|
EKONOMICZNO-PRAWNE ASPEKTY STOSOWANIA NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI W ZAKRESIE OZNACZEŃ WPROWADZAJĄCYCH W BŁĄD
NOGAL-MEGER P. wydawnictwo: WUG , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 42.80 Twoja cena 40,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ekonomiczno-prawne aspekty
stosowania nieuczciwej konkurencji w zakresie oznaczeń wprowadzających
w błąd
Stosowanie oznaczeń
wprowadzających w błąd polega na wdzieraniu się w cudzy, ugruntowany
już krąg klientów, przy wykorzystaniu renomy wypracowanej
przez innego przedsiębiorcę. Z przeprowadzonych badań wynika, że
stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd przez nieuczciwych
konkurentów staje się korzystnym sposobem na wypracowanie
nienależnego zysku.
Na podstawie analizy danych z lat 2006-2016 uzyskanych z
sądów okręgowych w Polsce oraz szczegółowych
badań aktowych, na wybranych przykładach, wskazano opłacalność
stosowania czynu nieuczciwej konkurencji (jakim jest stosowanie
oznaczeń wprowadzających w błąd), a także mankamenty postępowań
sądowych czy też wydawanie różnych orzeczeń dla tych samych
stanów faktycznych. Z danych udostępnionych przez sądy
okręgowe w Polsce wyłania się rzeczywisty obraz przestrzegania prawa
konkurencji. Analiza badanego zjawiska wskazuje na to, że
przedsiębiorcy, których oznaczenia, a w
szczególności znak towarowy, firma lub jej część, zostały
bezprawnie wykorzystane na rynku przez innego przedsiębiorcę w celu
promowania własnych produktów, znajdują się w znacznie
gorszej sytuacji niż naruszyciel
Wstęp
1. Uczciwa
i nieuczciwa konkurencja na rynku
1.1. Wolność gospodarcza a konkurencja
1.2. Konkurencja w teorii ekonomii
1.3. Podstawowe założenia efektywnego funkcjonowania rynku
1.4. Zmiany popytu i podaży pod wpływem działań nieuczciwych
przedsiębiorców
1.5. Podstawowe założenia teorii wyboru konsumenta
1.6. Nieuczciwa konkurencja na rynku konkurencji niedoskonałej
Podsumowanie
2. Geneza
i formy ochrony konkurencji oraz oznaczeń występujących na rynku
2.1. Początkowe formy kształtowania stosunków konkurencyjnych
2.2. Dobre obyczaje kupieckie jako narzędzie ochrony uczciwej
konkurencji
2.2.1. Znaczenie klauzuli generalnej w porządku prawnym
2.2.2. Klauzula dobrych obyczajów kupieckich - wykładnia i
zastosowanie
2.2.3. Klauzula dobrych obyczajów kupieckich w polskim
porządku prawnym
2.3. Ochrona konkurencji w Polsce
2.4. Prawna ochrona oznaczeń handlowych
2.4.1. Regulacje międzynarodowe w zakresie ochrony oznaczeń
2.4.2. Ochrona oznaczeń w Stanach Zjednoczonych
2.4.3. Ochrona oznaczeń w Unii Europejskiej
Podsumowanie
3.
Istota czynu nieuczciwej konkurencji - przesłanki warunkujące uznanie
działania za nieuczciwe
3.1. Status przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa - płaszczyzna podmiotowa
czynu nieuczciwej konkurencji
3.2. Rynek właściwy i stosunek konkurencji
3.3. Naruszenie interesu publicznego oraz interesu przedsiębiorcy
3.4. Czyn nieuczciwej konkurencji - płaszczyzna przedmiotowa
3.5. Czynniki sprzyjające popełnianiu czynów niedozwolonych
Podsumowanie
4. Polskie
rozwiązania prawne w zakresie oznaczeń wprowadzających w błąd
4.1. Historyczny rozwój polskich regulacji prawnych w
zakresie przeciwdziałania stosowaniu oznaczeń wprowadzających w błąd
4.2. Firma jako podstawowe oznaczenie przedsiębiorcy w obrocie
gospodarczym
4.3. Istota i znaczenie znaku towarowego
4.4. Inne oznaczenia przedsiębiorstwa
4.5. Znaczenie marki w obrocie gospodarczym
4.6. Ocena podobieństwa i renomy oznaczeń jako kryterium wprowadzania w
błąd
4.7. Roszczenia przysługujące za naruszenie oznaczeń w polskim porządku
prawnym
4.7.1. Roszczenia przysługujące za naruszenie prawa do firmy
4.7.2. Roszczenia przysługujące za naruszenie prawa do znaku towarowego
Podsumowanie
5. Stosowanie
oznaczeń wprowadzających w błąd w świetle badań aktowych
5.1. Zakres podmiotowy próby badawczej
5.2. Zakres przedmiotowy próby badawczej i sposób
generowania informacji przez sądy
5.3. Analiza spraw z Sądu Okręgowego w Warszawie i Sądu Okręgowego w
Gdańsku
5.4. Szczegółowe badania aktowe - analiza spraw
5.4.1. Żubrówka - uwzględnienie roszczenia w całości
5.4.2. Marco - nakazanie zaniechania naruszeń i częściowe uwzględnienie
roszczenia pieniężnego
5.4.3. Securitas - nieuzasadnione nieuwzględnienie roszczenia
5.4.4. Lotos I i Lotos II - różne rozstrzygnięcia przy tych
samych okolicznościach
5.4.5. Hasbro - nieuzasadnione zasądzenie roszczenia sna rzecz powoda
5.4.6. Nivea - nieuzasadnione roszczenie powoda
Podsumowanie
Wnioski końcowe
Wykaz źródeł i opracowań
Spis rysunków
Spis tabel
Załącznik
268
stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|