ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SZTUKA BIOMETRYCZNA W PERSPEKTYWIE FILOZOFII POST- I TRANSHUMANIZMU W STRONĘ ESTETYKI POSTAFEKTYWNEJ


TWARDOCH-RAŚ E.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 50.90 Twoja cena  48,36 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sztuka biometryczna w perspektywie filozofii post- i transhumanizmu

W stronę estetyki postafektywnej


Książka Sztuka biometryczna w perspektywie filozofii post- i transhumanizmu. W stronę estetyki postafektywnej stanowi pierwsze w skali światowej całościowe opracowanie dotyczące sztuki biometrycznej.

Po raz pierwszy zostaje w niej zdefiniowana sama kategoria sztuki biometrycznej, która obejmuje projekty artystyczne z zakresu art & science oparte na danych biometrycznych oraz na strategiach bioparametryzacji ciała. W książce zostały wyznaczone cztery główne obszary sztuki biometrycznej: projekty oparte na medycznych badaniach obrazowych (jak rentgenografia czy ultrasonografia), na działaniach biosensorów (jak EEG czy EKG), na procedurach self-trackingu (samomonitoringu, jak w przypadku używania aplikacji czy urządzeń monitorujących tętno, liczbę wykonanych kroków etc.), a także na metodach identyfikacji biometrycznej (jak technika rozpoznawania twarzy czy linii papilarnych). Ze względu na transdyscyplinarny charakter projektów w opracowaniu zaproponowano również wyczerpującą metodologię badawczą, która została zaaplikowana do analizy licznych, często w Polsce zupełnie nieznanych, projektów biometrycznych (jak realizacje Angeli Palmer, Behnaz Farahi czy Laurie Frick). Książka nie stanowi jedynie rekapitulacji istniejącej wiedzy, ale jest propozycją autorskiego ujęcia tematu, własnego wyznaczenia obszaru badawczego oraz określenia oryginalnej metodologii, w tym autorskiej koncepcji estetycznej (estetyka postafektywna).

„Ewelina Twardoch-Raś ma niezwykłą łatwość budowania zajmującej naukowej narracji, w której wnikliwa analiza biometrycznych dzieł sztuki z obszaru art & science przeplata się z pogłębionymi studiami historycznymi nad rozwojem technologii medycznych i przekrojowym opisem ich współczesnego stanu. Całość czyta się jak dynamiczny reportaż śledczy, w którym rygorystyczna analiza i argumentacja naukowa nie tylko nie męczą, ale jawią się jako atrakcyjna opowieść o ciele i jego artystycznych kontekstach.”

Z recenzji książki autorstwa dr. hab. Jana Stasieńki, prof. DSW

Ewelina Twardoch-Raś, doktor nauk o sztuce, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zastępczyni redaktor naczelnej „Przeglądu Kulturoznawczego”. Kierowniczka grantu Preludium „Sztuka nowych mediów a dane biometryczne w perspektywie filozofii post- i transhumanizmu”. Brała udział w licznych konferencjach naukowych (w tym w Oksfordzie, Saragossie, Lizbonie, Brukseli i innych). Publikuje w wielu czasopismach i tomach naukowych („Kulturze Współczesnej”, „Humanities”, „Panoptikum”, „Przeglądzie Humanistycznym” etc.). Tłumaczka z języka niemieckiego. Uzależniona od sztuki, literatury, kina i seriali. Niezmiennie marzy o locie w kosmos.

Podziękowania 9

Wprowadzenie: Dane biometryczne w sztuce nowych mediów. Strategie parametryzacji ciała w odniesieniu do teorii postantropocentrycznych 11
A. Sztuka biometryczna – zarys problematyki 11
B. W stronę teorii postantropocentrycznych – uwagi metodologiczne 43

Rozdział I: Biometryczna sztuka nowych mediów w kontekście rozwoju praktyk bioartystycznych 65
A. Sztuka biometryczna jako działania z zakresu art & science 65
B. Projekty biometryczne w obszarze praktyk bioartystycznych 86
C. Nowe media – postmedialność – biomediacja. Sztuka biometryczna w perspektywie rozważań nad hybrydyzacją mediów 110

Rozdział II: Od brain artu po sztukę technologii noszonych. Główne obszary, kierunki i tendencje sztuki biometrycznej 129
A. Techniki obrazowania medycznego w obszarze art & science 130
B. Bioperformans – brain art – praktyki biofeedbacku. Wokół sztuki biosensorycznej 142
C. Strategie bio- i self-trackingowe w sztuce biometrycznej 167
D. Metody identyfikacji biometrycznej w projektach bioartystycznych 178

Rozdział III: Intra-akcje, kompost i sprawcze cięcia. Strategie posthumanistyczne w sztuce biometrycznej 207
A. Między posthumanizmem i transhumanizmem. Problem (post)antropocentryzmu w kontekście koncepcji splecenia (entanglement) 207
B. Postludzkie bioparametryzacje. Współistnienie z istotami i sprawczościami nie-ludzkimi w perspektywie posthumanistycznej 228
C. Intra-akcyjne powiązania infrastruktury biomedycznej i ciała w procedurach obrazowania medycznego. Wokół ontologii realizmu sprawczego Karen Barad 309

Rozdział IV: Człowieczeństwo Ulepszone (Humanity+), Technologiczna Osobliwość i samoaktualizacja. Narracje i praktyki transhumanistyczne w projektach biometrycznych 343
A. Etos zdrowia – samodoskonalenie – holograficzna nieśmiertelność. Dysonanse i sprzeczności w konceptualizacjach transhumanizmu 343
B. Wokół augmentacji i amplifikacji funkcji ciała. Inspiracje transhumanistyczne w sztuce biometrycznej 357

Rozdział V: Od „somatycznego szczegółu” po „architekturę fizjologiczną”. Strategie i doświadczenia afektywne w sztuce biometrycznej 407
A. Wokół „wewnątrzcielesnej materialności”. Wymiary afektywności w projektach opartych na danych pochodzących z ciała 407
B. „Architektura fizjologiczna” i projekty relacyjne. Doświadczenie afektywne jako materia działań twórczych 446

Rozdział VI: Od biomedykalizacji do self-trackingu. Zarządzanie życiem i „techniki siebie” w kontekście biopolityki oraz bioetyki 469
A. Biomedykalizacja – biopolityka – etopolityka. Medycyna obrazowa i bio-tracking a administrowanie życiem 471
B. Między „troską o siebie” a biologiczną wydajnością. Wokół idei self-trackingu i ruchu Quantified-Self 513

Rozdział VII: W stronę estetyki postafektywnej 555
A. Somatyczne i transgatunkowe doświadczanie sztuki: koncepcje somai zoe-estetyki 558
B. Zwrot afektywny w estetyce 564
C. Estetyka postafektywna – zarys projektu 575

Zakończenie 591
Bibliografia 597
Spis ilustracji 627
Indeks osobowy 629

642 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022