Sekrety mistrza fotografii
cyfrowej
Profesjonalne
zdjęcia krok po kroku
Doczekaliśmy
czasów, gdy niemal każdy ma możliwość fotografowania. Zalewa
nas morze zdjęć, z których podobają się nieliczne, a
zaledwie pojedyncze zapadają w pamięć. Tymczasem wykonanie pięknej,
budzącej zachwyt fotografii przynosi ogromną satysfakcję. Jeśli
próbowałeś tej sztuki, wiesz, jak trudne i frustrujące mogą
być początki. W takich chwilach przydałby się mistrz-przyjaciel,
który w odpowiedniej chwili krótko i prosto
podpowiedziałby: Zrób to w ten sposób!
Ta książka jest właśnie takim mistrzem-przyjacielem. Nie zawiera
skomplikowanej teorii ani technicznego żargonu, za to stanowi
źródło ponad dwustu sprawdzonych sekretów i
wskazówek, dzięki którym zaczniesz robić lepsze,
ostrzejsze, barwniejsze i dużo piękniejsze zdjęcia! Dowiesz się,
który przycisk należy wcisnąć w danym momencie, jakie
ustawienia wybrać i kiedy konkretnie się nimi posłużyć. Zapoznasz się
ze wskazówkami dotyczącymi sprzętu, co pozwoli Ci świadomie
wybrać to, czego rzeczywiście potrzebujesz. Znajdziesz tu
również porady dotyczące konkretnych rodzajów
zdjęć. Skorzystaj z tych podpowiedzi, a Twoje fotografie zyskają
profesjonalną jakość - i to bez zawracania sobie głowy trudnymi
tematami!
Najciekawsze zagadnienia:
- jak uzyskać wyjątkowo
ostry obraz
- jak odkryć na nowo pejzaże
i zachody słońca
- jak robić świetne zdjęcia
z podróży i co fotografować przy brzydkiej pogodzie
- jak zapanować nad
obiektywem i lampą błyskową
- jak robić profesjonalne
zdjęcia tematyczne: ślubne, sportowe, pejzaże nocne i inne
ROZDZIAŁ
1.
JAK
ROBIĆ OSTRE ZDJĘCIA? Jeśli zdjęcia nie są ostre, reszta nie ma znaczenia
(1)
Siedem rzeczy, które musisz wiedzieć... (2)
...zanim przeczytasz tę książkę (3)
Jeszcze dwie rzeczy (4)
I ostatnia (5)
Ostre zdjęcie zaczyna się od statywu (6)
Głowica ułatwia życie (7)
Nie wciskaj spustu migawki w aparacie (8)
Nie masz wężyka spustowego? Użyj samowyzwalacza (9)
Zdalne wyzwalanie migawki pozwala uniknąć poruszenia aparatu (10)
Nie zwiększaj wartości ISO, jeśli korzystasz ze statywu (11)
Sekret ostrzejszych zdjęć z ręki (12)
Dociśnij łokcie do tułowia, aby zrobić ostrzejsze zdjęcie (13)
Wyłącz system redukcji wibracji lub stabilizacji obrazu (14)
Powiększ podgląd zdjęcia, aby sprawdzić ostrość (15)
Wybieranie punktu ustawiania ostrości (16)
Jeśli temat zdjęcia się porusza, śledź jego ruch (17)
Wyostrzanie po fakcie: Lightroom (18)
Wyostrzanie po fakcie: Photoshop (19)
Dlaczego zalecam tryb preselekcji przysłony? (20)
Jaką wartość przysłony ustawić? (21)
ROZDZIAŁ 2.
RZECZ O OBIEKTYWACH. Jakiego obiektywu użyć, kiedy i dlaczego?
(23)
Kiedy warto użyć superjasnego obiektywu? (24)
Kiedy warto użyć uniwersalnego obiektywu zmiennoogniskowego? (25)
Kiedy warto użyć obiektywu superszerokokątnego? (26)
Kiedy warto użyć obiektywu typu rybie oko? (27)
Kiedy warto użyć obiektywu makro? (28)
Dlaczego niektóre obiektywy są oznaczone dwiema wartościami
przysłony? (29)
Zastosowanie telekonwertera w celu silniejszego przybliżenia sceny (30)
Co warto wiedzieć o zjawisku kompresji perspektywy? (31)
Jak ustawić ostrość na nieskończoność? (32)
Wykorzystaj możliwości jasnego obiektywu! (33)
Do czego służą osłony tulipanowe? (34)
Osłonę tulipanową łatwo zgubić (35)
Dbaj o tylną soczewkę obiektywu (36)
Unikaj kurzu i innych zabrudzeń (37)
ROZDZIAŁ 3.
