|
AGENCJE RATINGOWE ORAZ RATINGI KREDYTOWE
KORZEB Z. KULPAKA P. NIEDZIÓŁKA P. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 67.50 Twoja cena 64,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Agencje ratingowe oraz ratingi
kredytowe
problemy
i wyzwania u progu trzeciej dekady XXI wieku
Monografia to kompendium
wiedzy o agencjach ratingowych.
Autorzy
przedstawiają:
•
genezę ich powstania oraz ewolucję modeli biznesowych;
•
spektrum oferowanych usług i produktów;
•
strukturę rynku usług ratingowych i uwarunkowania jego zmiany;
•
regulacje nadzorcze oraz inicjatywy na rzecz deoligopolizacji rynku w
Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych;
•
metodologie wyznaczania ratingów suwerennych,
banków oraz korporacji niefinansowych;
•
politykę agencji ratingowych w dobie pandemii COVID-19.
Ambicją Autorów książki, oprócz przybliżenia
wskazanych powyżej zagadnień, jest syntetyczna predykcja uwarunkowań i
kierunków rozwoju rynku agencji ratingowych po kryzysie
pandemicznym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na
kwestię obiektywnej i wyważonej oceny potencjalnych konsekwencji
trwania modelu oligopolistycznego z dominującą rolą „Wielkiej
Trójki".
Spis
skrótów 9
Wstęp 13
Rozdział 1
Ratingi
kredytowe i agencje ratingowe
15
1.1. Istota i funkcje ratingu kredytowego oraz wybrane taksonomie ocen
ratingowych 15
1.2. Klasyfikacja i ewolucja modeli biznesowych agencji ratingowych 19
1.3. Geneza rynku agencji ratingowych oraz droga do dominacji na nim
Wielkiej Trójki 24
1.4. Małe agencje ratingowe - charakterystyka wybranych
podmiotów 32
Rozdział 2
Rynek
agencji ratingowych jako oligopol
37
2.1. Oligopol w teorii ekonomii 37
2.2. Przesłanki uznania rynku agencji ratingowych za oligopol 41
2.3. Przyczyny oligopolu na rynku usług ratingowych 48
2.4. Inicjatywy na rzecz wzrostu konkurencji na rynku agencji
ratingowych 50
2.5. Wzrost konkurencji na rynku agencji ratingowych a jakość
ratingów 54
Rozdział 3
Regulacje
nadzorcze dotyczące agencji ratingowych 57
3.1. Ryzyko systemowe oraz kanały oddziaływania agencji ratingowych na
ryzyko systemowe 57
3.2. Zasadność, skuteczność i egzekwowalność regulowania działalności
agencji ratingowych 65
3.3. Ewolucja regulacji nadzorczych dotyczących agencji ratingowych 70
3.4. Ewolucja regulacji nadzorczych dotyczących agencji ratingowych 83
3.5. Problem uzależnienia regulacji nadzorczych od ocen agencji
ratingowych 93
3.6. Działania regulacyjno-nadzorcze w trakcie kryzysu pandemicznego 99
Rozdział 4
Pierwszy
po kryzysie subprime test dla agencji ratingowych, czyli pandemia
COVID-19 - geneza, dotychczasowy przebieg i skutki
społeczno-gospodarcze 103
4.1. Pandemie w dziejach ludzkości - filozoficzny oraz medyczny punkt
widzenia 103
4.2. Ekonomiczne i społeczne skutki COVID-19 107
Rozdział 5
Ratingi
podmiotów suwerennych oraz ich zmiany w okresie pandemii
COVID-19 113
5.1. Metodyka wyznaczania ratingów państw - analiza
wybranych zagadnień 113
5.1.1. Moody's Investors Service 114
5.1.2. Standard & Poor's 126
5.1.3. Fitch Ratings 136
5.2. Wybrane determinanty ratingów podmiotów
suwerennych według wyników badań prezentowanych w
literaturze przedmiotu 147
5.3. Decyzje agencji ratingowych w odniesieniu do ratingów
podmiotów suwerennych w okresie pandemii COVID-19 148
Rozdział 6
Ratingi
banków w trakcie pandemii COViD-19 153
6.1. Wpływ COVID-19 na sektor bankowy i ratingi banków 153
6.2. Pandemia COVID-19 a metodyki oceny banków stosowane
przez agencje ratingowe 160
Rozdział 7
Ryzyko
pandemiczne w ocenach podmiotów niefinansowych dokonywanych
przez agencje ratingowe 167
7.1. Wybrane aspekty związane z metodyką wyznaczania
ratingów korporacyjnych 168
7.2. Determinanty ratingów korporacyjnych w trakcie pandemii
COVID-19 183
Zakończenie 197
Bibliografia 201
Spis tabel 217
Spis schematów 219
Spis wykresów 220
220
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|