|
OTYŁOŚĆ DZIECIĘCA Z PERSPEKTYWY DZIECI I RODZICÓW
CZEPCZOR-BERNAT K. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 55.10 Twoja cena 52,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Otyłość dziecięca z
perspektywy dzieci i rodziców
Aspekt
behawioralny, emocjonalny, poznawczy
Otyłość
należy do chorób cywilizacyjnych, a liczba osób
nią dotkniętych z roku na rok wciąż wzrasta. Postęp cywilizacyjny i
techniczny sprzyja rozwojowi otyłości. Szczególnie
niepokojący jest fakt, że zaburzenie to coraz częściej występuje u
najmłodszych członków społeczeństwa – dzieci i
młodzieży. W Polsce, wśród dzieci w wieku szkolnym, na
nadwagę i otyłość cierpi co piąty chłopiec i co siódma
dziewczynka. Z tych statystyk widać, że otyłość dzieci i młodzieży
staje się wyzwaniem nie tylko dla zdrowia publicznego, ale i samych
młodych ludzi i ich rodzin.
W prezentowanej książce
przedstawiono podstawowe informacje związane z diagnozą i badaniami
otyłości dziecięcej, ze szczególnym skupieniem się na
aspektach związanych z funkcjonowaniem psychologicznym.
Zaprezentowano
także badania własne w tym zakresie, które uwzględniają
diadyczną perspektywę (dziecko – rodzic) postrzegania
problemu otyłości dziecięcej. Ostatni rozdział poświęcony został
wybranym strategiom prewencyjnym i interwencyjnym u dzieci i młodzieży
z nadmierną masą ciała w Polsce i na świecie.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Otyłość
w grupie dzieci i młodzieży
1.1. Rozpowszechnienie
1.2. Definicja i diagnoza
1.3. Wieloczynnikowe uwarunkowania otyłości
1.3.1. Wybrane czynniki socjoekonomiczne
1.3.2. Wybrane czynniki fizjologiczne
1.3.3. Wybrane czynniki rodzinne
1.3.4. Wybrane czynniki psychospołeczne
1.4. Konsekwencje otyłości
Rozdział 2. Wybrane
aspekty funkcjonowania behawioralnego, emocjonalnego i poznawczego
wśród dzieci i młodzieży
2.1. Wprowadzenie
2.2. Obraz ciała
2.2.1. Definicja i charakterystyka
2.2.2. Ocena negatywnego obrazu ciała w grupie dzieci i młodzieży
2.2.3. Wybrane czynniki biorące udział w kształtowaniu się obrazu ciała
2.2.4. Obraz ciała a inne aspekty funkcjonowania psychologicznego
2.2.5. Pomiar obrazu ciała w grupie dzieci i młodzieży
2.3. Style jedzenia
2.3.1. Rozwój i charakterystyka sposobu odżywiania się
2.3.1.1. Definicja
2.3.2. Nienormatywne style i zachowania żywieniowe oraz powiązane z
nimi inne aspekty funkcjonowania psychologicznego w grupie dzieci i
młodzieży
2.3.3. Pomiar postaw i zachowań żywieniowych w grupie dzieci i młodzieży
2.4. Doświadczane emocje
2.4.1. Definicja
2.4.2. Emocje i stres a inne aspekty funkcjonowania psychologicznego w
grupie dzieci i młodzieży
2.4.3. Pomiar doświadczania emocji w grupie dzieci i młodzieży
Rozdział 3.
Perspektywa diadyczna (dziecko – rodzic): teoria i badania
3.1. Perspektywa diadyczna – wprowadzenie
3.2. Diady w badaniach
Rozdział 4. Psychologiczne
funkcjonowanie dzieci i młodzieży z otyłością – badania własne
4.1. Cele badań
4.2. Charakterystyka grupy
4.3. Narzędzia badawcze
4.3.1. Zachowania żywieniowe dzieci oceniane z perspektywy
rodziców: Child Eating Behaviour Questionnaire (CEBQ)
4.3.2. Style jedzenia dzieci i młodzieży: Dutch Eating Behaviour
Questionnaire for Children (DEBQ-C)
4.3.3. Emocje doświadczane przez dzieci i młodzież: Positive and
Negative Affect Scale for Children (PANAS-C)
4.3.4. Niezadowolenie z ciała: Children’s Body Image Scale
(dzieci) i Figure Rating Scale (młodzież)
4.3.5. Zmienne socjodemograficzne oraz motywacja do zmiany wyglądu i
sposobu odżywiania się
4.4. Analiza statystyczna
4.5. Wyniki i ich dyskusja
4.5.1. Hipotezy 1-6: porównanie dzieci i młodzieży o
zróżnicowanym wskaźniku masy ciała w zakresie niezadowolenia
z ciała, stylów jedzenia oraz doświadczanych emocji
4.5.2. Hipotezy 7-14: porównanie dzieci i młodzieży o
zróżnicowanym wskaźniku masy ciała w zakresie ich zachowań
żywieniowych ocenianych przez rodziców
4.5.3. Hipoteza 15 – perspektywa diadyczna: analiza związku
pomiędzy wskaźnikiem masy ciała dzieci i młodzieży a tym wskaźnikiem u
rodziców oraz subiektywną oceną dotyczącą statusu
materialnego rodziny i motywacji do zmiany masy ciała i sposobu
odżywiania się dzieci i młodzieży
4.5.4. Hipoteza 16 – perspektywa diadyczna: analiza
zależności pomiędzy emocjonalnym jedzeniem/emocjonalnym objadaniem się
u dzieci i młodzieży a kategorią BMI rodziców i ich dzieci
(prawidłowa vs nadmierna masa ciała) oraz niezadowoleniem z ciała u
dzieci
4.5.5. Ograniczenia badań i implikacje
Rozdział 5. Wybrane
strategie prewencyjne i interwencje u dzieci i młodzieży z nadmierną
masą ciała
5.1. Nadwaga i otyłość w świetle wskazań dotyczących działań
prewencyjnych i interwencyjnych
5.1.1. Polskie Towarzystwo Otyłości Dziecięcej
5.2. Wybrane obszary oddziaływań i ich grupy docelowe
5.2.1. Opis wybranych oddziaływań w grupie dzieci i młodzieży
5.2.1.1. Działania w Polsce
5.2.1.2. Działania na świecie
Bibliografia
Załącznik
198
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|