PROFESJONALNE
ZDJĘCIA KRAJOBRAZOWE. Jak uwieczniać oszałamiające pejzaże? (39)
Złota zasada fotografii krajobrazowej (40)
Ta sytuacja wymaga statywu i wężyka spustowego (41)
Mój ulubiony obiektyw do zdjęć krajobrazowych (42)
Wartość przysłony do fotografowania krajobrazów (43)
Unikaj miejscowych przepaleń (44)
Jak zwiększyć głębię zdjęć krajobrazowych? (45)
W którym miejscu powinna się znaleźć linia horyzontu? (46)
Tajniki fotografowania zachodów słońca (47)
Dobre krajobrazy wymagają czytelnego dla odbiorcy tematu (48)
Ustawianie ostrości podczas fotografowania krajobrazów (49)
Efekt rozszczepienia światła (50)
Zwracaj uwagę na chmury - naturalne źródło barw (51)
Kompozycja: zastosowanie przestrzeni negatywnej (52)
Kompozycja: zastosowanie linii prowadzących wzrok (53)
Jak zaoszczędzić czas przy tworzeniu panoram? (54)
Siedem grzechów głównych fotografii krajobrazowej
(55)
Dlaczego warto mieć polaryzator? (56)
Zastosowanie gradientowego filtra połówkowego (57)
Fotografowanie wodospadów (58)
Zainstaluj aplikację PhotoPills (59)
ROZDZIAŁ 4.
PROFESJONALNE
ZDJĘCIA Z PODRÓŻY. Jak wrócić ze zdjęciami, z
których będziesz dumny?
(61)
W tym przypadku im mniej, tym lepiej (62)
Moje ulubione obiektywy podróżnicze (63)
Zacznij od sfotografowania wyświechtanych tematów (i pokaż
je na początku!) (64)
Fotografuj detale sugerujące większą całość (65)
Jak pozbyć się ze zdjęcia turystów i samochodów?
(66)
Kolejny sposób na ukrycie turystów (67)
Jak uniknąć robienia rozmytych zdjęć w podróży? (68)
Gdzieś tutaj jest temat na zdjęcie... (69)
Ludzie na zdjęciach z podróży (70)
Jak zachęcić ludzi do pozowania? (71)
Zatrudnij modelkę lub modela (to tańsze, niż myślisz) (72)
Szukaj wyrazistych, żywych kolorów (73)
Postaw na prostotę (74)
Fotografuj kulinarne ciekawostki (75)
Stwórz poczucie ponadczasowości (76)
Zrób zwiady (77)
Fotografowanie bez turystów (78)
Weź Platypoda zamiast statywu (79)
ROZDZIAŁ 5.
PROFESJONALNE
PORTRETY. Jak sprawić, by ludzie znakomicie wychodzili na zdjęciach
(81)
Mój ulubiony obiektyw portretowy (82)
Mój drugi ulubiony obiektyw (85 mm f/1,8) (83)
Unikaj obiektywów szerokokątnych (84)
Jaką wartość przysłony ustawić? (85)
Jak i na czym ustawiać ostrość? (86)
Uwiecznianie prawdziwych emocji (87)
Gdzie ustawić aparat? (88)
Umiejscowienie tematu w kadrze (89)
Nie zostawiaj za dużo miejsca nad głową (90)
Modne kadrowanie portretów (91)
Rozmycie tła za modelem (92)
Znakomite światło w plenerze (93)
Fotografowanie w bezpośrednim słońcu (94)
Kolory blendy i ich zastosowania (95)
Kiedy warto użyć czarnej blendy? (96)
Kiedy użyć blendy i jak ją ustawić? (97)
Światło z okna (98)
Jednolite tła studyjne (99)
Tła malowane (100)
Fotografowanie noworodków (101)
ROZDZIAŁ 6.
