|
NORMATYWNY MODEL SAMORZĄDU METROPOLITALNEGO
SZLACHETKO J.H. wydawnictwo: WUG , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 65.20 Twoja cena 61,94 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Normatywny model samorządu
metropolitalnego
Każdy
podmiot administracji publicznej, w tym zdecentralizowanej, powinien
być tworzony na miarę zidentyfikowanych potrzeb społecznych. Generalnie
odpowiedzialność za zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludzi spoczywa na
samorządzie terytorialnym, który stanowi najbliższe
otoczenie beneficjentów zadań publicznych. Dynamiczny
rozwój obszarów metropolitalnych
(charakteryzujących się wysokim stopniem urbanizacji, dużym
zagęszczeniem ludności oraz specyficznymi powiązaniami gospodarczymi,
funkcjonalnymi i przestrzennymi) determinuje nowe potrzeby,
których jednostki samorządu terytorialnego nie są w stanie
samodzielnie i efektywnie zaspokajać. To z kolei stanowi podstawowy
asumpt, aby zgodnie z zasadą pomocniczości stworzyć nowe podmioty
administracji zdecentralizowanej. W obowiązującym stanie prawnym
istnieje wyłącznie jeden podmiot utworzony w celu realizacji zadań
metropolitalnych – związek metropolitalny w
województwie śląskim. Ewidentnie brakuje uniwersalnych
rozwiązań ustrojowych, które umożliwiałyby tworzenie
struktur zarządzających obszarami metropolitalnymi wszędzie, gdzie jest
to uzasadnione.
Niniejsza
publikacja przedstawia normatywny model samorządu metropolitalnego jako
dedykowanej formy organizacyjnoprawnej wykonującej zadania
metropolitalne. Konstrukcja samorządu metropolitalnego została
przedstawiona z uwzględnieniem konstytucyjnych zasad ustrojowych
państwa, w tym nienaruszalnych praw przysługujących
wspólnotom samorządowym.
Wykaz
skrótów
Od Autora
Wstęp
Rozdział 1. Pojęcia podstawowe
1.1. Uwagi ogólne
1.2. Korporacja prawa publicznego
1.3. Samorząd terytorialny
1.3.1. Definicje doktrynalne
1.3.2. Definicja prawna
1.4. Metropolia
1.4.1. Definicje doktrynalne
1.4.2. Definicja prawna
1.5. Samorząd metropolitalny
Rozdział 2. Uzasadnienie
samorządu metropolitalnego
2.1. Uwagi ogólne
2.2. Budowanie tożsamości metropolitalnej
2.3. Interes metropolitalny jako nowa kategoria interesu publicznego
2.4. Prawo do samorządu metropolitalnego
2.5. Znaczenie samorządu metropolitalnego dla rozwoju
społeczno-gospodarczego
2.6. Usprawnienie procesu wykonywania zadań publicznych
2.7. Suburbanizacja i jej koszty społeczno-ekonomiczne
2.8. Efekt aglomeracji
2.9. Efekt gapowicza
Rozdział 3. Geneza
i rozwój samorządu metropolitalnego
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Geneza i rozwój samorządu metropolitalnego w
Rzeczypospolitej Polskiej
3.3. Geneza i rozwój samorządu metropolitalnego w Republice
Federalnej Niemiec
3.4. Geneza i rozwój samorządu metropolitalnego w Republice
Francuskiej
3.5. Geneza i rozwój samorządu metropolitalnego w
Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii
Północnej
Rozdział 4. Organizacyjne i funkcjonalne modele samorządu
metropolitalnego
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Typologia modeli samorządu metropolitalnego
4.3. Studium wybranych przypadków
4.3.1. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
4.3.2. Miasto stołeczne Warszawa
4.3.3. Metropolia Lyonu (la Mtropole de Lyon)
4.3.4. Nowy Jork (New York City)
4.3.5. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot
4.3.6. Region Hanower (Region Hannover)
4.3.7. Toronto (City of Toronto)
4.3.8. Wielka Kopenhaga (Greater Copenhagen)
4.3.9. Władza Wielkiego Londynu (Greater London Authority)
4.3.10. Związek Regionalny Ruhry (Regionalverband Ruhr)
Rozdział 5. Prawne
uwarunkowania samorządu metropolitalnego
5.1. Uwagi ogólne
5.2. Międzynarodowe uwarunkowania samorządu metropolitalnego
5.3. Unijne uwarunkowania samorządu metropolitalnego
5.4. Konstytucyjne uwarunkowania samorządu metropolitalnego
5.4.1. Samorząd metropolitalny a konstytucyjne zasady ustrojowe
5.4.1.1. Samorząd metropolitalny a zasada decentralizacji władzy
publicznej
5.4.1.2. Samorząd metropolitalny a zasada udziału samorządu
terytorialnego w sprawowaniu władzy publicznej
5.4.1.3. Samorząd metropolitalny a zasada samodzielności samorządu
terytorialnego
5.4.1.4. Samorząd metropolitalny a zasada państwa unitarnego
5.4.1.5. Samorząd metropolitalny a zasada pomocniczości
5.4.1.6. Samorząd metropolitalny a zasada zdolności do wykonywania
zadań publicznych
5.4.1.7. Samorząd metropolitalny a zasada współdziałania
władzy publicznej
5.4.1.8. Samorząd metropolitalny a zasada równości wobec
prawa
5.4.1.9. Samorząd metropolitalny a zasada demokracji
5.4.2. Samorząd metropolitalny a konstytucyjnoprawne uwarunkowania
organizacji i funkcjonowania samorządu terytorialnego
5.5. Ustawowe uwarunkowania samorządu metropolitalnego
5.5.1. Zadania samorządu metropolitalnego
5.5.2. Obszar metropolitalny
5.5.2.1. Definicja legalna
5.5.2.2. Kryteria i wskaźniki delimitacyjne
5.5.2.3. Charakter prawny
5.5.3. Konstrukcje prawne i formy organizacyjne samorządu
metropolitalnego
5.5.3.1. Stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego
5.5.3.2. Spółki prawa handlowego z udziałem jednostek
samorządu terytorialnego
5.5.3.3. Związki komunalne (związki międzygminne i związki
gminno-powiatowe)
5.5.3.4. Związek metropolitalny
Rozdział 6. Prototypowanie
samorządu metropolitalnego
6.1. Uwagi ogólne
6.2. Założenia krajowej polityki metropolitalnej
6.3. Zakres działania i zadania samorządu metropolitalnego
6.4. Identyfikacja i delimitacja metropolii
6.5. Konstrukcja prawna samorządu metropolitalnego
6.6. Demokracja metropolitalna
6.7. Źródła finansowania działalności samorządu
metropolitalnego
6.8. Nadzór nad działalnością samorządu metropolitalnego
Podsumowanie
Źródła prawa
Prawo krajowe
Prawo europejskie
Prawo międzynarodowe
Orzecznictwo
Literatura
Źródła internetowe
Spis map, rysunków i tabel
422
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|