Prawo filmowe
W publikacji wyczerpująco
omówiono regulacje prawne związane z funkcjonowaniem rynku
filmowego.
Szczegółowo przedstawiono m.in:
- zagadnienia
autorskoprawne, w tym związane z rekonstrukcją cyfrową dzieła filmowego,
- status i prawa
twórców filmowych, w tym producentów,
reżyserów, scenarzystów,
- wykorzystanie internetu i
zagrożenia związane z piractwem,
- zmieniające się sposoby
eksploatacji filmu w mediach tradycyjnych (lokowanie produktu,
transmedia),
- rolę władzy publicznej
jako mecenasa kinematografii, zobowiązanej do ochrony i zabezpieczenia
dziedzictwa filmowego w warunkach cyfryzacji i rozwoju nowych
technologii.
Książka zainteresuje prawników specjalizujących się w prawie
autorskim, a także producentów i
twórców filmowych.
Wykaz
skrótów 7
Wstęp 15
Rozdział I
Pojęcie
filmu, kinematografii i praw filmowych 17
1. Krótka historia prawa filmowego 17
2. Film jako utwór kinematograficzny 20
3. Film jako utwór audiowizualny 23
4. Wideogram 31
Rozdział II
Film
jako dobro publiczne, czyli kto ma dbać o sztukę filmową?
35
1. Ochrona kinematografii w umowach międzynarodowych 36
2. Ochrona kinematografii w przepisach europejskich 54
3. Mecenat państwa w działalności kinematograficznej 93
4. System publicznego finansowania kinematografii 134
5. Gromadzenie, ochrona i upowszechnianie zasobów sztuki
filmowej 164
Rozdział III
Producent
jako podmiot praw filmowych 191
1. Pojęcie producenta filmowego 192
2. Status producenta pod rządami ustawy z 29.03.1926 r. o prawie
autorskim 197
3. Ewolucja praw producenta 201
4. Problem domniemania 207
5. Obowiązki i prawa producenta 216
6. Prawo producenta do dokonywania tłumaczenia na różne
wersje językowe 225
Rozdział IV
Twórcy
utworów wkładowych i ich prawa
227
1. Pojęcie twórców utworów wkładowych
227
2. Prawa twórców utworów wkładowych a
prawa producenta 235
3. Status prawny reżysera 237
4. Scenarzysta jako twórca utworu wkładowego 246
5. Status kompozytora 250
6 Spis treści
Rozdział V
Artyści
wykonawcy i problem rekonstrukcji 257
1. Artyści wykonawcy 257
2. Rekonstrukcja cyfrowa dzieła filmowego 266
2.1. Dopuszczalność rekonstrukcji dzieł 267
2.2. Uprawnienia do korzystania z dzieła filmowego po rekonstrukcji 271
2.3. Rekonstrukcja cyfrowa dzieł 271
Rozdział VI
Prawa
koproducentów 277
1. Europejska konwencja o koprodukcji filmowej 277
2. Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych 281
3. Status Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego
jako dostawcy usług medialnych 286
Rozdział VII
Prawa
filmowe a audiowizualne usługi medialne – Internet zmienia
wszystko! 290
1. Filmowa produkcja europejska, krajowa i niezależna 298
2. Lokowanie produktu w filmie 321
3. Reklama TV a dzieło filmowe 334
4. Prawa filmowe w działalności dostawcy VOD 347
Rozdział VIII
Eksploatacja
filmu – strefa zysku
360
1. Umowy w dziedzinie sztuki filmowej 362
2. Film a format telewizyjny i dzieło multimedialne 402
3. VAT: produkcja filmowa, koprodukcje, licencje, działalność nadawcy
publicznego 416
4. Zamówienia publiczne a produkcja filmowa 429
Bibliografia 441
452
strony, 17.0x24.0cm, oprawa miękka