|
SZTUKA BIOMETRYCZNA W PERSPEKTYWIE FILOZOFII POST- I TRANSHUMANIZMU W STRONĘ ESTETYKI POSTAFEKTYWNEJ
TWARDOCH-RAŚ E. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 50.90 Twoja cena 48,36 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sztuka biometryczna w
perspektywie filozofii post- i transhumanizmu
W
stronę estetyki postafektywnej
Książka Sztuka
biometryczna w perspektywie filozofii post- i transhumanizmu. W stronę
estetyki postafektywnej stanowi pierwsze w skali światowej całościowe
opracowanie dotyczące sztuki biometrycznej.
Po raz pierwszy zostaje w niej zdefiniowana sama kategoria sztuki
biometrycznej, która obejmuje projekty artystyczne z zakresu
art & science oparte na danych biometrycznych oraz na
strategiach bioparametryzacji ciała. W książce zostały wyznaczone
cztery główne obszary sztuki biometrycznej: projekty oparte
na medycznych badaniach obrazowych (jak rentgenografia czy
ultrasonografia), na działaniach biosensorów (jak EEG czy
EKG), na procedurach self-trackingu (samomonitoringu, jak w przypadku
używania aplikacji czy urządzeń monitorujących tętno, liczbę wykonanych
kroków etc.), a także na metodach identyfikacji
biometrycznej (jak technika rozpoznawania twarzy czy linii
papilarnych). Ze względu na transdyscyplinarny charakter
projektów w opracowaniu zaproponowano również
wyczerpującą metodologię badawczą, która została
zaaplikowana do analizy licznych, często w Polsce zupełnie nieznanych,
projektów biometrycznych (jak realizacje Angeli Palmer,
Behnaz Farahi czy Laurie Frick). Książka nie stanowi jedynie
rekapitulacji istniejącej wiedzy, ale jest propozycją autorskiego
ujęcia tematu, własnego wyznaczenia obszaru badawczego oraz określenia
oryginalnej metodologii, w tym autorskiej koncepcji estetycznej
(estetyka postafektywna).
„Ewelina
Twardoch-Raś ma niezwykłą łatwość budowania zajmującej naukowej
narracji, w której wnikliwa analiza biometrycznych dzieł
sztuki z obszaru art & science przeplata się z pogłębionymi
studiami historycznymi nad rozwojem technologii medycznych i
przekrojowym opisem ich współczesnego stanu. Całość czyta
się jak dynamiczny reportaż śledczy, w którym rygorystyczna
analiza i argumentacja naukowa nie tylko nie męczą, ale jawią się jako
atrakcyjna opowieść o ciele i jego artystycznych kontekstach.”
Z
recenzji książki autorstwa dr. hab. Jana Stasieńki, prof. DSW
Ewelina Twardoch-Raś,
doktor nauk o sztuce, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych
Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zastępczyni redaktor naczelnej
„Przeglądu Kulturoznawczego”. Kierowniczka grantu
Preludium „Sztuka nowych mediów a dane
biometryczne w perspektywie filozofii post- i
transhumanizmu”. Brała udział w licznych konferencjach
naukowych (w tym w Oksfordzie, Saragossie, Lizbonie, Brukseli i
innych). Publikuje w wielu czasopismach i tomach naukowych
(„Kulturze Współczesnej”,
„Humanities”, „Panoptikum”,
„Przeglądzie Humanistycznym” etc.). Tłumaczka z
języka niemieckiego. Uzależniona od sztuki, literatury, kina i seriali.
Niezmiennie marzy o locie w kosmos.
Podziękowania
9
Wprowadzenie: Dane biometryczne w sztuce
nowych mediów. Strategie parametryzacji ciała w odniesieniu
do teorii postantropocentrycznych
11
A. Sztuka biometryczna – zarys problematyki 11
B. W stronę teorii postantropocentrycznych – uwagi
metodologiczne 43
Rozdział I:
Biometryczna sztuka nowych mediów w kontekście rozwoju
praktyk bioartystycznych 65
A. Sztuka biometryczna jako działania z zakresu art & science 65
B. Projekty biometryczne w obszarze praktyk bioartystycznych 86
C. Nowe media – postmedialność – biomediacja.
Sztuka biometryczna w perspektywie rozważań nad hybrydyzacją
mediów 110
Rozdział II: Od brain artu po sztukę
technologii noszonych. Główne obszary, kierunki i tendencje
sztuki biometrycznej 129
A. Techniki obrazowania medycznego w obszarze art & science 130
B. Bioperformans – brain art – praktyki
biofeedbacku. Wokół sztuki biosensorycznej 142
C. Strategie bio- i self-trackingowe w sztuce biometrycznej 167
D. Metody identyfikacji biometrycznej w projektach bioartystycznych 178
Rozdział III: Intra-akcje, kompost i
sprawcze cięcia. Strategie posthumanistyczne w sztuce biometrycznej 207
A. Między posthumanizmem i transhumanizmem. Problem
(post)antropocentryzmu w kontekście koncepcji splecenia (entanglement)
207
B. Postludzkie bioparametryzacje. Współistnienie z istotami
i sprawczościami nie-ludzkimi w perspektywie posthumanistycznej 228
C. Intra-akcyjne powiązania infrastruktury biomedycznej i ciała w
procedurach obrazowania medycznego. Wokół ontologii realizmu
sprawczego Karen Barad 309
Rozdział IV: Człowieczeństwo Ulepszone
(Humanity+), Technologiczna Osobliwość i samoaktualizacja. Narracje i
praktyki transhumanistyczne w projektach biometrycznych
343
A. Etos zdrowia – samodoskonalenie – holograficzna
nieśmiertelność. Dysonanse i sprzeczności w konceptualizacjach
transhumanizmu 343
B. Wokół augmentacji i amplifikacji funkcji ciała.
Inspiracje transhumanistyczne w sztuce biometrycznej 357
Rozdział V: Od
„somatycznego szczegółu” po
„architekturę fizjologiczną”. Strategie i
doświadczenia afektywne w sztuce biometrycznej
407
A. Wokół „wewnątrzcielesnej
materialności”. Wymiary afektywności w projektach opartych na
danych pochodzących z ciała 407
B. „Architektura fizjologiczna” i projekty
relacyjne. Doświadczenie afektywne jako materia działań
twórczych 446
Rozdział VI: Od biomedykalizacji do
self-trackingu. Zarządzanie życiem i „techniki
siebie” w kontekście biopolityki oraz bioetyki
469
A. Biomedykalizacja – biopolityka – etopolityka.
Medycyna obrazowa i bio-tracking a administrowanie życiem 471
B. Między „troską o siebie” a biologiczną
wydajnością. Wokół idei self-trackingu i ruchu
Quantified-Self 513
Rozdział VII: W stronę estetyki
postafektywnej 555
A. Somatyczne i transgatunkowe doświadczanie sztuki: koncepcje somai
zoe-estetyki 558
B. Zwrot afektywny w estetyce 564
C. Estetyka postafektywna – zarys projektu 575
Zakończenie 591
Bibliografia 597
Spis ilustracji 627
Indeks osobowy 629
642
strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|