|
SEMESTR EUROPEJSKI JAKO NARZĘDZIE KSZTAŁTOWANIA POLITYKI SPOŁECZNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
WRONOWSKA G. ROSIEK J. WITOŃ A. wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 59.85 Twoja cena 56,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Semestr europejski jako
narzędzie kształtowania polityki społecznej w Unii Europejskiej
Analiza
rekomendacji na przykładzie Polski w latach 2011–2020
Monografia
jest poświęcona mechanizmowi funkcjonowania semestru europejskiego,
który w założeniu miał stanowić sposób
synchronizacji polityk krajowych państw członkowskich Unii
Europejskiej. Wprowadzenie semestru europejskiego w listopadzie 2011 r.
służyło usprawnieniu systemu monitorowania i zarządzania kryzysowego na
poziomie Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście pokryzysowym.
Książka
opisuje semestr europejski jako narzędzie realizacji polityki
społecznej Unii Europejskiej, sposób opracowywania
rekomendacji dla krajów członkowskich, metody wdrażania
rekomendacji oraz sposób pomiaru tego procesu. Autorzy
przeprowadzają wieloaspektową ocenę semestru europejskiego w naszym
kraju z perspektywy Komisji Europejskiej i Polski. Podjęli też
próbę określenia perspektyw rozwojowych tego mechanizmu, a
także jego zmian będących odpowiedzią na nowe wyzwania, w
szczególności związane z oddziaływaniem pandemii na obszary
społeczne. Podjęta przez nich problematyka jest złożona i istotna
zarówno z punktu widzenia teorii ekonomii, jak i praktyki
społeczno-gospodarczej.
Na polskim rynku wydawniczym brakowało dotychczas kompleksowego
opracowania dotyczącego semestru europejskiego, monografia autorstwa
Gabrieli Wronowskiej, Janusza Rośka i Agnieszki Witoń stanowi
próbę wypełnienia tej luki.
Autorzy
monografii Semestr europejski jako narzędzie kształtowania polityki
społecznej w Unii Europejskiej. Analiza rekomendacji na przykładzie
Polski w latach 2011-2020 podejmują ważny temat zarówno w
aspekcie poznawczym, jak i praktycznym. Publikacja stanowi interesującą
pozycję porządkującą oraz poszerzającą wiedzę z zakresu problematyki
dotyczącej semestru europejskiego, w szczególności jego
wpływu na kształtowanie polityki społecznej Unii Europejskiej.
W
literaturze przedmiotu semestr europejski często jest postrzegany
jedynie z perspektywy polityki gospodarczej, warto zatem docenić wkład
autorów, którzy ukazują go w szerszym kontekście,
tj. także polityki społecznej, i skupiają na niej swoje rozważania.
[…] Wartością dodaną monografii jest wybór metody
DEA do oceny efektywności polityki społecznej w Unii Europejskiej
– rzadko wykorzystywanej przez badaczy do analiz w zakresie
problematyki poruszanej w monografii.
-
z recenzji dr hab. prof. US Ewy Mazur-Wierzbickiej, Katedra Zarządzania
Kapitałem Ludzkim, Instytut Zarządzania, Uniwersytet
Szczeciński
Gabriela Wronowska
– doktor nauk ekonomicznych, od 1998 roku związana zawodowo z
Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie. Obecnie pracuje w Katedrze
Teorii Ekonomii na stanowisku adiunkta. W latach 1996-1998 pracowała
jako młodszy wykładowca w Katedrze Ekonomii i Zarządzania Małopolskiej
Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie. Jest członkiem Polskiego
Towarzystwa Ekonomicznego, ekspertem Instytutu Wiedzy i Innowacji w
Warszawie oraz Certyfikowanym Tutorem Akademickim. Jej zainteresowania
badawcze koncentrują się na makroekonomii, polityce makroekonomicznej,
gospodarce opartej na wiedzy, rynku pracy, w szczególności
sytuacji absolwentów szkół wyższych na rynku
pracy, systemach szkolnictwa wyższego, kapitale ludzkim i jego
tworzeniu oraz wykorzystaniu w gospodarce. Jest autorką kilkudziesięciu
publikacji naukowych, w tym artykułów, rozdziałów
w monografiach oraz materiałów dydaktycznych. Wielokrotna
laureatka nagrody Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie za
osiągnięcia indywidualne i grupowe w dziedzinie naukowej i
dydaktycznej. W 2012 roku została odznaczona przez Prezydenta RP
Brązowym Medalem za Długoletnią Służbę. Prowadzi własną działalność
gospodarczą, łącząc teorię z praktyką.
Janusz
Rosiek – doktor
nauk ekonomicznych, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Od
1994 roku związany zawodowo z tą uczelnią, od tego samego roku
asystent, a po obronie dysertacji doktorskiej pt. Eksport do Unii
Europejskiej a zmiany strukturalne w polskim przemyśle po roku 1989 (w
2003 roku) – adiunkt w Katedrze Teorii Ekonomii UEK w
Krakowie. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na
zagadnieniach: zrównoważonego rozwoju
społeczno-gospodarczego, w szczególności na polityce
klimatycznej i ekologicznej UE, ekoinnowacjach, międzynarodowych
stosunkach gospodarczych oraz modelowaniu procesów i zjawisk
ekonomicznych. Autor bądź współautor kilkudziesięciu
publikacji oraz realizator kilkunastu projektów
naukowo-badawczych z tego zakresu. Od roku 2016 pełni funkcję
pełnomocnika rektora UEK ds. Ośrodka Badań Europejskich im. J.
