|
DUALNOŚĆ OCENIANIA W SZKOLNICTWIE POLSKIM
PAWLUSIŃSKA L. wydawnictwo: WYD UN SZCZECIN , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 55.40 Twoja cena 52,63 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dualność oceniania w
szkolnictwie polskim
Współwystępowanie
w szkolnictwie polskim oceniania zewnętrznego i wewnątrzszkolnego daje
możliwość oglądu osiągnięć uczniowskich z dwóch perspektyw.
Tworzy pełniejszy, a przede wszystkim porównywalny w całym
kraju zbiór uczniowskich wyników.
Wyników, których analiza i właściwa interpretacja
winna modyfikować edukacyjne działania. Funkcjonowanie obok siebie
dwóch powołanych w innym celu sposobów oceniania
budzi obawy związane z dominacją jednego z nich. Z rangi uzyskanej
przez egzaminy zewnętrzne wynika, że istnieje realne zagrożenie
podporządkowania szkolnych procesów kształcenia właśnie
ocenianiu zewnętrznemu. Myślę, że oddziaływanie egzaminów
zewnętrznych na proces kształcenia w dużej mierze zależy od nauczycieli
i dyrektorów szkół. Bardzo ważne jest, w jaki
sposób postrzegają oni istotę egzaminu. Czym dla nich jest
egzamin, wsparciem czy tylko oceną pracy? W jaki sposób
wykorzystują go do modelowania i kierowania procesem kształcenia? Czy
traktują wyniki egzaminów zewnętrznych jako czynnik
wyzwalający refleksję nad własną pracą?
Zaproponowane
opracowanie złożone jest z trzech rozdziałów. W pierwszym
zaprezentowano rolę oceniania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
przemiany dokonujące się w tym zakresie oraz obecnie obowiązujący
polski system oceniania, składający się z dwóch
nurtów: oceniania zewnętrznego i oceniania
wewnątrzszkolnego. Nie tylko przedstawiono podstawy prawne takiego
rozwiązania, ale również starano się przybliżyć, jakie
relacje powinny istnieć między nimi oraz w jaki sposób z
nich korzystać, aby przyniosły oczekiwany pożytek. W kolejnych
dwóch rozdziałach określono, jak z zaistniałą sytuacją
powinny radzić sobie szkoły i w jaki sposób mogą wykorzystać
uzyskane dzięki ocenianiu zewnętrznemu informacje do podnoszenia
jakości swojej pracy.
Z
wprowadzenia
1.
System
oceniania w zreformowanym szkolnictwie polskim
1.1. Teoretyczne podstawy modeli oceniania
1.2. Ocena i proces oceniania
1.3. Zarys modelu oceniania szkolnego od tradycji do
współczesności
1.3.1. Przedmiot oceniania
1.3.2. Funkcje oceniania
1.3.3. Procedura oceniania
1.4. Poglądy na problem obiektywności i subiektywności oceniania
1.5. Ocenianie szkolne drogą do wspierania samorozwoju ucznia
1.5.1. Podmiotowość ucznia
1.5.2. Samokontrola i samoocena
1.5.3. Formalne przeobrażenia w ocenianiu szkolnym w kierunku
wspierania rozwoju
1.6. System oceniania w Polsce
1.6.1. Ocenianie wewnątrzszkolne
1.6.2. Ocenianie zewnętrzne
1.7. Podstawa programowa kształcenia ogólnego a wymagania
egzaminacyjne
1.8. Definicyjne ujęcia egzaminu w pedagogice
1.9. Porównanie oceniania wewnątrzszkolnego z egzaminem
zewnętrznym i jego strukturą
1.9.1. Dwie kultury oceniania w szkolnictwie polskim
2.Jakość
pracy szkoły
2.1. Pojęcie jakości
2.2. Definicyjne ujęcie jakości w edukacji
2.2.1. Jakość w ocenianiu szkolnym
2.2.2. Egzaminy zewnętrzne na drodze do jakości
2.3. Kryteria jakości pracy szkoły
2.4. Metody oceny jakości pracy szkoły
2.5. Podsumowanie
3. Wewnątrzszkolna
ewaluacja osiągnięć edukacyjnych uczniów
3.1. Ewaluacja w edukacji
3.1.1. Ewaluacja wewnętrzna. Ewaluacja osiągnięć edukacyjnych
uczniów
3.2. Planowanie i projektowanie ewaluacji osiągnięć edukacyjnych
uczniów
3.2.1. Przykład projektu ewaluacji osiągnięć edukacyjnych
uczniów
3.3. Uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów
3.3.1. Uwarunkowania indywidualne
3.3.2. Uwarunkowania środowiskowe
3.3.3. Uwarunkowania pedagogiczne
3.4. Ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu oceniania
3.5. Formy i metody ewaluacji osiągnięć edukacyjnych uczniów
3.5.1. Metody ewaluacji osiągnięć szkolnych uczniów
3.5.2. Metody ewaluacji osiągnięć egzaminacyjnych uczniów
3.5.3. Edukacyjna wartość dodana
3.6. Zjawisko efektu zwrotnego w szkolnictwie polskim
3.6.1. Pozytywny i negatywny efekt zwrotny w świetle badań
3.6.2. Wyzwania dydaktyczne i konsekwencje społeczne dualnego modelu
oceniania
Bibliografia
Spis schematów
Spis tabel
164
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|