|

RODZINA WOBEC SEKSUALNOŚCI DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
PIEŃKOWSKA E. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 55.10 Twoja cena 52,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rodzina wobec seksualności
dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Książka porusza temat
seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną z
perspektywy uwarunkowań rodzinnych.
Każdy system rodzinny tworzy zróżnicowany treściowo i
strukturalnie klimat kształtujący oddziaływania rodziców
wobec rozwoju seksualnego własnego dziecka. Niepełnosprawność dziecka
wprowadza do rodziny wiele różnorodnych stresorów
na poziomie indywidualnym i systemowym, co sprawia, że seksualność
własnego dziecka staje się tematem bardzo trudnym, wymagającym, a przez
to niejednokrotnie zaniedbywanym i negowanym, po prostu zgubionym.
Celem podjętych w publikacji rozważań było poszukiwanie
kierunków wsparcia dla systemu rodzinnego będącego
źródłem niewykorzystanych zasobów dla
seksualności dziecka z niepełnosprawnością – systemu często
potrzebującego zindywidualizowanego wsparcia społecznego.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Rodzina
z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną jako system
1.1. Wymiary systemu rodzinnego
1.2. Funkcje systemu rodzinnego
1.3. Okresy przejściowe w funkcjonowaniu rodziny
1.4. Perspektywa czasowa systemu rodzinnego
1.5. Styl rodzicielski wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział 2. Stres
psychologiczny i strategie adaptacyjne w systemie rodzinnym
wychowującym dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
2.1. Niepełnosprawność intelektualna jako stresor w systemie rodzinnym
2.2. Adaptacja systemu rodzinnego do stresu psychologicznego
2.3. Zasoby systemu rodzinnego w radzeniu sobie ze stresem
2.3.1. Zasoby wewnątrzrodzinne
2.3.2. Zasoby zewnątrzrodzinne
Rozdział 3. Seksualność
osób z niepełnosprawnością intelektualną jako wyzwanie dla
systemu rodzinnego
3.1. Seksualność w świetle wybranych teorii psychologicznych
3.2. Rozwój seksualny w cyklu życia
3.2.1. Rozwój seksualny dziewczynki
3.2.2. Rozwój seksualny chłopca
3.3. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna
3.3.1. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna na poziomie
makrospołecznym
3.3.2. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna na poziomie
systemu rodzinnego
3.3.3. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna na poziomie
indywidualnym
Rozdział 4. Metodologia
badań własnych
4.1. Założenia teoretyczno-metodologiczne i cel badań
4.2. Problemy badawcze i hipotezy
4.3. Charakterystyka badanych osób
4.4. Procedura badań
4.5. Operacjonalizacja wyróżnionych w badaniach zmiennych
4.5.1. Postawy rodziców wobec seksualności własnego dziecka
z niepełnosprawnością intelektualną
4.5.2. Cechy systemu rodzinnego wychowującego dziecko z
niepełnosprawnością intelektualną
4.5.2.1. Styl rodzicielstwa
4.5.2.2. Zasoby rodzinne
4.5.2.3. Przekonania o sposobie realizacji seksualności przez rodzica w
rodzinie
4.6. Narzędzia badawcze
4.6.1. Kwestionariusz Stylów i Wymiarów
Rodzicielstwa
4.6.2. Kwestionariusz Dobranego Małżeństwa
4.6.3. Skale Subiektywnego Poczucia Obciążenia
4.6.4. Skala Przekonań Rodziców wobec Realizacji
Seksualności w Rodzinie
4.6.5. Kwestionariusz dla Rodziców
4.6.6. Skala Postaw Rodziców wobec Seksualności Własnego
Dziecka
Rozdział 5.
Wyniki badań własnych
5.1. Postawy rodziców wobec seksualności dziecka z
niepełnosprawnością intelektualną
5.1.1. Profile postaw rodziców wobec seksualności dziecka z
niepełnosprawnością intelektualną
5.1.1.1. Charakterystyka środowiska unikająco-eliminującego
5.1.1.2. Charakterystyka środowiska przyzwalającego
5.1.1.3. Charakterystyka środowiska właściwego
5.2. Uwarunkowania postawy rodziców wobec seksualności
dziecka z niepełnosprawnością
5.2.1. Płeć rodzica
5.2.2. Cechy dziecka
5.2.3. Środowisko rodzinne
5.3. Dyskusja wyników badań
5.4. Ograniczenia zastosowanej procedury badań
5.5. Obszary problemowe i dalsze kierunki badań
5.6. Możliwości aplikacji uzyskanych wyników
Zakończenie
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
180
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|