|
SYSTEM OCHRONY KONSUMENTÓW W UNII EUROPEJSKIEJ A AUTONOMIA WOLI
DOBOSZ D. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 48.50 Twoja cena 46,08 zł + 5% vat - dodaj do koszyka System ochrony
konsumentów w Unii Europejskiej a autonomia woli
Praca
Damiana Dobosza jest obszerna i zasługuje na ocenę celującą, a jej
przedmiot usystematyzowano i przedstawiono w
sposób ponadprzeciętny, jeśli chodzi o stosowanie
kryteriów oceny prac magisterskich. Bez przesady mogę
stwierdzić, że jest to jedna z najlepszych prac magisterskich, jakie
przeczytałam. Autor z postawionego sobie zadania badawczego wywiązał
się znakomicie. Odpowiedział również na sformułowane
wcześniej pytania i wątpliwości. Zajął także wyraźne własne stanowisko,
zwracając uwagę na występujące w judykaturze czy doktrynie
rozbieżności. Ocenił analizowane orzeczenia, którymi
zobrazował metodologię wykładni i stosowania prawa w zakresie objętym
przedmiotem pracy.
Prof.
dr hab. Ewa Rott-Pietrzyk, fragment recenzji wydawniczej
Konkluzje
Autora w badanej kwestii mają charakter innowacyjny, niedyskutowany
dotychczas nie tylko w Polsce, ale również w literaturze
europejskiej. Damian Dobosz zajmuje się także kwestią kompetencji Unii
Europejskiej do stanowienia norm dyspozytywnych, co w polskiej
literaturze było jedynie bardzo sporadycznie postrzegane jako problem.
Dostrzega też zjawisko łączenia się klasycznego prawa umów z
prawem „uczciwego rynku”, które stara
się regulować nie tyle indywidualne stosunki prawne, ile zachowania
zbiorowości poszczególnych uczestników rynku.
Autor próbuje ocalić w swojej pracy resztki
dziewiętnastowiecznego liberalizmu, ale udaje mu się dostrzec całą
złożoność skomplikowanych procesów prawa unijnego. Praca
stanowi ważny wkład w naukę prawa cywilnego.
Prof.
dr hab. Fryderyk Zoll, fragment recenzji pracy magisterskiej
Damian Dobosz
– doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych
Uniwersytetu Jagiellońskiego, ukończył z wyróżnieniem
jednolite studia magisterskie na kierunku prawo na Wydziale Prawa i
Administracji tejże uczelni. Stypendysta Baden-Württemberg
Stiftung na Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, absolwent
Szkoły Prawa Niemieckiego organizowanej przez
Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Johannes
Gutenberg-Universität Mainz oraz Uniwersytet Jagielloński,
absolwent Szkoły Prawa Austriackiego organizowanej przez
Universität Wien oraz Uniwersytet Jagielloński, wielokrotny
stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne
osiągnięcia naukowe, stypendysta w konkursie organizowanym przez
Dziekana Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego
oraz Kancelarię Kubas Kos Gałkowski dla najlepszych
studentów. Stypendysta Marszałka Województwa
Małopolskiego za szczególne osiągnięcia naukowe, stypendysta
Sapere Auso – Małopolskiej Fundacji Stypendialnej dla
wybitnych studentów, wielokrotnie uzyskał stypendium Rektora
Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor kilkunastu publikacji naukowych.
1.
Wstęp
1.1. Cel i zakres pracy
1.1.1. Wprowadzanie do problematyki pracy
1.1.2. Zakres pracy
1.1.3. Cele pracy, metody badawcze oraz wstępne hipotezy badawcze
1.1.4. Uzasadnienie wyboru tematu pracy
1.2. Analiza najważniejszych pojęć
1.2.1. Kompetencja podmiotu prawa do tworzenia prawa -zasada swobody
umów
1.2.2. Autonomia woli stron
1.2.3. Czynność prawna
1.2.4. Gwarancje autonomii woli
1.2.5. Cechy autonomii woli
1.2.5.1. Definicja autonomii woli na potrzeby niniejszej pracy
1.2.5.2. Cechy autonomii woli w prawie zobowiązań
1.2.5.3. Autonomia woli a pozostałe podsystemy prawa cywilnego
1.2.6. Napięcie między autonomią woli a konceptem jednolitego rynku
1.2.7. Relacja konsumencka
1.2.8. Konsument
2. Wpływ
prawodawstwa Unii Europejskiej na autonomię woli stron w relacjach
konsumenckich
2.1. Problematyka ograniczenia autonomii woli stron przez prawo
pierwotne Unii Europejskiej
2.2. Autonomia woli stron a prawo wtórne Unii Europejskiej
3.
