ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

FINANSE BEHAWIORALNE MIKRO MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW JAK UNIKAĆ BŁĘDÓW W BIZNESIE I PODEJMOWAĆ OPTYMALNE DECYZJE


SZCZEPANIEC M. KULAWCZUK P. JURKIEWICZ T.

wydawnictwo: WUG , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 45.59 Twoja cena  43,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Finanse behawioralne mikro, małych i średnich przedsiębiorstw

Jak unikać błędów w biznesie i podejmować optymalne decyzje


Monografia obejmuje kluczowe zagadnienia z zakresu finansów behawioralnych przedsiębiorstw, takie jak: racjonalność zachowań, heurystyki, mentalne księgowanie, osobowość przedsiębiorcza, nastawienie do ryzyka, motywy podejmowania działalności, emocje, nadmierna pewność siebie, efekt naśladownictwa, efekt utopionych kosztów.

Jest pierwszym w Polsce zwartym, kompleksowym opracowaniem na temat wpływu czynników ekonomicznych, demograficznych, psychologicznych i społecznych na decyzje gospodarcze i wyniki finansowe przedsiębiorstw.

Zawiera przegląd światowych publikacji oraz wyniki wieloletnich badań empirycznych (w tym eksperymentów behawioralnych) przeprowadzonych na próbach obejmujących łącznie ponad 11 tys. polskich przedsiębiorców. Wyniki badań mogą znaleźć szereg praktycznych zastosowań – czytelnik dowie się, jak unikać błędów w biznesie oraz jak podejmować optymalne decyzje.

Wstęp 9

Rozdział 1. Finanse mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w świetle nauk behawioralnych – wprowadzenie do badań 19
1.1. Finanse behawioralne – rozszerzenie nauki finansów czy nowa nauka? 19
1.2. Behawioralne finanse przedsiębiorstw – behawioryzm czy zarządzanie finansowe? 24
1.3.Teoria perspektywy (prospect theory) 27
1.4. Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji – heurystyki 29
1.5.Kadrowanie jako sposób wpływania na decyzje finansowe przedsiębiorców 32
1.6. Zachowania finansowe małego biznesu z perspektywy behawioralnej 34
1.7. Synteza badań i doświadczeń Katedry Makroekonomii Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie finansów behawioralnych MSP 37

Rozdział 2. Racjonalność przedsiębiorców 47
2.1. Pojęcie racjonalności 47
2.2. Homo oeconomicus 52
2.3. Racjonalność z punktu widzenia procesu podejmowania decyzji 53
2.4. Szczegółowe i syntetyczne wskaźniki racjonalności zachowań . . 55
2.5. Behawioralny model podejmowania decyzji przez przedsiębiorców 68

Rozdział 3. Przedsiębiorcy i ich charakterystyka 73
3.1. Płeć przedsiębiorcy 73
3.2.Wiek przedsiębiorcy 79
3.3.Wykształcenie przedsiębiorcy 85
3.4.Inne cechy behawioralne przedsiębiorców 91

Rozdział 4. Motywy podejmowania i prowadzenia działalności  gospodarczej 99
4.1. Potrzeby przedsiębiorców i potrzeby rozwojowe przedsiębiorstw 99
4.2. Motywy podejmowania działalności przedsiębiorczej w świetle literatury 102
4.3. Motywy decydujące o utworzeniu własnej firmy – wyniki badań empirycznych 107
4.4.Długookresowe motywy prowadzenia działalności przedsiębiorczej 113
4.5.Weryfikacja znaczenia motywu bogactwa dla polskich przedsiębiorców 120
4.6. Motywy przedsiębiorców w świetle badań Global Entrepreneurship Monitor 2019 122
4.7. Motywacja przedsiębiorców – wnioski w zakresie kierunków dalszych badań 123

Rozdział 5. Nastawienie do ryzyka i awersja do strat 127
5.1. Nastawienie do ryzyka w działalności gospodarczej 127
5.2. Ryzykowne zachowania firm 136
5.3. Awersja do strat 140

Rozdział 6. Osobowość a działalność gospodarcza 143
6.1. Pojęcie osobowości 143
6.2. Osobowość przedsiębiorcza 144
6.3. Przedsiębiorca w ujęciu modelu osobowości NEOAC (wielkiej piątki) 150
6.4. Optymizm i jego wpływ na działalność gospodarczą 154

Rozdział 7. Nadmierna pewność siebie przedsiębiorców 161
7.1. Pewność siebie przedsiębiorców 161
7.2. Nadmierna pewność siebie przedsiębiorców – pojęcie, rodzaje 164
7.3. Pomiar nadmiernej pewności 166
7.4.Determinanty nadmiernej pewności siebie 174
7.5.Konsekwencje nadmiernej pewności siebie przedsiębiorców 176

Rozdział 8. Emocje a działalność gospodarcza 181
8.1. Emocje i ich rodzaje 181
8.2. Pozytywne i negatywne emocje przy prowadzeniu działalności gospodarczej 183
8.3. Zarządzanie emocjami – wizualizacja sukcesów i trudności w biznesie 191

Rozdział 9. Heurystyki używane przy podejmowaniu decyzji 195
9.1. Heurystyki i ich rodzaje 195
9.2. Heurystyki używane przy wyborze rachunku bieżącego 197
9.3. Heurystyki używane przy wyborze kredytu 201
9.4. Heurystyki używane przy wyborze lokat 205
9.5. Heurystyka (efekt) zakotwiczenia 207
9.6. Efekt status quo 211
9.7. Przyczyny stosowania heurystyk 212

Rozdział 10. Mentalne księgowanie 217
10.1. Pojęcie mentalnego księgowania 217
10.2. Konstrukcja kont mentalnych – metkowanie pieniądza 220
10.3. Mentalne księgowanie wśród przedsiębiorców – wyniki eksperymentów behawioralnych 223
10.4. Efekt utopionych kosztów 233

Rozdział 11. Naśladownictwo w biznesie 235
11.1. Znaczenie naśladownictwa w biznesie 235
11.2. Naśladownictwo małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie decyzji finansowych 243
11.3. Morfologia procesów naśladownictwa w biznesie na podstawie badań syndykatowych wśród polskich MSP 248
11.4. Model procesów zachowań naśladownictwa w biznesie i ich rezultatów finansowych 258

Rozdział 12. Błędy w biznesie oraz decyzje optymalne 263
12.1. Błędy decyzyjne – jak ich uniknąć  269
12.2. Decyzje optymalne – jak je podejmować 272

Zakończenie 279
Bibliografia 287
Spis tabel 305
Spis rysunków 313

314 stron, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022