|
KONTENERYZACJA W TRANSPORCIE MORSKIM
GOSTOMSKI E. MILER R.K. NOWOSIELSKI T. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 88.89 Twoja cena 84,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Konteneryzacja w transporcie
morskim
Celem niniejszej
monografii jest próba jak najszerszego (systemowego,
holistycznego oraz interdyscyplinarnego) podejścia do identyfikacji
współczesnych wyzwań, jak również przedstawienie
aktualnej pragmatyki funkcjonowania skonteneryzowanego transportu
morskiego w realiach dynamicznych zmian rynkowych powodowanych
stochastycznymi zjawiskami globalnymi (z uwzględnieniem efektu
pandemii). Podjęte zostały wszystkie kluczowe wiązki
problemów i wyzwań, począwszy od czynników natury
ekonomicznej i zarządczej, poprzez wyzwania organizacyjno-techniczne,
operacyjne, legislacyjne oraz informacyjno-informatyczne, a na
aspektach proekologicznych kończąc (w kontekście postulowanego
obniżenia antropopresyjności transportu morskiego i jego
dekarbonizacji).
Niniejsza pozycja jest adresowana do interesariuszy szeroko rozumianego
świata gospodarki morskiej i transportu morskiego,
pracowników przedsiębiorstw portowych i armatorskich
wszystkich szczebli, gremiów decydujących o strukturze
kontenerowego systemu transportowego i standardach implementowanych w
transporcie morskim, pracowników administracji morskiej, a
także do studentów, których profil
studiów mieści się w obszarze ekonomiki i zarządzania
transportem morskim.
Wstęp
9
Glosariusz terminów i wykaz skrótów
(akronimów) 17
Rozdział 1
Geneza
procesów konteneryzacji w wymianie międzynarodowej
25
1.1. Przedkontenerowe jednostki ładunkowe w transporcie i wynalezienie
kontenera 25
1.2. Implikacje spowodowane wprowadzeniem kontenerów w
gospodarce światowej 29
1.3. Determinanty rozwoju konteneryzacji na świecie ze
szczególnym uwzględnieniem transportu morskiego 32
Rozdział 2
Kontener
jako jednostka ładunkowa 43
2.1. Definicja i zasady normalizacji kontenerów 43
2.2. Konstrukcja kontenerów 51
2.3. Rodzaje kontenerów (systematyka kontenerów)
57
Rozdział 3
Kontenerowy
System Transportowy i wielogałęziowe systemy transportu
67
3.1. Pojęcie Kontenerowego Systemu Transportowego 67
3.2. Modalne systemy transportu kontenerów 75
3.3. Wielomodalne (międzygałęziowe) systemy transportu
kontenerów 83
3.4. Systemowe regulacje prawne w krajowym i międzynarodowym obrocie
kontenerowym 90
3.4.1. Międzynarodowa Konwencja o Bezpiecznych Kontenerach CSC
(Convention for Safe Containers) 90
3.4.2. Regulacje prawne dotyczące przewozu ładunków
niebezpiecznych w kontenerach ze szczególnym uwzględnieniem
konwencji IMDG (International Maritime Dangerous Goods Code) 94
Rozdział 4
Rozwój
światowej floty kontenerowców
99
4.1. Rodzaje statków do przewozu kontenerów 99
4.2. Wielkości i struktura światowej floty kontenerowej 104
4.3. Wpływ pandemii Covid-19 na światową flotę kontenerową i
perspektywy jej wykorzystania 108
4.4. Najwięksi światowi operatorzy kontenerowi w transporcie morskim 113
4.5. Charakterystyka wybranych armatorów kontenerowych 117
4.6. Majątek, kapitał, przychody i koszty wybranego armatora
kontenerowego - Hapag-Lloyd 124
Rozdział 5
Wielkość
i struktura geograficzna międzynarodowych przewozów
kontenerowych w transporcie morskim
127
5.1. Światowy park kontenerów stosowanych w transporcie
morskim 127
5.2. Podatność ładunków na konteneryzację w międzynarodowym
