ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EKONOMIKA TRANSPORTU MORSKIEGO I POLITYKA ŻEGLUGOWA


KUJAWA J.

wydawnictwo: WUG , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 42.80 Twoja cena  40,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ekonomika transportu morskiego i polityka żeglugowa


Ekonomika transportu morskiego zajmuje się prawidłowościami ekonomicznymi zachodzącymi w toku produkcji i wymiany usług transportu morskiego, a polityka żeglugowa - sposobami i środkami takiego kształtowania warunków działalności morskiej żeglugi handlowej, aby osiągać cele zgodne z interesami państw prowadzących tę politykę.

Oba te obszary wiedzy są objęte opracowanym przeze mnie programem (uszczuplonym w stosunku do wcześniejszego ze względu na konieczność dostosowania go do zmniejszonej liczby godzin) przedmiotu pod nazwą ekonomika transportu morskiego i polityka żeglugowa, wykładanego na specjalności międzynarodowy transport i handel morski, prowadzonej przez dawny Instytut, a obecnie Katedrę Transportu i Handlu Morskiego na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. To objaśnia zarówno tytuł, jak i autorstwo tej książki, której celem jest przedstawienie w formie podręcznikowej, a więc w sposób uporządkowany i zarazem przystępny, najważniejszych zagadnień wykładanych w ramach tego przedmiotu.

PRZEDMOWA

CZĘŚĆ I. EKONOMIKA TRANSPORTU MORSKIEGO

1. PRODUKCJA USŁUG TRANSPORTU MORSKIEGO
1.1. Pojęcie, cechy i mierniki produkcji usług transportu morskiego i pracy statków
1.2. Cykle pracy statków i produkcji usług transportu morskiego
1.3. Czynniki określające wielkość produkcji i pracy przewozowej w transporcie morskim
1.4. Funkcja produkcji usług transportu morskiego - wzór na zdolność przewozową statku

2. KOSZTY PRODUKCJI USŁUG TRANSPORTU MORSKIEGO
2.1. Pojęcie kosztów i ich klasyfikacje
2.2. Struktura kosztów w transporcie morskim i ich charakterystyka
2.3. Koszty międzynarodowe i narodowe oraz koszty krajowe i dewizowe w transporcie morskim
2.3.1. Koszty międzynarodowe i narodowe statków morskich
2.3.2. Koszty krajowe i dewizowe statków morskich
2.4. Zmiany wielkości produkcji a zmiany kosztów w transporcie morskim
2.4.1. Koszty stałe i zmienne w transporcie morskim
2.4.2. Koszty jednostkowe (przeciętne) i koszty krańcowe produkcji usług transportu morskiego
2.5. Sposoby obniżania kosztów przeciętnych (jednostkowych) produkcji usług w transporcie morskim. Efekty skali produkcji
2.6. Koszty multimodalnych lądowo-morskich serwisów kontenerowych

3. RYNEK FRACHTOWY I CENY USŁUG TRANSPORTU MORSKIEGO
3.1. Czynniki określające ceny za usługi transportu morskiego
3.2. Pojęcie rynku frachtowego i jego klasyfikacje (segmenty)
3.2.1. Pojęcie i mechanizm rynku frachtowego
3.2.2. Klasyfikacje rynko w frachtowych
3.3. Ceny w żegludze nieregularnej i decyzje o zatrudnieniu statków
3.3.1. Mechanizm kształtowania się cen w żegludze nieregularnej
3.3.2. Decyzje o zatrudnieniu statków
3.4. Ceny w żegludze liniowej (regularnej)
3.4.1. Warunki konkurencji w żegludze liniowej
3.4.2. Ceny taryfowe w żegludze liniowej
3.4.3. Dodatki frachtowe i stawki all in
3.4.4. Pozataryfowe stawki frachtowe
3.5. Dynamika rynku i wahania poziomu stawek frachtowych

4. EFEKTY EKONOMICZNE DZIAŁALNOŚCI ŻEGLUGOWEJ W MIKRO- I MAKROSKALI
4.1. Wyniki finansowe przedsiębiorstw żeglugowych (wysoka zmienność i niskie stopy zwrotu)
4.2. Koszty obsługi transportowej handlu światowego
4.3. Żegluga morska a bilans płatniczy państwa

CZĘŚĆ II. POLITYKA ŻEGLUGOWA

5. POJĘCIE, DOKTRYNY I PRAKTYKA POLITYKI ŻEGLUGOWEJ
5.1. Pojęcie i doktryny polityki żeglugowej
5.2. Praktyka polityki żeglugowej i jej wpływ na światowy rynek frachtowy
5.3. Międzynarodowa polityka żeglugowa

6.WSPÓLNA POLITYKA ŻEGLUGOWA UNII EUROPEJSKIEJ
6.1. Geneza wspólnej polityki żeglugowej
6.2. Założenia wspólnej polityki żeglugowej Unii Europejskiej
6.3. Główne cele i kierunki wspólnej polityki Unii Europejskiej w odniesieniu do transportu morskiego
6.3.1. Polityka liberalizacji dostępu do rynków transportu morskiego
6.3.2. Polityka konkurencji w transporcie morskim
6.3.3. Polityka bezpiecznych i czystych mórz
6.3.4. Polityka wspomagania konkurencyjności unijnej żeglugi. Zakres i rodzaje pomocy publicznej dla armatorów
6.3.5. Program rozwoju żeglugi bliskiego zasięgu
6.3.6. Unijna polityka ochrony żeglugi przed bezprawnymi aktami
6.4. Ocena wspólnej polityki UE w transporcie morskim

BIBLIOGRAFIA
SPIS RYSUNKÓW
SPIS TABEL

207 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022