|
PEDAGOGIKA I JEJ STRUKTURY W DYSKURSIE O NAUCE NAUKOWOŚCI I NAUKOZNAWSTWIE
BARANIAK B. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 61.89 Twoja cena 58,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pedagogika i jej struktury w
dyskursie o nauce naukowości i naukoznawstwie
Kluczowym zadaniem tej
publikacji jest ukazanie struktur pedagogiki, poznawanie, gromadzenie i
systematyzowanie wiedzy pedagogicznej oraz opis dyscyplin naukowego
poznania wraz z dziedzinami poznania umysłowego jako podstawa
klasyfikowania (systematyzowania) dziedzin wiedzy naukowej i jej
badania.
Ten aspekt jest również cenny dla pracowników
naukowych, a przystępność zaprezentowanych treści może zachęcić do
korzystania z powyższej książki również praktyków
i podejmowanych przez nich prób badawczych, a także
systematyzacyjnych nad projekcjami naukowymi, i potrzebą ich poznawania
poprzez badania.
Wstęp
Pedagogika i jej struktura w dyskursie o nauce, naukowości i
naukoznawstwie
Rozdział pierwszy. Naukowość w triadzie nauki
i naukoznawstwa
1. Nauka
2. Naukowość
3. Naukoznawstwo
Rozdział drugi. Nauka w poznawaniu i
gromadzeniu oraz systematyzowaniu wiedzy
1. Człowiek w procesie poznania i tworzenia nauki
2. Wiedza i jej specyfika oraz systematyzacja w opisie dyscyplin
naukowego poznania
2.1. Wiedza – jej rodowód oraz rodzaje
2.2. Elementy strukturalne wiedzy naukowej u podstaw jej naukowości
3. Wybrane klasyfikacje nauki – różne koncepcje
3.1. Dziedziny poznania umysłowego podstawą systematyzowania
(klasyfikowania) dziedzin wiedzy naukowej
3.2. Metody podstawą klasyfikowania nauki
3.3. Klasyfikowanie nauki według jej genezy
3.4. Klasyfikowanie nauki dla potrzeb organizacyjnych
3.5. Wybrane międzynarodowe klasyfikacje nauki
3.6. Międzynarodowa Klasyfikacja Kierunków Kształcenia
ISCED-F 2013
Rozdział trzeci. Metodologia u podstaw
struktur nauki
1. Metodologia – jej rozumienie i systematyzacja
2. Metodologia − jej systematyzacja a związki z nauką
3. Wybrane metody badawcze versus techniki stosowane w naukach
społecznych, w tym w pedagogice oraz jej subdyscyplinach –
charakterystyka
3.1. Obserwacja
3.2. Wywiad
3.3. Ankieta
3.4. Badanie dokumentów, w tym wytworów np. pracy
3.5. Testy pedagogiczne
3.6. Eksperyment
3.7. Testy psychologiczne
3.8. Monografia pedagogiczna
3.9. Metoda indywidualnych przypadków (metoda kazuistyczna,
studium przypadku)
3.10. Metoda autobiograficzna
3.11. Metoda symulacji komputerowej
4. Typologie metod versus technik badawczych – propozycje
wybranych metodologów
4.1. Typologia T. Pilcha z modyfikacją T. Bauman
4.2. Typologia metod badawczych według M. Łobockiego
4.3. Typologia metod badawczych według S. Juszczyka
4.4. Typologia metod badawczych według W. Zaczyńskiego
4.5. Typologia metod badawczych według K. Konarzewskiego
Rozdział czwarty. Teoretyczność wyrazem
naukowości opisanej kryteriami wyodrębniania dyscyplin (subdyscyplin)
naukowych
1. Dyskusja znaczeniowa pojęcia teorii
2. Podstawy wyodrębniania teorii
3. Drogi dochodzenia do teorii
4. Funkcje teorii – wybrane stanowiska
4.1. Funkcje teorii według C. Ornsteina i F.P. Hunkinsa
4.2. Funkcje teorii według A. de Tchorzewskiego
Rozdział piąty. Dyscyplinarność i
instytucjonalność kolejnymi kryteriami wyodrębniania dyscyplin
(subdyscyplin) naukowych
1. Kryteria instytucjonalizacji u podstaw wyodrębniania dyscyplin
(subdyscyplin) naukowych
2. Kryteria dyscyplinarności u podstaw wyodrębniania dyscyplin
(subdyscyplin) naukowych
Podsumowanie
Bibliografia
Streszczenie
164
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|