obrocie towarowym 130
5.3. Rozmiary i kierunki globalnych przewozów kontenerowych
drogą morską 133
5.4. Wielkość i struktura geograficzna globalnego obrotu kontenerowego
w portach morskich 137
5.5. Puste kontenery w międzynarodowym handlu morskim (repozycja) 144
Rozdział 6
Rola
portowych terminali kontenerowych w morskim obrocie kontenerowym 147
6.1. Pojęcie terminala kontenerowego 147
6.2. Suche porty 150
6.3. Depoty kontenerowe 151
6.4. Charakterystyka morskich terminali kontenerowych 153
6.5. Wybrani globalni operatorzy morskich terminali kontenerowych 157
6.6. Majątek, kapitał, koszty i przychody terminala kontenerowego na
przykładzie grupy Eurokai 169
Rozdział 7
Organizacyjne
i techniczne uwarunkowania funkcjonowania portowych terminali
kontenerowych 173
7.1. Modele funkcjonowania portowych terminali kontenerowych 173
7.2. Czynniki determinujące terminalowe operacje obsługi
kontenerów 187
7.3. Infrastruktura i suprastruktura terminalowa 191
7.4. Usługi oferowane przez portowe terminale kontenerowe 198
7.4.1. Formowanie i rozformowywanie kontenerów w handlu
morskim 198
7.4.2. Sztauowanie kontenerów na statku 202
7.4.3. Dostęp do terminalowego systemu operacyjnego dla
gestorów ładunków 205
Rozdział 8
Koszty
transportu i przeładunku kontenerów w międzynarodowym
transporcie morskim 209
8.1. Podział kosztów transportu i przeładunku
kontenerów między eksportera i importera 209
8.2. Opłaty portowe związane z korzystaniem przez morskich
przewoźników kontenerowych z portów i terminali
kontenerowych 213
8.3. Opłaty agencji celnych w ramach procedur celnych przy przewozie
towarów w kontenerach 216
8.4. Stawki frachtowe w morskich przewozach kontenerów 222
8.5. Opłaty za usługi terminali kontenerowych naliczane eksporterom i
importerom skonteneryzowanych towarów 227
8.6. Indeksy w morskim obrocie kontenerowym 232
Rozdział 9
Dokumenty
w międzynarodowym transporcie morskim
239
9.1. Umowa bukingowa i lista bukingowa 239
9.2. Morski list przewozowy - Seawaybill 243
9.3. Konosament liniowy 246
9.4. Konosament bezpośredni, multimodalny i FIATA 248
9.5. Umowa o udostępnienie przestrzeni ładunkowej - Slothire 254
9.6. Rola konosamentu w rozliczeniach międzynarodowych za pomocą
akredytywy dokumentowej 256
9.7. Manifest ładunkowy - Ship cargo manifest 257
Rozdział 10
Ubezpieczenie
kontenerów i statków w żegludze morskiej
259
10.1. Przesłanki ubezpieczania kontenerów,
ładunków i kontenerowców 259
10.2. Ubezpieczenie statków 263
10.3. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej związanej z eksploatacją
statku 265
10.4. Ubezpieczenia cargo 266
Rozdział 11
Technologie
informacyjno-informatyczne (telematyczne) w zarządzaniu procesami
konteneryzacji transportu morskiego 269
11.1. Zadania i architektura systemów telematyki w
zarządzaniu procesami konteneryzacji 269
11.2. Systemy monitoringu kontenerowych jednostek ładunkowych w
transporcie morskim 273
11.3. Systemy ładunkowe w kontenerowym transporcie morskim (klasy
vessel planning) 279
11.4. Systemy terminalowe kontenerowego transportu morskiego (klasy
TOS) 285
11.5. Systemy dostępowe do terminalowego systemu operacyjnego dla
gestorów ładunków (system dostępowy dla
spedytorów, system awizacji, OCR) 293
Zakończenie 305
Bibliografia 309
Spis rysunków 319
Spis tabel 323
326
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|