System ochrony praw konsumenta w prawie pierwotnym Unii Europejskiej
3.1. Ochrona konsumentów - kompetencja dzielona Unii
Europejskiej
3.2. Ochrona konsumentów - norma kierunkowa
3.3. Ochrona konsumenta - środki do jej realizacji
3.3.1. Ochrona konsumenta - procedura przyjmowania środków
3.4. Ochrona konsumentów w Karcie praw podstawowych Unii
Europejskiej
3.5. Ochrona konsumentów w pozostałych przepisach prawa
pierwotnego Unii Europejskiej
3.6. System ochrony praw konsumenta w prawie pierwotnym Unii
Europejskiej -podsumowanie
4. Zmaterializowanie
pojęcia konsumenta przez orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej oraz prawo wtórne Unii Europejskiej
4.1. Pojęcie konsumenta wprawie wtórnym Unii Europejskiej
4.1.1. Konsument w prawie wtórnym Unii Europejskiej -
próba syntezy
4.2. Pojęcie konsumenta w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej
4.2.1. Model przeciętnego konsumenta w orzecznictwie Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej
4.2.2. In dubio pro consumatore
4.2.3. Orzecznictwo TSUE a rozszerzenie pojęcia konsumenta
4.2.4. Konsument w orzecznictwie TSUE - wnioski
5.
Obowiązki przedkontraktowe w relacji konsumenckiej a autonomia woli
stron
5.1. Przedkontraktowe obowiązki informacyjne w dyrektywie 2011/83/UE
5.2. Obowiązki przedkontraktowe w dyrektywach regulujących wystąpienie
niezgodności z umową
5.3. Podsumowanie przedkontraktowych obowiązków
informacyjnych występujących w umowach sprzedaży i o świadczenie usług
6. Wpływ
prawa wtórnego na sposób powstania relacji
konsumenckiej
6.1. Oferta oraz przyjęcie oferty w handlu tradycyjnym
6.2. Oferta oraz przyjęcie oferty w handlu elektronicznym
6.3. Normy antydyskryminacyjne a przymus kontraktowania
6.3.1. Rozróżnienie dyskryminacji uzasadnionej oraz
nieuzasadnionej - rozważania na temat takiej systematyki.
6.3.2. Tak zwane geoblokowanie jako forma dyskryminacji
6.3.3. Wnioski
7. Wpływ
prawa wtórnego na kształtowanie stosunku zobowiązaniowego
7.1. Wzorce umowne
7.1.1. Główny przedmiot umowy oraz indywidualne negocjowanie
postanowień umownych - omówienie wybranej problematyki
7.1.1.1. Główny przedmiot umowy
7.1.1.2. Postanowienia umowne negocjowane indywidualnie
7.2. Odpowiedzialność sprzedawcy w przypadku wystąpienia niezgodności
rzeczy sprzedane) z umową na podstawie dyrektywy 1999/44/WE
7.3. Regulacja sprzedaży internetowej
7.4. Zmiany w odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność rzeczy z
umową sprzedaży na podstawie dyrektywy 2019/771 oraz za niezgodność
usługi z umową na podstawie dyrektywy 2019/770
7.4.1. Dyrektywa 2019/771
7.4.2. Dyrektywa 2019/770
7.4.3. Kryteria zgodności z umową a swoboda kształtowania treści umowy
7.5. Wpływ prawa wtórnego na sposób spełnienia
świadczenia w relacji konsumenckiej
8. Obowiązki
stron w relacji konsumenckiej po zawarciu umowy a autonomia woli stron
8.1. Obsługa posprzedażna
8.2. Obowiązek aktualizacji
8.3. Obowiązki po wygaśnięciu pierwotnego stosunku zobowiązaniowego
9. Prawo
unijne a obejście lub nadużycie prawa w relacjach konsumenckich
10. Niwelowanie
nierówności jako metoda ochrony konsumentów
10.1. Nierówność ekonomiczna.
10.2. Nierówność prawna
10.3. Nierówność psychologiczna
10.4. Nierówność związana z wiekiem
10.5. Nierówność ze względu na płeć
10.6. Nierówność związana z poziomem intelektu
11. Wnioski
z rozdziałów 5-10
11.1. Konstrukcja systemu ochrony konsumentów
11.2. Zagrożenia dla konsumenta wynikające z uczestnictwa w jednolitym
rynku
11.3. Instrumenty regulacyjne zapobiegające wystąpieniu zagrożenia dla
konsumenta
12. Kompetencja
prawodawcy europejskiego do stanowienia norm względnie obowiązujących
(dyspozytywnych)
12.1. Przenikanie prawa publicznego do prawa prywatnego
13.
Zakończenie
13.1. Prawo unijne a autonomia woli stron
13.2. Wolność człowieka a system ochrony konsumenta i
wspólny rynek
13.3. Alternatywa dla obecnych regulacji dotyczących systemu ochrony
konsumenta oraz prawidłowego funkcjonowania wspólnego rynku
Wykaz aktów prawnych
Akty prawa polskiego, niemieckiego, austriackiego oraz francuskiego
Akty prawa unijnego
Akty prawa unijnego miękkiego
Bibliografia
Orzecznictwo
Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Opinie Rzeczników Generalnych Unii Europejskiej
Orzecznictwo sądów polskich
Decyzje organów ochrony konkurencji i konsumentów
Wykaz źródeł internetowych
Pozostałe
214
stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|