ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 42.80 40,66   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EKONOMICZNO-PRAWNE ASPEKTY STOSOWANIA NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI W ZAKRESIE OZNACZEŃ WPROWADZAJĄCYCH W BŁĄD


NOGAL-MEGER P.

wydawnictwo: WUG , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 42.80 Twoja cena  40,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ekonomiczno-prawne aspekty stosowania nieuczciwej konkurencji w zakresie oznaczeń wprowadzających w błąd


Stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd polega na wdzieraniu się w cudzy, ugruntowany już krąg klientów, przy wykorzystaniu renomy wypracowanej przez innego przedsiębiorcę. Z przeprowadzonych badań wynika, że stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd przez nieuczciwych konkurentów staje się korzystnym sposobem na wypracowanie nienależnego zysku.

Na podstawie analizy danych z lat 2006-2016 uzyskanych z sądów okręgowych w Polsce oraz szczegółowych badań aktowych, na wybranych przykładach, wskazano opłacalność stosowania czynu nieuczciwej konkurencji (jakim jest stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd), a także mankamenty postępowań sądowych czy też wydawanie różnych orzeczeń dla tych samych stanów faktycznych. Z danych udostępnionych przez sądy okręgowe w Polsce wyłania się rzeczywisty obraz przestrzegania prawa konkurencji. Analiza badanego zjawiska wskazuje na to, że przedsiębiorcy, których oznaczenia, a w szczególności znak towarowy, firma lub jej część, zostały bezprawnie wykorzystane na rynku przez innego przedsiębiorcę w celu promowania własnych produktów, znajdują się w znacznie gorszej sytuacji niż naruszyciel

Wstęp

1. Uczciwa i nieuczciwa konkurencja na rynku
1.1. Wolność gospodarcza a konkurencja
1.2. Konkurencja w teorii ekonomii
1.3. Podstawowe założenia efektywnego funkcjonowania rynku
1.4. Zmiany popytu i podaży pod wpływem działań nieuczciwych przedsiębiorców
1.5. Podstawowe założenia teorii wyboru konsumenta
1.6. Nieuczciwa konkurencja na rynku konkurencji niedoskonałej
Podsumowanie

2. Geneza i formy ochrony konkurencji oraz oznaczeń występujących na rynku
2.1. Początkowe formy kształtowania stosunków konkurencyjnych
2.2. Dobre obyczaje kupieckie jako narzędzie ochrony uczciwej konkurencji
2.2.1. Znaczenie klauzuli generalnej w porządku prawnym
2.2.2. Klauzula dobrych obyczajów kupieckich - wykładnia i zastosowanie
2.2.3. Klauzula dobrych obyczajów kupieckich w polskim porządku prawnym
2.3. Ochrona konkurencji w Polsce
2.4. Prawna ochrona oznaczeń handlowych
2.4.1. Regulacje międzynarodowe w zakresie ochrony oznaczeń
2.4.2. Ochrona oznaczeń w Stanach Zjednoczonych
2.4.3. Ochrona oznaczeń w Unii Europejskiej
Podsumowanie

3. Istota czynu nieuczciwej konkurencji - przesłanki warunkujące uznanie działania za nieuczciwe
3.1. Status przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa - płaszczyzna podmiotowa czynu nieuczciwej konkurencji
3.2. Rynek właściwy i stosunek konkurencji
3.3. Naruszenie interesu publicznego oraz interesu przedsiębiorcy
3.4. Czyn nieuczciwej konkurencji - płaszczyzna przedmiotowa
3.5. Czynniki sprzyjające popełnianiu czynów niedozwolonych
Podsumowanie

4. Polskie rozwiązania prawne w zakresie oznaczeń wprowadzających w błąd
4.1. Historyczny rozwój polskich regulacji prawnych w zakresie przeciwdziałania stosowaniu oznaczeń wprowadzających w błąd
4.2. Firma jako podstawowe oznaczenie przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym
4.3. Istota i znaczenie znaku towarowego
4.4. Inne oznaczenia przedsiębiorstwa
4.5. Znaczenie marki w obrocie gospodarczym
4.6. Ocena podobieństwa i renomy oznaczeń jako kryterium wprowadzania w błąd
4.7. Roszczenia przysługujące za naruszenie oznaczeń w polskim porządku prawnym
4.7.1. Roszczenia przysługujące za naruszenie prawa do firmy
4.7.2. Roszczenia przysługujące za naruszenie prawa do znaku towarowego
Podsumowanie

5. Stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd w świetle badań aktowych
5.1. Zakres podmiotowy próby badawczej
5.2. Zakres przedmiotowy próby badawczej i sposób generowania informacji przez sądy
5.3. Analiza spraw z Sądu Okręgowego w Warszawie i Sądu Okręgowego w Gdańsku
5.4. Szczegółowe badania aktowe - analiza spraw
5.4.1. Żubrówka - uwzględnienie roszczenia w całości
5.4.2. Marco - nakazanie zaniechania naruszeń i częściowe uwzględnienie roszczenia pieniężnego
5.4.3. Securitas - nieuzasadnione nieuwzględnienie roszczenia
5.4.4. Lotos I i Lotos II - różne rozstrzygnięcia przy tych samych okolicznościach
5.4.5. Hasbro - nieuzasadnione zasądzenie roszczenia sna rzecz powoda
5.4.6. Nivea - nieuzasadnione roszczenie powoda
Podsumowanie

Wnioski końcowe
Wykaz źródeł i opracowań
Spis rysunków
Spis tabel
Załącznik

268 stron, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022