ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 36.90 35,06   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WCZESNODZIECIĘCA EDUKACJA - POMIĘDZY INSTRUMENTALIZACJĄ A TOWARZYSZENIEM W ROZWOJU


SADOWSKA K.

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 36.90 Twoja cena  35,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wczesnodziecięca edukacja - pomiędzy instrumentalizacją a towarzyszeniem w rozwoju

wybrane aspekty polskiej rzeczywistości edukacyjnej


Monografia jest drugą z kolei publikacją autorki poświęconą problemom edukacji dziecka do lat trzech. Autorka dostrzega to, o czym przekonywał także między innymi Włodzimierz Fijałkowski – dziecko „nie jest «nieme», natomiast «głusi» często bywają dorośli”.

W najnowszym opracowaniu dokonuje analizy wybranych aspektów polskiej rzeczywistości oświatowej, wskazuje przejawy nadmiernej instrumentalizacji edukacji i proponuje przyjęcie niedyrektywnego towarzyszenia w rozwoju, ukazując także autentyczną gotowość opiekunów małego dziecka do ustawicznego doskonalenia warsztatu ich pracy.

Autorka, sięgając do niezwykłych osiągnięć Pani Profesor Lucyny Telki, koncentruje się przede wszystkim na obszarach edukacji w dialogu z małym dzieckiem, zwraca się w stronę uważnej obserwacji, gotowości do podjęcia interakcji ze strony osoby dorosłej, postuluje potrzebę autentycznej wrażliwości dorosłego na dziecięce potrzeby. Autorka przekonuje, że prawdziwa edukacja „dzieje się” we wzajemnej bliskości motywacyjnej dziecka i dorosłego funkcjonującej w oparciu o motto: „chcę pomóc dziecku osiągnąć to, co dostrzegam lub czuję, że chce osiągnąć dziecko”, gdyż dziecko pragnie się rozwijać, jest zmotywowane, eksploruje i doświadcza nie z tego powodu, że ktoś mu każe, że ktoś na to pozwala, lecz czyni to z własnej potrzeby. Nadrzędnym celem Katarzyny Sadowskiej jest zachęta do refleksji nad (jak określił to W. Fijałkowski) „indywidualnością, osobowością i wartością istoty ludzkiej jako niezależnej jednostki na każdym etapie jej rozwoju”.

Wprowadzenie

1. Dziecko w polskiej rzeczywistości edukacyjnej
1.1. Wokół rozważań nad pedagogiką dziecka
1.2. Edukacja a rzeczywistość
1.3. Edukacyjna funkcja żłobka – stereotypy i dylematy

2. Instrumentalizacja edukacji dziecka a jego naturalne potrzeby rozwojowe
2.1. Dyrektywność i instrumentalizacja w edukacji dziecka
2.2. Zabawa – zapomniana przestrzeń naturalnej edukacji dziecka a realizacja zajęć edukacyjnych

3. Edukacja małego dziecka – niedyrektywne towarzyszenie i wspieranie rozwoju
3.1. Uwagi o niedyrektywnej edukacji
3.2. Niedyrektywne koncepcje wspierania rozwoju dziecka do lat trzech

4. Koncepcje niedyrektywnej wczesnodziecięcej edukacji w opiniach wychowawców małego dziecka
4.1. Wprowadzenie do analizy wyników badań
4.2. Obojętność i opór opiekuna dziecka do lat trzech wobec niedyrektywnych koncepcji wczesnodziecięcej edukacji
4.3. Dystans wobec propozycji wdrożenia niedyrektywnych koncepcji wspierania rozwoju dziecka do lat trzech w żłobku
4.4. Aprobata niedyrektywnych koncepcji pracy z małym dzieckiem wraz z deklaracją chęci przemodelowania dotychczasowego sposobu pracy
4.5. Poczucie szczególnej wartości proponowanych rozwiązań w zakresie niedyrektywnej edukacji małego dziecka wraz z deklarowaną potrzebą zmian
4.6. Podsumowanie

Zakończenie
Bibliografia

Aneks nr 1. Dziecko w ujęciu Francoise Dolto – wybrane przykłady Aneks nr 2. Praktyczny leksykon wyrażeń – paradoksów i „dyrektywności pozwalającej”

Summary. Early Childhood Education – Between Instrumentalization and Accompaniment in Development.Selected Aspects of Polish Reality

204 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022