|
W POSZUKIWANIU CZYNNIKÓW SPRZYJAJĄCYCH REALIZACJI ZADAŃ ROZWOJOWYCH WE WCZESNEJ DOROSŁOŚCI
MISZTELA A. OLESZKOWICZ A. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 56.25 Twoja cena 53,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka W poszukiwaniu
czynników sprzyjających realizacji zadań rozwojowych we
wczesnej dorosłości
Przedmiotem
zainteresowania niniejszej pracy jest realizacja zadań rozwojowych we
wczesnej dorosłości oraz jej psychospołeczne uwarunkowania.
Zjawisko to jest obecnie wśród młodych ludzi dość mocno
zindywidualizowane. Różnią się oni tempem podejmowania
poszczególnych zadań, ich kolejnością czy efektywnością.
Różnice są obserwowane przede wszystkim w pierwszej połowie
okresu wczesnej dorosłości, między 20. a 30. rokiem życia, albowiem
wtedy młodzi ludzie albo jeszcze kontynuują podstawową aktywność z
wcześniejszego okresu życia – naukę, albo wstrzymują się
przed podejmowaniem poważnych zobowiązań lub wręcz przeciwnie
– dość szybko decydują się na wejście w rolę człowieka
dorosłego. Dlatego też ten przedział wiekowy cieszył się
szczególnym zainteresowaniem Autorów przy doborze
próby w prezentowanych badaniach.
Podjęte przez Autorów badania pozwalają spojrzeć na
uwarunkowania realizacji zadań rozwojowych z trzech perspektyw:
makrośrodowiskowej (poprzez odwołanie się do cech osobowości istotnych
z punktu widzenia współczesnych przemian globalizacyjnych
– otwartości na zmiany i akceptacji ryzyka),
mikrośrodowiskowej (poprzez percepcję oddziaływań rodzicielskich
– udzielanego wsparcia i stawianych wymagań) oraz podmiotowej
(właściwości psychicznych istotnych z punktu widzenia radzenia sobie ze
stresem i wyzwaniami – poczucia koherencji i poczucia
dorosłości). Ponadto w badaniach skoncentrowano się nie tylko na samym
fakcie podjęcia poszczególnych zadań rozwojowych
(małżeństwa, rodzicielstwa, samodzielnego prowadzenia gospodarstwa
domowego, aktywności zawodowej i aktywności obywatelskiej), ale
również na poszczególnych etapach,
które do takiej pełnej realizacji zadania prowadzą, na
ocenie ważności zadań, poczuciu tempa ich realizacji względem
rówieśników, motywacji leżącej u podstaw ich
realizacji oraz zadowoleniu z własnego funkcjonowania w obszarach życia
związanych z poszczególnymi zadaniami. Rezultaty badań
ujawniły istotne współzależności między tymi aspektami zadań
rozwojowych, które nie tylko sprzyjały bardziej
zaawansowanym etapom ich realizacji, ale również miały
znaczenie dla odczuwanego zadowolenia z funkcjonowania w danym
obszarze. Uzyskane wyniki stanowią ważny wkład w dyskusję nad
konsekwencjami podejmowania zadań rozwojowych dla dobrostanu jednostki
oraz w dyskusję, na ile współcześni młodzi ludzie traktują
zadania rozwojowe jako uciążliwość, a na ile jako wyzwanie.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1.
Wczesna dorosłość wczoraj i dziś
1.1. Wczesna dorosłość – zarys okresu rozwojowego
1.1.1. Zmiany rozwojowe w okresie wczesnej dorosłości w kontekście
realizacji zadań rozwojowych
1.2. Charakterystyka zadań rozwojowych typowych dla okresu wczesnej
dorosłości
1.3. Współczesne przemiany realizacji zadań rozwojowych w
okresie wczesnej dorosłości
1.4. Zjawisko odraczania realizacji zadań rozwojowych okresu wczesnej
dorosłości w ujęciu demograficznym
1.5. Zjawisko odraczania realizacji zadań rozwojowych okresu wczesnej
dorosłości w ujęciu nauk społecznych
1.5.1. Stająca się dorosłość w ujęciu Jeffreya Arnetta i jej krytyka
ROZDZIAŁ 2. Kulturowe,
środowiskowe i podmiotowe uwarunkowania realizacji zadań rozwojowych w
okresie wczesnej dorosłości
2.1. Kultura jako jeden z czynników leżących u podstaw
rozwoju człowieka
2.1.1. Życie człowieka w dobie ponowoczesności
2.1.2. Globalizacja – charakterystyka zjawiska
2.1.3. Globalizacja a wyzwania rozwojowe
2.1.4. Globalizacja a problemy tożsamościowe
2.1.5. Postawy wobec globalizacji a funkcjonowanie młodych dorosłych
2.2. Rola czynników środowiskowych w rozwoju człowieka
2.2.1. Zmiany w modelu funkcjonowania rodziny a rozwój w
okresie adolescencji i wczesnej dorosłości
2.2.2. Znaczenie wsparcia i wymagań rodzicielskich dla procesu
wkraczania w dorosłość
2.3. Czynniki podmiotowe a realizacja zadań rozwojowych w okresie
wczesnej dorosłości
2.3.1. Subiektywne podejście do dorosłości a realizacja zadań
rozwojowych
2.3.2. Poczucie koherencji jako czynnik wspierający rozwój
ROZDZIAŁ 3. Badanie
I – analiza wybranych aspektów zadań rozwojowych
3.1. Cel badania
3.2. Pytania i hipotezy badawcze
3.3. Charakterystyka badanej grupy
3.4. Narzędzia badawcze
3.5. Wyniki badań
3.5.1. Porównanie wybranych aspektów zadań
rozwojowych
3.5.2. Różnice płciowe dotyczące badanych
aspektów zadań rozwojowych
3.5.3. Relacje pomiędzy badanymi aspektami zadań rozwojowych
3.6. Dyskusja wyników
ROZDZIAŁ 4. Badanie
II – podmiotowe i środowiskowe uwarunkowania wybranych
aspektów zadań rozwojowych
4.1. Cel badań
4.2. Pytania i hipotezy badawcze
4.2.1. Czynniki osobowościowe i rodzinne a aspekty zadań rozwojowych
4.2.2. Poczucie dorosłości a aspekty zadań rozwojowych
4.3. Charakterystyka badanych grup
4.4. Narzędzia badawcze
4.5. Wyniki
4.5.1. Czynniki osobowościowe i rodzinne a zadania rozwojowe
– analizy podstawowe
4.5.2. Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania wybranych
aspektów zadań rozwojowych – model ścieżkowy
4.5.3. Poczucie dorosłości a realizacja zadań rozwojowych –
analizy podstawowe
4.5.4. Poczucie dorosłości a wybrane aspekty zadań rozwojowych
– model ścieżkowy
ROZDZIAŁ 5. Czynniki
wspomagające i utrudniające realizację zadań rozwojowych z perspektywy
podmiotu
5.1. Osoby badane i procedura
5.2. Wyniki badań jakościowych
5.2.1. Zawarcie związku małżeńskiego/wejście w związek partnerski
5.2.2. Rodzicielstwo
5.2.3. Prowadzenie gospodarstwa domowego
5.2.4. Podjęcie stałej pracy
5.3. Dyskusja wyników
Zamiast podsumowania
Bibliografia
Załącznik 1. Skala Zadań Rozwojowych
Załącznik 2. Kwestionariusz Kryteriów Dorosłości
Załącznik 3. Kwestionariusz Wsparcie – Wymagania
194
strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|