Zarządzanie strategiczne i
zmiana w organizacji szkolnej
Książka koncentruje się na
zagadnieniach zarządzania strategicznego oraz zarządzania zmianą w
odniesieniu do praktyki oświatowej.
Omówiono w niej m.in. takie kwestie jak:
- zarządzanie przez
wartości, tj.: podstawy wdrażania procesu zarządzania przez wartości,
budowanie kultury organizacyjnej na poziomie szkoły i systemu oświaty,
wartości decydujące o efektach kształcenia i wychowania, efekty i
ewaluacja procesu zarządzania przez wartości;
- planowanie rozwoju szkoły,
tj.: podstawy zarządzania strategicznego dla potrzeb rozwoju
organizacji szkolnej, znaczenie otoczenia dla rozwoju organizacji
szkolnej, wizja, misja szkoły w oparciu o wartości, analiza
strategiczna – przesłanki stosowania i studia przypadku,
strategia rozwoju szkoły;
- zarządzanie zmianą w skali
mikro i makro, tj.: planowanie zmian oraz etapy ich wprowadzania,
zagrożenia w procesie wdrażania zmian, działania instytucjonalne w
zarządzaniu zmianą systemu oświaty;
- zarządzanie zmianą a
jakość pracy szkoły, tj.: propozycje zmiany organizacji szkolnej z
zewnątrz i wewnątrz, pracownicy szkoły w obliczu zmian, opór
wobec proponowanych zmian w szkole, ciągłość procesu zmian w dążeniu do
najwyższej jakości pracy szkoły.
Książka jest przeznaczona dla kadry kierowniczej szkół i
placówek oświatowych, uczelni kształcących nauczycieli oraz
ośrodków doskonalenia nauczycieli i kadry kierowniczej. Może
zainteresować również pracowników
działów kadr w związku z planowaniem budżetu i
wykorzystaniem środków na płace.
WYKAZ
SKRÓTÓW | str. 9
WSTĘP | str. 11
I
ZARZĄDZANIE
STRATEGICZNE W SZKOLE – POJĘCIE, ZASADY, UWARUNKOWANIA |
str. 15
1. Zarządzanie strategiczne – rys historyczny | str. 18
1.1. Podejście planistyczne | str. 19
1.2. Podejście ewolucyjne | str. 22
1.3. Podejście pozycyjne | str. 24
1.4. Podejście zasobowe | str. 26
1.5. Użyteczność różnych szkół zarządzania
strategicznego w praktyce oświatowej | str. 30
1.6. Planowanie strategiczne – ogólne założenia |
str. 31
1.7. Proces planowania strategicznego w organizacji szkolnej | str. 35
II
WYBRANE
ELEMENTY PLANOWANIA STRATEGICZNEGO W ORGANIZACJI SZKOLNEJ
| str. 45
1. Zarządzanie oparte na wartościach – pojęcie, składowe |
str. 47
1.1. Misja organizacji szkolnej | str. 49
1.2. Wartości w organizacji szkolnej | str. 54
1.3. Wizja organizacji szkolnej | str. 68
1.4. Program rozwoju organizacji szkolnej | str. 74
1.5. Kultura organizacyjna szkoły | str. 82
III
ZARZĄDZANIE
ZMIANAMI W SKALI MAKRO |
str. 91
1. Definicje zarządzania zmianą | str. 92
2. Zmiana jako zjawisko | str. 94
2.1. Podstawowe koncepcje i filozofia zmian | str. 94
2.2. Czynniki wywołujące konieczność zmian | str. 98
2.3. Typologia zmian organizacyjnych | str. 104
2.4. Podstawowe bariery w procesie wprowadzania zmian w organizacji |
str. 107
3. Wprowadzanie zmian | str. 110
3.1. Warunki wprowadzenia zmian | str. 112
3.2. Umiejętne kierowanie ludźmi | str. 114
4. Organizacja przyszłości | str. 116
5. Menedżer przyszłości | str. 118
6. Przebieg procesu zmian w organizacji | str. 122
7. Strategia wprowadzania zmian | str. 125
IV
ZARZĄDZANIE
ZMIANAMI W SKALI MIKRO | str.
130
1. Zmiany zewnętrzne a zmiany w placówce oświatowej | str.
130
2. Kadra w obliczu zmian | str. 133
3. Zmiany a jakość | str. 135
4. Zarządzanie zmianą | str. 136
4.1. Zmiana w edukacji | str. 137
4.2. Wprowadzanie zmian to proces | str. 138
4.3. Zagrożenia w procesie wdrażania zmiany | str. 142
V
PRAKTYKA
ZARZĄDZANIA WARTOŚCIAMI W ORGANIZACJI SZKOLNEJ |
str. 145
1. Studium przypadku | str. 146
2. Potencjał potrzeb rozwojowych szkoły – w drodze ku
wspólnej wizji | str. 147
3. Od wartości osobistych do wartości organizacji szkolnej | str. 149
4. Przez motto do wizji | str. 153
5. Wizja i misja szkoły | str. 154
6. Identyfikacja sił i słabości, szans i zagrożeń | str. 156
7. Analiza SWOT i TOWS | str. 158
8. Strategia globalna organizacji szkolnej | str. 161
9. Opcje rozwojowe (kierunki działań) organizacji szkolnej | str. 164
ZAKOŃCZENIE | str. 169
BIBLIOGRAFIA | str. 171
180
stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka