|
DLACZEGO MNIE ZOSTAWIASZ? CZŁOWIEK I BÓG PO ZAGŁADZIE W UJĘCIACH HANNAH ARENDT I HANSA JONASA
KOŁODZIEJCZYK A. wydawnictwo: WUG , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 55.00 Twoja cena 52,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dlaczego mnie zostawiasz?
Człowiek i Bóg po
Zagładzie w ujęciach Hannah Arendt i Hansa Jonasa
Dwudziesty
wiek upłynął głównie pod znakiem wielkich
konfliktów natury politycznej, które przeobraziły
się w globalne konflikty zbrojne, skutkujące niebywałą brutalnością na
niespotykaną dotąd skalę.
Refleksja
nad wydarzeniem Szoah, będącym bez precedensu w historii Starego
Kontynentu choćby pod względem masowości, okrucieństwa, zaplanowania
oraz towarzyszącej temu biurokracji, jest punktem wyjścia dla nowej
filozoficznej perspektywy. Zagłada zmusza ludzki intelekt do
zrewidowania· dotychczasowych ustaleń wielu filozoficznych
kwestii, wymaga weryfikacji dotychczasowych ujęć choćby z zakresu
filozofii Boga oraz filozofii człowieka.
Dlaczego
mnie zostawiasz? – oto pytanie-symbol. Jest ono wyrazem
niedowierzania. Jest formą zwątpienia w człowieka, poczucia bycia
porzuconym. Jest ono także pytaniem o (nie)obecność Boga.
Fragment
Wprowadzenia
Przedmowa
9
Wstęp 11
Wprowadzenie 29
Rozdział I. WYDARZENIA
HISTORYCZNE JAKO IMPULS DO REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ
53
1. Zagadnienie poznawania przeszłości i warunki rozumienia historii 55
2. Dwie perspektywy poznawania historii według Hansa Jonasa 58
3. Zagadnienie filozoficznego namysłu nad wydarzeniami z przeszłości 77
4. Imperatyw pamięci o wydarzeniach z przeszłości w tradycji myśli
żydowskiej 87
Rozdział II. SZOAH I TOTALITARYZM JAKO
IMPULS DO REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ 97
1. Zagadnienie myślenia a potrzeba sensu 108
2. Wybrane z tradycji żydowskiej modyfikacje pytania o Boga w
kontekście Szoah 118
3. Główna oś problemowa refleksji Hannah Arendt 123
4. Doniosłość totalitaryzmu w filozoficznym ujęciu dziejów
Hannah Arendt 138
5. Totalitaryzm w perspektywie refleksji Hannah Arendt –
synteza 144
6. Hannah Arendt na tropie genezy dwudziestowiecznych
totalitaryzmów 190
Rozdział III.
SZOAH JAKO IMPULS DO REWIZJI PYTAŃ O BOGA
203
1. Szoah i rewizja pytań o Boga oraz propozycje nowych odpowiedzi w
ujęciu Hansa Jonasa 207
2. Rekonstrukcja eksperymentu myślowego nad ideą Boga 218
3. Rewizja pytań o monoteistyczny obraz Boga w judaizmie: ontologia
mityczna a doświadczenie Zagłady 225
4. Kabalistyczna koncepcja cimcum i jej obecność w micie Hansa Jonasa
232
5. Podważenie przekonania o wszechmocy Boga 243
6. Kategoria dobroci, poznawalności oraz stawania się Boga w kontekście
zakwestionowania Jego atrybutu wszechmocy 248
7. Bóg w relacji ze światem 253
8. Rewizja pytania o rzeczywistość transcendentną u Hannah Arendt 264
9. Rewizja pytania o kondycję religijnej wiary w rzeczywistość
eschatologiczną 282
Rozdział IV. SZOAH JAKO IMPULS DO
REWIZJI PYTAŃ O CZŁOWIEKA 289
1. Szoah i rewizja pytań o człowieka w ujęciu Hansa Jonasa 290
2. Konsekwencje aktu cimcum oraz przeobrażenia idei Boga po
doświadczeniu Szoah w perspektywie filozofii człowieka 292
3. Odpowiedzialność jako imperatyw etyczny – w koncepcji
Hansa Jonasa 302
4. Wpływ wydarzenia Szoah na filozoficzne zapytywania o człowieka oraz
propozycje nowych odpowiedzi w filozofii Hannah Arendt 319
5. Rewizja pytania o autorytet 329
6. Rewizja pytania o ludzką wolność 351
7. Rewizja pytania o możliwość ludzkiego działania 359
8. Rewizja pytania o kondycję ludzką po wydarzeniu totalitaryzmu i jego
konsekwencji pod postacią Szoah 364
9. Rewizja pytania o zło 382
Zakończenie 415
Podziękowania 439
Bibliografia 443
Indeks 461
466
stron, Format: 13.0x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|