|
KŁOPOTLIWE CIAŁA STRATEGIE PRZEDSTAWIANIA FIZYCZNEJ ANORMALNOŚCI WE WSPÓŁCZESNYM FILMIE FIKCJI
CYBULSKI A. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 53.89 Twoja cena 51,20 zł + 5% vat - dodaj do koszyka „Kłopotliwe”
ciała
Strategie
przedstawiania fizycznej „anormalności” we
współczesnym filmie fikcji
Filmowe
wizerunki ciała „anormalnego” budzą ciekawość,
wstyd, niepokój, fascynację i wiele innych emocji.
Spoglądamy na nie w kontekście wartości społecznych, ideologii, lęku
przed innością, polityki socjalnej, systemów etycznych,
zadań pedagogicznych, nader rzadko jednak łączymy je ze specyfiką
filmowego medium. Adam Cybulski skupił swoją uwagę właśnie na tej
ostatniej zależności. Celem jego badań było „przygotowanie
szczegółowego studium narracyjnych strategii oraz technik
opowiadania o jednostkach, których ciała nie mieszczą się w
utrwalonych kulturowo definicjach zdrowia czy normy”. Ten cel
udało mu się zrealizować z nawiązką, ponieważ nie tylko oferuje
czytelnikowi przekonywające i inspirujące analizy tekstualne, osadzone
w różnych koncepcjach i teoriach, ale wielokrotnie poza nie
wykracza, dzięki czemu jego książka zyskuje również wymiar
antropologiczny i etyczny.
Z
recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego
Wstęp
7
Rozdział I. Ustalenia
metodologiczne i teoretyczne 13
Stan badań 13
Strategia narracyjna 23
Dominanty diegetyczne i estetyka zdumienia 27
Voyeuryzm jako pojęcie wskazujące na modalność narracji 32
Zaangażowanie w postać 35
Rozdział II.
Kulturowe dyskursy o niepełnosprawności 41
Późna nowożytność: norma, dyskurs 42
XX wiek: instytucje, piętno 49
XXI wiek: dismodernism, starość, seksualność 57
Rozdział III.
„Anormalne” ciało jako osobliwość i
źródło humoru. Lata 1898–1918
63
Autentyczność a udawanie. Problemy z pierwszym filmem przedstawiającym
„anormalne” ciało 65
Inne osobliwości wczesnego kina 72
Podsumowanie 76
Rozdział IV. Demonizowanie
„anormalnego” ciała. Lata 1918–1946
79
„Anormalne” ciało jako symptom
„ułomności” moralnej 79
Złoczyńcy w cyrku 85
Podsumowanie 90
Rozdział V. Konteksty
wojenne i heroizacja „anormalności”. Lata
1946–1980 93
Rozdział VI. Człowiek słoń. Dialog z
historią 109
Rozdział VII. Strategia
sentymentalno-afirmatywna. Uwagi o „superkalekach”
i pozytywnej interpretacji „anormalności” 121
Rekontekstualizacja i zaangażowanie w postać 123
Uwznioślenie 134
Podsumowanie: atut piętna 138
Rozdział VIII. Strategia voyeurystyczna.
Podglądanie codzienności 143
Zwyczajne historie 143
Dystans 147
Bezruch: niedziałające ciało, niedziałająca postać 149
Autentyczność 151
Podglądanie zasadą organizującą strukturę narracyjną 155
Podsumowanie 157
Rozdział IX. Strategia panoptykalna. O
estetyce współczesnego freak show
159
Skrawki 161
Julien Donkey-Boy 168
Podsumowanie 174
Rozdział X. Strategia
metatekstualna. Film opowiada o konwencjach przedstawiania
„anormalnego” 177
Filmowy zawrót głowy. Opowiadanie 180
Jeremy the Dud 183
Uwięzieni 187
Podsumowanie 190
Zakończenie 193
Bibliografia 197
Filmografia 207
Nota edytorska 211
Indeks osób 213
216
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|