Retingera, a od 2017 roku funkcję opiekuna Koła Naukowego Analiz
Makroekonomicznych (KNAM).
Agnieszka
Witoń – doktor nauk
ekonomicznych, absolwentka Ekonomii oraz Zarządzania na Uniwersytecie
Jagiellońskim i studiów trzeciego stopnia na Uniwersytecie
Ekonomicznym w Krakowie. W 2018 roku obroniła dysertację doktorską pt.
Poziom życia a wzrost gospodarczy w Afryce Subsaharyjskiej w dobie
globalizacji. Od 2015 roku związana zawodowo z Uniwersytetem
Ekonomicznym w Krakowie, aktualnie adiunkt w Katedrze Teorii Ekonomii
UEK. Starszy wykładowca w Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej w
Nowym Targu. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na
zagadnieniach wzrostu gospodarczego, rozwoju społeczno-gospodarczego,
poziomu życia, nierówności społecznych, wykluczenia
społecznego, krajów rozwijających się oraz gospodarki
opartej na wiedzy. Prowadzi zajęcia z przedmiotów
makroekonomicznych i finansowych. Autorka lub współautorka
kilkunastu publikacji naukowych. Koordynatorka projektu NCBR pt.
„Młodzieżowy Uniwersytet Ekonomiczny”,
współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej,
którego celem jest krzewienie wiedzy z zakresu aktualnych
wyzwań rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa wśród
uczniów szkół podstawowych i średnich z wybranych
powiatów Małopolski. Członek Towarzystwa
Ekonomistów Polskich.
Wstęp
Rozdział 1
Polityka
społeczna Unii Europejskiej - geneza, cele, zadania, instytucje i
narzędzia
Janusz Rosiek
1.1. Rys historyczny rozwoju polityki społecznej Unii Europejskiej
1.2. Modele europejskiej polityki społecznej
1.3. Instytucjonalno-prawne uwarunkowania polityki społecznej UE
1.4. Wpływ procesów integracji europejskiej na kształtowanie
się polityki społecznej UE
1.5. Aktywna integracja i inwestycje społeczne
1.6. Finansowe instrumenty polityki społecznej Unii Europejskiej
Rozdział 2
Analiza
efektywności polityki społecznej w krajach UE z wykorzystaniem metody
DEA
Janusz Rosiek
2.1. Opis teoretyczny metody DEA i jej zastosowań analitycznych
2.2. Metoda DEA - korzyści skali versus rodzaje efektywności
2.3. Opis etapów procedury badawczej
2.4. Opis selekcji i sposobu weryfikacji danych
2.5. Analiza efektywności polityki społecznej w krajach UE
2.6. Wnioski
Rozdział 3
Semestr
europejski - mechanizm i wybrane aspekty związane z jego realizacją
Agnieszka Witoń
3.1. Geneza i mechanizm semestru europejskiego
3.2. Semestr europejski w literaturze przedmiotu: znaczenie
problematyki społecznej
3.3. Semestr europejski a czynniki polityczne
3.4. Efektywność semestru europejskiego w literaturze przedmiotu
3.5. Wnioski
Rozdział 4
Implementacja
rekomendacji semestru europejskiego w obszarze społecznym w Polsce
Gabriela Wronowska
4.1. Cel, zakres i uzasadnienie analizy
4.2. Analiza wybranych rekomendacji w ramach semestru europejskiego i
ocena stopnia ich implementacji w Polsce w latach 2011-2020
4.3. Charakterystyka wybranych obszarów społecznych w Polsce
w latach 2011-2020
4.3.1. Rynek pracy
4.3.2. System zabezpieczenia społecznego
4.3.3. System edukacji
4.4. Ocena stopnia implementacji rekomendacji semestru europejskiego
dla Polski w latach 2011-2019
4.5. Wnioski
Rozdział 5
Perspektywy
rozwoju semestru europejskiego
Gabriela Wronowska, Agnieszka Witoń
5.1. Zmiany w funkcjonowaniu mechanizmu semestru europejskiego
5.2. Kierunki zmian, ocena i perspektywy wdrażania rekomendacji
semestru europejskiego w Polsce
5.3. Semestr europejski i wyzwania polityki społecznej w kontekście
pandemii
5.3.1. Wpływ pandemii na politykę społeczną w krajach UE
5.3.2. Modyfikacje semestru europejskiego w reakcji na kryzys
pandemiczny
5.3.3. Sytuacja w Polsce w okresie pandemii
5.4. Wnioski
Zakończenie
Załącznik statystyczny
Spis tabel, schematów i wykresów
Bibliografia
142
strony, 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|