|
EMOCJE KOMUNIKACJA AKCEPTACJA PROGRAM PROFILAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNY DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I SZKOLNYM
LASOTA A. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 84.39 Twoja cena 80,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Emocje komunikacja akceptacja
Program
profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
Każdy
rodzic wysyłając dziecko do szkoły wyposaża go w plecak,
który pomieści książki, zeszyty, piórnik, a nawet
drugie śniadanie. Z pewnością każdy rodzic chciałby też umieścić w
plecaku dziecka pewne kompetencje i umiejętności, takie jak: poczucie
wartości, dobre relacje z rówieśnikami, adekwatną
samoocenę, zdolność wyrażania emocji, umiejętność rozwiązywania
konfliktów, asertywność, czy motywację do nauki.
Większość rodziców może nawet myśli, że ich dziecko to
wszystko potrafi, ale z biegiem czasu zaczynają dostrzegać, że ich
oczekiwania nie pokrywają się z rzeczywistością. Również dla
dziecka konfrontacja ze szkolnymi obowiązkami może okazać się zbyt
trudna. Powstanie programu profilaktyczno-terapeutycznego dla
uczniów w młodszym wieku szkolnym jest odpowiedzią na coraz
częściej widoczne przez specjalistów problemy w zakresie
kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci, zwłaszcza tych
rozpoczynających edukację na etapie szkolnym.
Wiele z proponowanych scenariuszy mogą wykorzystać specjaliści w pracy
terapeutycznej z dziećmi o specyficznych potrzebnych edukacyjnych.
Założeniem programu była realizacja scenariuszy w pracy grupowej
dzieci, natomiast Autorki zachęcają także do wykorzystywania
pomysłów i materiałów zawartych w książce także
do pracy indywidualnej (np. w pracy z emocjami, czy samooceną).
Scenariusze można realizować zarówno stacjonarnie,
w klasie szkolnej, jak również podczas spotkań
grupowych online, które w obecnym czasie stały się
naturalną zastępczą drogą komunikacji i podtrzymywania
relacji interpersonalnych. W dzisiejszym świecie, bogatym w nowe
technologie i łączność cyfrową niejednokrotnie obserwuje się
paradoksalnie trudności w relacjach międzyludzkich. Dzieci,
które najpierw wybierały autoizolację pod wpływem fascynacji
telefonem, Internetem, światem wirtualnym, obecnie są jeszcze mocniej
na nią skazane przez problemy związane z pandemią, jaka ogarnęła cały
świat. Ogromnego znaczenia nabiera zatem opanowanie przez dzieci od
najmłodszych lat umiejętności pracy w zespole, radzenia sobie z
własnymi emocjami, postawy asertywności czy nabycie kompetencji
rozwiązywania konfliktów.
Uzupełnieniem książki są karty pracy pt. Trening umiejętności
emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Rozwój
kompetencji emocjonalnych w średnim i późnym dzieciństwie
1.1. Pojęcie emocji
1.2. Zdolność reprezentacji emocji w dzieciństwie
1.3. Nabywanie kompetencji emocjonalnych przez uczniów
1.4. Doświadczanie trudnych emocji w młodszym wieku szkolnym
Doświadczanie strachu przez dzieci
Przeżywanie przez dzieci złości
Rozmowa i modelowanie – sposoby na trudne emocje
Rozdział 2. Rozwój
kompetencji społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym
2.1. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych
2.2. Wzory zachowań społecznych uczniów
2.3. Znaczenie samopoznania dla rozwoju społecznego
2.4. Obszary rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych
Rozdział 3.
Praca w grupie jako forma wspomagania rozwoju i terapii
3.1. Istota pracy w grupie
3.2. Procesy grupowe
3.3. Metody i techniki wykorzystywane w pracy z grupą
Rozdział 4. Kompetencje
społeczno-emocjonalne dzieci 6-letnich. Badania własne
4.1. Metodologia badań własnych
Przedmiot i cele pracy
Metody, narzędzia badawcze oraz grupa badana
4.2. Wyniki badań własnych
Trudności dzieci w zakresie umiejętności społecznych i emocjonalnych
Częstotliwość zgłaszanych zaleceń w pracy z dzieckiem dotyczących
rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych
4.3. Wnioski z przeprowadzonych badań
Rozdział 5. Projektowanie
programu profilaktyczno-terapeutycznego
5.1. Diagnoza potrzeb uczestników
5.2. Ogólna charakterystyka programu
profilaktyczno-terapeutycznego– „Plecak
szczęśliwego ucznia”
5.3. Idea scenariuszy zajęć programu „Plecak szczęśliwego
ucznia”
5.4. Bloki tematyczne i cele zajęć
Rozdział 6. Scenariusze
zajęć w ramach programu „Plecak szczęśliwego ucznia”
6.1. Scenariusze realizujące temat I – tworzenie i integracja
grupy
Zajęcia 1.1. W krainie zabawy – poznajmy się
Zajęcia 1.2. W krainie zabawy – rozpoczynamy
wspólne podróżowanie
Zajęcia 1.3. W krainie dobrego słuchania – jak dobrze słuchać?
