|
WCZESNODZIECIĘCA EDUKACJA - POMIĘDZY INSTRUMENTALIZACJĄ A TOWARZYSZENIEM W ROZWOJU
SADOWSKA K. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 36.90 Twoja cena 35,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wczesnodziecięca edukacja -
pomiędzy instrumentalizacją a towarzyszeniem w rozwoju
wybrane
aspekty polskiej rzeczywistości edukacyjnej
Monografia jest drugą z
kolei publikacją autorki poświęconą problemom edukacji dziecka do lat
trzech. Autorka dostrzega to, o czym przekonywał także między innymi
Włodzimierz Fijałkowski – dziecko „nie jest
«nieme», natomiast «głusi»
często bywają dorośli”.
W
najnowszym opracowaniu dokonuje analizy wybranych aspektów
polskiej rzeczywistości oświatowej, wskazuje przejawy nadmiernej
instrumentalizacji edukacji i proponuje przyjęcie niedyrektywnego
towarzyszenia w rozwoju, ukazując także autentyczną gotowość
opiekunów małego dziecka do ustawicznego doskonalenia
warsztatu ich pracy.
Autorka, sięgając do niezwykłych osiągnięć Pani Profesor Lucyny Telki,
koncentruje się przede wszystkim na obszarach edukacji w dialogu z
małym dzieckiem, zwraca się w stronę uważnej obserwacji, gotowości do
podjęcia interakcji ze strony osoby dorosłej, postuluje potrzebę
autentycznej wrażliwości dorosłego na dziecięce potrzeby. Autorka
przekonuje, że prawdziwa edukacja „dzieje się” we
wzajemnej bliskości motywacyjnej dziecka i dorosłego funkcjonującej w
oparciu o motto: „chcę pomóc dziecku osiągnąć to,
co dostrzegam lub czuję, że chce osiągnąć dziecko”, gdyż
dziecko pragnie się rozwijać, jest zmotywowane, eksploruje i doświadcza
nie z tego powodu, że ktoś mu każe, że ktoś na to pozwala, lecz czyni
to z własnej potrzeby. Nadrzędnym celem Katarzyny Sadowskiej jest
zachęta do refleksji nad (jak określił to W. Fijałkowski)
„indywidualnością, osobowością i wartością istoty ludzkiej
jako niezależnej jednostki na każdym etapie jej rozwoju”.
Wprowadzenie
1.
Dziecko w polskiej rzeczywistości edukacyjnej
1.1. Wokół rozważań nad pedagogiką dziecka
1.2. Edukacja a rzeczywistość
1.3. Edukacyjna funkcja żłobka – stereotypy i dylematy
2. Instrumentalizacja
edukacji dziecka a jego naturalne potrzeby rozwojowe
2.1. Dyrektywność i instrumentalizacja w edukacji dziecka
2.2. Zabawa – zapomniana przestrzeń naturalnej edukacji
dziecka a realizacja zajęć edukacyjnych
3. Edukacja
małego dziecka – niedyrektywne towarzyszenie i wspieranie
rozwoju
3.1. Uwagi o niedyrektywnej edukacji
3.2. Niedyrektywne koncepcje wspierania rozwoju dziecka do lat trzech
4. Koncepcje
niedyrektywnej wczesnodziecięcej edukacji w opiniach
wychowawców małego dziecka
4.1. Wprowadzenie do analizy wyników badań
4.2. Obojętność i opór opiekuna dziecka do lat trzech wobec
niedyrektywnych koncepcji wczesnodziecięcej edukacji
4.3. Dystans wobec propozycji wdrożenia niedyrektywnych koncepcji
wspierania rozwoju dziecka do lat trzech w żłobku
4.4. Aprobata niedyrektywnych koncepcji pracy z małym dzieckiem wraz z
deklaracją chęci przemodelowania dotychczasowego sposobu pracy
4.5. Poczucie szczególnej wartości proponowanych rozwiązań w
zakresie niedyrektywnej edukacji małego dziecka wraz z deklarowaną
potrzebą zmian
4.6. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Aneks nr 1. Dziecko w ujęciu Francoise Dolto – wybrane
przykłady Aneks nr 2. Praktyczny leksykon wyrażeń –
paradoksów i „dyrektywności pozwalającej”
Summary. Early Childhood Education – Between
Instrumentalization and Accompaniment in Development.Selected Aspects
of Polish Reality
204
strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|