PROFESJONALNE
ZASTOSOWANIE LAMPY BŁYSKOWEJ. Jeśli dotychczas nie przepadałeś za
fleszem, wkrótce się to zmieni
(103)
Wbudowana lampa błyskowa: Twój wróg! (104)
Dlaczego warto mieć zewnętrzną lampę błyskową? (105)
Nie używaj TTL. Przełącz flesz w tryb manualny (106)
Odłącz flesz od aparatu (107)
Nie używaj wbudowanej lampy jako wyzwalacza (108)
Użyj "prawdziwego" bezprzewodowego sterownika lampy błyskowej (109)
Jak dużą moc flesza ustawić? (110)
Do czego służą "grupy" i "kanały"? (111)
Ustaw prawidłowy czas naświetlania, bo w przeciwnym razie otrzymasz
to... (112)
Zaczynam od tej wartości przysłony (113)
Ustaw czułość ISO na wartość dającą najczystszy obraz (114)
Światło powinno być miękkie i piękne (115)
Softboks, którego używam do zmiękczania światła (116)
Gdzie ustawić flesz, aby uzyskać najlepszy efekt? (117)
Jeszcze delikatniejsze światło (118)
Bardzo tani sposób na piękne światło (119)
Czasami światło warto odbić (120)
Do czego przydają się w plenerze filtry na lampę błyskową? (121)
Kiedy warto dodać drugą lampę (i dlaczego)? (122)
Rozjaśnij tło za modelem (123)
Synchronizacja z drugą kurtyną (i dlaczego warto ją stosować)? (124)
Zalety posługiwania się fleszem w plenerze (125)
Błyskawiczne czarne tło (126)
Portrety z lampą błyskową o zachodzie słońca (127)
ROZDZIAŁ 7.
PROFESJONALNE ZDJĘCIA ŚLUBNE. Jak robić na ślubach zdjęcia godne
zawodowca? (129)
Przygotowanie listy ujęć (130)
Fotografowanie w słabym świetle (na przykład w kościele) (131)
Kolejna pomoc podczas fotografowania w słabym świetle (132)
Trzy obiektywy, które zabieram na śluby (133)
Oświetlanie panny młodej z tyłu (134)
Szukanie pięknego światła dla panny młodej (135)
Zdjęcia oficjalne: jak ustawić ostrość? (136)
Zdjęcia oficjalne: nie kadruj na wysokości stawów (137)
Zdjęcia oficjalne: jak wysoko ustawić aparat? (138)
Znajdź ciekawy punkt widzenia (139)
Fotografowanie szczegółów - co wybrać? (140)
Ślub "bez prądu" (141)
Znakomity filtr makro do fotografowania detali (142)
Zastosowanie lampy błyskowej na weselu (143)
Epicki rozmach z obiektywem superszerokokątnym (144)
Dlaczego warto fotografować w zespole? (145)
Nastrojowy portret panny młodej 1 (146)
Nastrojowy portret panny młodej 2 (147)
ROZDZIAŁ 8.
PROFESJONALNE
ZDJĘCIA SPORTOWE. Jak robić znakomite zdjęcia na zawodach sportowych? (149)
Jakich obiektywów użyć? (150)
Użyj telekonwertera do pokazywania akcji z bliska (151)
W jaki sposób zawodowi fotografowie ustawiają ostrość? (152)
Zmiana trybu ustawiania ostrości na potrzeby zdjęć sportowych (153)
Wartość przysłony podczas fotografowania sportu (154)
Prawidłowy czas naświetlania w fotografii sportowej (155)
Automatyczna regulacja ISO pozwala zamrozić akcję w kadrze (156)
Fotografujesz nocą albo we wnętrzach? Zwiększ czułość! (157)
Fotografowanie w trybie ciągłym (158)
Zastosowanie zdalnego aparatu (159)
Główny cel? Uchwycić apogeum akcji (160)
Dwa najpopularniejsze rodzaje ujęć sportowych (161)
Zawodowcy znają się na sporcie i fotografują detale (162)
Panoramowanie dla wyeksponowania ruchu (163)
Wszystko sprowadza się do kadru! (164)
Dwoje oczu i piłka (165)
ROZDZIAŁ 9.