Zajęcia 1.4. W krainie dobrego słuchania – słucham cię,
słuchaj mnie
Zajęcia 1.5. W krainie dobrego słuchania – potrafimy słuchać
Zajęcia 1.6. W krainie dobrych manier – normy i zasady w
grupie
Zajęcia 1.7. W krainie dobrych manier – proszę, dziękuję
Zajęcia 1.8. W krainie dobrych manier – kultura w zachowaniu
6.2. Scenariusze realizujące temat II – poznawanie siebie
samego i innych
Zajęcia 2.1. W krainie poznawania siebie – autoprezentacja
Zajęcia 2.2. W krainie poznawania siebie – autoprezentacja II
Zajęcia 2.3. W krainie poznawania siebie – wiadomości o mnie
Zajęcia 2.4. W krainie poznawania siebie –
otwartość wobec innych
Zajęcia 2.5. W krainie poznawania siebie – mocne strony
Zajęcia 2.6. W krainie poznawania siebie – jaka/jaki jestem?
Zajęcia 2.7. W krainie poznawania siebie – balonowe
„ja”
Zajęcia 2.8. W krainie poznawania siebie – książeczka o mnie
6.3. Scenariusze realizujące temat III – relacje z innymi
Zajęcia 3.1. W krainie przyjaźni – postawa koleżeńska
Zajęcia 3.2. W krainie przyjaźni – profil grupowy
Zajęcia 3.3. W krainie przyjaźni– supermoce i słabości
Zajęcia 3.4. W krainie przyjaźni – potrzeby innych
Zajęcia 3.5. W krainie przyjaźni – wspólna opowieść
6.4. Scenariusze realizujące temat IV – świat emocji i uczuć
Zajęcia 4.1. W krainie emocji – rozpoznawanie i nazywanie
emocji i uczuć
Zajęcia 4.2. W krainie emocji – co czuję ja? co czujesz ty?
Zajęcia 4.3. W krainie emocji – stworki
Zajęcia 4.4. W krainie emocji – uczucia się zmieniają
Zajęcia 4.5. W krainie pozytywnych emocji – empatia
Zajęcia 4.6. W krainie pozytywnych emocji – wdzięczność
Zajęcia 4.7. W krainie pozytywnych emocji – odczuwamy
wdzięczność
Zajęcia 4.8. W krainie negatywnych emocji – złość piękności
szkodzi
Zajęcia 4.9. W krainie negatywnych emocji – dlaczego
się złościmy?
Zajęcia 4.10. W krainie negatywnych emocji – czy strachu
trzeba się bać?
Zajęcia 4.11. W krainie negatywnych emocji – jestem odważny
Zajęcia 4.12. W krainie emocji – okna emocji
Zajęcia 4.13. W krainie emocji – kapelusz uczuć
Zajęcia 4.14. W krainie emocji – gramy z emocjami
6.5. Scenariusze realizujące temat V – komunikacja w grupie
Zajęcia 5.1. W krainie komunikacji – skuteczna komunikacja
Zajęcia 5.2. W krainie komunikacji – jak mówić, by
nas słuchano?
Zajęcia 5.3. W krainie komunikacji – mosty zamiast
murów
Zajęcia 5.4. W krainie komunikacji – asertywność w praktyce
Zajęcia 5.5. W krainie komunikacji – rozwiązywanie
konfliktów
Zajęcia 5.6. W krainie komunikacji – smoki są
wśród nas
Zajęcia 5.7. W krainie komunikacji – współpraca
zamiast rywalizacji
6.6. Scenariusze realizujące temat VI – zamknięcie pracy z
grupą
Zajęcia 6.1. W krainie wspomnień – podsumowanie zajęć
Zajęcia 6.2. W krainie wspomnień – mój plecak
Zajęcia 6.3. W krainie wspomnień – prezent
Zakończenie
Literatura cytowana
Noty autorskie
268
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|