedagogiki pracy
2.1. Układ pojęć pedagogiki pracy wyrazem jej naukowości oraz swoistości
2.1.1. Człowiek kategorią poznania w aplikacji palety pojęciowej
pedagogiki pracy
2.1.2. Wychowanie i jego specyfika wpisana w projekcję swoistego układu
pojęciowego pedagogiki pracy
2.1.3. Praca wiodącą kategorią układu pojęciowego pedagogiki pracy
2.1.4. Zawód kolejną podstawową kategorią pedagogiki pracy
2.1.5. Praca zawodowa i jej typologia
2.1.6. Czynności i umiejętności kategoriami zawodu i pracy
2.1.7. Kwalifikacje i ich struktury wpisane w opis zawodu, miejsce ich
kształtowania oraz przydatność w wykonywanej pracy zawodowej przez
człowieka
2.1.8. Kompetencje i praca kompetencyjna wyzwaniem
współczesności
2.2. Swoistość struktur pedagogiki pracy
2.2.1. Obszary badawcze kryterium swoistości i naukowości pedagogiki
pracy
2.2.2. Działy pedagogiki pracy i ich swoistość a kryteria ich
wyodrębniania nazewnictwa
2.2.3. Struktury gospodarcze kryterium systemowego, swoistego i
branżowego modelowania pedagogiki pracy
Rozdział drugi. Metodologia badań
pedagogiki pracy z jej swoistością wpisana w nurt naukoznawczy
1. Przedmiot badań pedagogiki pracy wyrazem jej naukowości i swoistości
– różne modele wyznaczone rozwojem pedagogiki pracy
1.1. Przedmiot badań pedagogiki pracy w ujęciu tradycyjnym (klasycznym)
w ujęciu tradycyjnym (klasycznym) autorstwa T. Nowackiego
1.2. Przedmiot badań pedagogiki pracy w nurcie personalistycznym
autorstwa S. Kaczora
1.3. Przedmiot badań pedagogiki pracy w nurcie aksjologicznym autorstwa
B. Baraniak
2. Metody badań w pedagogice pracy wyrazem jej swoistości
2.1. Metody proste przydatne w pedagogice pracy
2.2. Metody złożone przydatne w pedagogice pracy
2.3. Metody a techniki oraz narzędzia badawcze – stanowiska
pedagogów pracy
2.4. Procedury badawcze stosowane w pedagogice pracy
Rozdział trzeci. Teorie pedagogiki pracy
wyrazem teoretyczności, swoistości i naukowości pedagogiki pracy oraz
jej rozwoju
1. Projekcje wybranych teorii pedagogiki pracy –
różne stanowiska
1.1. Teorie w ujęciu Tadeusza W. Nowackiego
1.2. Teorie w ujęciu Z. Wiatrowskiego
1.3. Teorie w ujęciu S.M. Kwiatkowskiego i U. Jeruszki
2. Wybrane teorie pedagogiki pracy – holistyczne ujęcie B.
Baraniak
2.1. Praca człowieka w nurcie teorii
filozoficzno-psychologiczno-pedagogicznych
2.2. Całożyciowa teoria wychowania przez pracę, do pracy i w procesie
pracy
2.3. Teoria edukacji zawodowej i jej holistyczny wymiar
2.3.1. Teoria teleologii
2.3.2. Teoria doboru treści edukacyjnych, w tym zawodowych
2.3.3. Teoria programów edukacji, w tym zawodowej
2.4. Teoria standaryzacji kształcenia zawodowego
2.5. Teoria poradoznawstwa i jej holistyczny wymiar
2.5.1. Pojęcia kluczowe dla teorii poradoznawstwa zawodowego
2.5.2. Teoria orientacji zawodowej w poradzie doradcy zawodowego
2.5.3. Teoria poradnictwa i doradztwa zawodowego w poradzie szkolnego i
pozaszkolnego doradcy zawodowego
2.5.4. Teoria doradztwa zawodowego i jej konteksty karierowe
Rozdział czwarty. Instytucjonalność i
dyscyplinarność pedagogiki pracy
1. Pedagogika pracy w strukturach nauk pedagogicznych i nauk o pracy
wyrazem jej dyscyplinarności
1.1. Uczelnie kształcące pedagogów pracy wyrazem
dyscyplinarności i instytucjonalizacji
2. Pedagogika ekologiczna i zarządzanie zasobami ludzkimi wpisane w
zrekonstruowane kompleksy nauk pedagogicznych oraz nauk o pracy
2.1. Pedagogika pracy wobec kwestii ochrony środowiska przyrodniczego i
zarządzania zasobami ludzkimi – wybrane aspekty
2.2. Pedagogika ekologiczna i zarządzanie zasobami ludzkimi obszarami
zainteresowań współczesnej pedagogiki pracy wpisane w
kompleksy nauk pedagogicznych oraz nauk o pracy ilustracją ich
dyscyplinarności
2.3. Uczelnie i oferta kierunków kształcenia o profilu
ekologicznym i zarządzanie zasobami ludzkimi wyrazem
instytucjonalizacji i dyscyplinarności współczesnej
pedagogiki pracy
Podsumowanie
Bibliografia
Streszczenie
354
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|