PROFESJONALNE
ZDJĘCIA INNYCH TEMATÓW. Jak fotografować wszystkie inne
rzeczy, które czasami fotografujemy? (167)
Kwiatów nie należy fotografować z wysoka (168)
Nie czekaj na deszcz - zrób go sam! (169)
Kwiaty na czarnym tle (170)
Użyj obiektywu makro, by uzyskać wyjątkowe zbliżenia (171)
Jaka wartość przysłony najlepiej sprawdza się w makrofotografii? (172)
Wyłącz autofocus przed robieniem zdjęć makro (173)
Fotografowanie kwiatów obiektywem zmiennoogniskowym (174)
Kiedy użyć funkcji bracketingu? (175)
Jak zrobić zdjęcia różniące się ekspozycją na potrzeby
obrazu HDR? (176)
Jak sfotografować księżyc i nie utracić cennych detali obrazu? (177)
Trik z fotografowaniem miejskich pejzaży nocą (178)
Zrób stół do fotografii produktowej (179)
Zalety pionowych softboksów (180)
Zastosowanie płyty piankowo-kartonowej i tworzenie odbić (181)
Fotografowanie miejskich pejzaży o zmierzchu (182)
Fotografowanie smug świateł (183)
Fotografowanie sztucznych ogni (184)
Fotografowanie zwierząt w ogrodzie zoologicznym (185)
Ostrzejsze zdjęcia dzięki technice focus stacking (186)
Jak ustawić statyw w nierównym terenie? (187)
Lepsza alternatywa dla samowyzwalacza w zdjęciach grupowych (188)
Zimno? Weź zapasowe akumulatory (189)
ROZDZIAŁ 10.
PROFESJONALNE METODY
ROBIENIA LEPSZYCH ZDJĘĆ. Branżowe sekrety dobrych fotografii i trafnych
decyzji (191)
Niedoświetlenie czy prześwietlenie - co lepsze? (192)
Chcesz, by traktowano Twoje fotografowanie poważnie? Zacznij
selekcjonować zdjęcia! (193)
Sposób na szybki rozwój (194)
ROBOT uchroni Cię przed problemami (195)
W jakim formacie zapisywać zdjęcia (RAW, JPEG czy TIFF)? (196)
Przydatne zastosowania wyświetlacza LCD (197)
Kiedy używać pomiaru punktowego? (198)
Pamiętaj o prawach autorskich do zdjęć (199)
W słabym oświetleniu rób zdjęcia seriami (200)
Jakie kompozycje dobrze wyglądają w czerni i bieli? (201)
"Pochmurny" balans bieli podczas fotografowania krajobrazów
(202)
O obrotach zdjęć (203)
Unikaj tablic i napisów, bo niepotrzebnie przyciągają wzrok
(204)
Na co ludzie patrzą w pierwszej kolejności? (205)
Jak się uchronić przed przypadkowym skasowaniem karty pamięci? (206)
Zmiana punktu ostrzenia (207)
ROZDZIAŁ 11.
PROFESJONALNE DRUKOWANIE. Ostatecznie wszystko i tak kręci się
wokół odbitek (209)
Uprość sobie życie, drukuj z Lightrooma (210)
Rozwiązanie problemu ze zbyt ciemnymi wydrukami (211)
Rozdzielczość druku (212)
Wysyłanie zdjęć do laboratorium (213)
Ile megapikseli potrzeba, by wydrukować zdjęcie? (214)
Nie kupuj drukarki A4 (215)
Najwyższej jakości wydruki w formacie A3+ (216)
Wydruki w formacie A2 - wybór profesjonalistów
(217)
Na jakim papierze drukować? (218)
Co decyduje o rodzaju papieru? (219)
Ujednolicanie kolorystyki wyświetlanego i drukowanego obrazu (220)
Pobierz profile kolorów do stosowanego papieru (221)
Wyostrzanie zdjęć przeznaczonych do druku (222)
Drukowanie na płótnie (223)
Daj sobie spokój z drukowaniem do krawędzi... (224)
Projektowanie niestandardowych układów wydruku w Lightroomie
(225)
ROZDZIAŁ 12.
PRZEPISY NA
"ŻYCIÓWKI". Proste składniki pozwalające robić wyborne
zdjęcia (227)
246 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka