|
SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ
CĘCELEK G. WOŹNICKA E. KLIMCZYK P. RED. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 75.35 Twoja cena 71,58 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Szkoła jako przestrzeń uczenia
się
Szkoła
współczesna nieustannie się zmienia, ponieważ na skutek
przeobrażeń zachodzących w otaczającej rzeczywistości oraz nowych,
coraz większych wymagań stawianych przed jednostką i całym
społeczeństwem, ewoluują także postawy, potrzeby i wymagania
społeczności szkolnej: uczniów, nauczycieli,
wychowawców oraz rodziców. W stronę szkoły jako
ważnego środowiska wychowawczego kierowane są oczekiwania na właściwe
przygotowanie młodego pokolenia do świadomego i racjonalnego
uczestnictwa społecznego. Tendencje takie dezaktualizują tradycyjne
formy pracy pedagogicznej i jednocześnie generują potrzebę
kształtowania środowiska szkolnego jako przestrzeni uczenia się, w
którym wychowanie adaptacyjne zostanie zastąpione
oddziaływaniami o charakterze innowacyjnym i antycypacyjnym,
inspirującym do aktywnego współtworzenia oraz modyfikowania
otaczającego świata. W odniesieniu do zasygnalizowanej problematyki
autorzy tekstów zawartych w opracowaniu podjęli trud
wielowątkowego zaprezentowania współczesnej szkoły jako
przestrzeni uczenia się w kontekście najważniejszych
obszarów edukacyjnego i społecznego funkcjonowania dzieci i
młodzieży oraz osób dorosłych. Podejście takie umożliwia
komplementarny ogląd podejmowanej problematyki oraz eksponuje ogromną
rolę szkolnej przestrzeni uczenia się w procesie kształcenia i
wychowania młodego pokolenia oraz w zakresie edukacji permanentnej,
stanowiącej fundament społecznego i zawodowego funkcjonowania
współczesnego człowieka dorosłego.
Opracowanie stanowi wartościowy materiał naukowy i edukacyjny
skierowany przede wszystkim do wykładowców i
studentów kierunków pedagogicznych. Treści w nim
zawarte adresowane są także do nauczycieli, wychowawców,
opiekunów i pedagogów szkolnych oraz do
rodziców i wszystkich, którzy zainteresowani są
kreowaniem odpowiadającej potrzebom współczesnej
rzeczywistości, wartościowej przestrzeni szkolnej.
Wstęp
Część I. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ
UCZENIA SIĘ A WYZWANIA WSPÓŁCZESNOŚCI
1. Wybrane
aspekty szkoły przyszłości w opiniach nauczycieli, rodziców
i uczniów
Jolanta Flanz
2. Kształtowanie
kompetencji społecznych w szkole. Rzeczywistość i postulaty
Marta Grześko-Nyczka
3. Style
myślenia i działania studentów a sposoby weryfikowania
efektów uczenia się
Piotr Miller, Kinga Kwiatkowska
4. Wybrane
aspekty współczesnej edukacji
Roksolyana Shvay
Część II. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ
UCZENIA SIĘ A WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH DZIECI I
MŁODZIEŻY
5.
Szkoła uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych jako
miejsce kształtowania bezpieczeństwa społecznego wychowanków
Grażyna Cęcelek
6. Terapia
logopedyczna jako wyrównywanie szans edukacyjnych
Anna Karowicz
7. Jak
skutecznie wspierać ucznia jąkającego się –
wskazówki dla nauczycieli
Agnieszka Płusajska-Otto
8. Wspieranie
indywidualnego rozwoju dziecka w edukacji wczesnoszkolnej w pracy
pedagogicznej nauczyciela
Marlena Mirosława Kowalczyk
9. Szkoła
jako przestrzeń budowania świadomości społecznej oraz zapobiegania
wiktymizacji kryminalnej
Karolina Zajdel, Monika Nowicka-Jasińska
Część III. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ
UCZENIA SIĘ A KREATYWNOŚĆ I SUKCES WYCHOWANKÓW
10.
„Przedszkolne laboratorium” –
poszukiwanie dialogu w procesie eksperymentowania z dziećmi
Małgorzata Sławińska
11. Umieć
tańczyć nie znaczy umieć tworzyć. Kreatywność w improwizacji tanecznej
Klaudia Strzelczyk
12. Decyzje
edukacyjno-zawodowe młodzieży − uwarunkowania psychologiczne
oraz rekomendacje dla rodziców i wychowawców
Andrzej Zbonikowski
13. Skuteczna
implementacja rozwiązań metodycznych do praktyki szkolnej na
przykładzie koncepcji kooperatywnego uczenia się
Anna Abramczyk
Część IV. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ
UCZENIA SIĘ A EDUKACJA PERMANENTNA
14. Edukacja
całożyciowa nauczyciela wczesnej edukacji – w kierunku teorii
ugruntowanej (résumé z badań własnych)
Anna Szkolak-Stępień
15. Edukacja
diabetologiczna jako forma kształcenia całożyciowego
Elżbieta Stokowska-Zagdan
16.
Rola i znaczenie kształcenia ustawicznego dorosłych w rozwoju zawodowym
człowieka
Jacek Jarczyński
17. Twórczy
rozwój osób dorosłych jako wyzwanie edukacji
całożyciowej
Kamila Lasocińska
18.
Przestrzenie uczenia się dorosłych – doświadczenia
emigrantów
Elżbieta Woźnicka
Noty o autorach
296
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|