|
RESOCJALIZACJA MŁODZIEŻY NIEDOSTOSOWANEJ SPOŁECZNIE JAKO PROCES WSPIERANIA ROZWOJU PSYCHOSPOŁECZNEGO ORAZ KSZTAŁTOWANIA POTENCJAŁÓW
SIEMIONOW J. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 50.60 Twoja cena 48,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Resocjalizacja młodzieży
niedostosowanej społecznie jako proces wspierania rozwoju
psychospołecznego oraz kształtowania potencjałów
Wiedza
na temat wielowymiarowego zjawiska niedostosowania społecznego dzieci i
młodzieży jest niezbędna do planowania oraz realizacji konkretnych
działań w procesie wychowania nieletnich.
W prezentowanej publikacji autorka przyjmuje, że proces resocjalizacji
nieletnich powinien być organizowany przede wszystkim z uwzględnieniem
perspektywy rozwojowej. Jednym z głównych celów
procesu resocjalizacji w tym ujęciu staje się zatem wspieranie
wychowanków w pokonywaniu trudności związanych z realizacją
zadań rozwojowych okresu adolescencji. Identyfikacja oraz wzmacnianie
potencjałów nieletnich stanowią jego uzupełnienie.
Wychowankowie młodzieżowych ośrodków wychowawczych są w
okresie intensywnych zmian kształtującej się osobowości,
która u części z nich zmierza w nieprawidłowym kierunku,
stwarzając tym samym ryzyko określonych zaburzeń psychicznych.
Dostosowanie realizowanych działań do indywidualnych potrzeb
rozwojowych wychowanków, daje możliwości dokonania trwałych
pozytywnych zmian w ich funkcjonowaniu psychospołecznym.
Wstęp
Rozdział 1. Teoretyczne
podstawy rozważań na temat rozwoju człowieka w kontekście jego
socjalizacji i indywiduacji
1.1. Podstawowe założenia psychologii rozwoju jako nauki
1.2. Pojęcia: rozwój i zmiana
1.3. Charakterystyka etapu późnego dzieciństwa i adolescencji
1.4. Zadania rozwojowe w okresie dzieciństwa oraz dorastania a dynamika
zjawiska niedostosowania społecznego
1.5. Koncepcja zadań rozwojowych według R. J. Havighursta
1.6. Rozwój kompetencji społecznych nieletnich jako cel
procesu resocjalizacji
1.7. Charakterystyka środowiska rodzinnego nieletnich na wybranych
przykładach
Rozdział 2. Proces
formowania tożsamości – zadanie rozwojowe w okresie
adolescencji
2.1. Ścieżka rozwoju tożsamości nieletnich
2.2. Założenia koncepcji J. Marcii w odniesieniu do młodzieży
niedostosowanej społecznie
Rozdział 3. Twórcza
resocjalizacja jako teoretyczna podstawa pracy z młodzieżą
niedostosowaną społecznie
3.1. Zmiana w funkcjonowaniu nieletnich w warunkach zamierzonego
oddziaływania wychowawczego – paradygmat poznawczy
3.2. Proces wspierania rozwoju tożsamości nieletnich przebywających w
młodzieżowych ośrodkach wychowawczych
3.3. Wychowawca jako osoba znacząca w rozwoju psychospołecznym
nieletnich
Rozdział 4. Założenia
metodologiczne badań własnych
4.1. Prezentacja podstawowych założeń zrealizowanego projektu
− badań w działaniu
4.2. Opis placówki, w której zrealizowano projekt
badawczy
4.3. Przedmiot i cel badań
4.4. Etapy badania oraz metody zbierania danych
4.5. Charakterystyka uczestników badania
4.6. Działania zrealizowane w ramach prezentowanego projektu badawczego
Rozdział 5. Wyniki
zrealizowanego projektu
5.1. Program wychowawczy młodzieżowego ośrodka wychowawczego
5.2. Zmiana zasad opracowywania i wdrażania indywidualnych
programów edukacyjno-terapeutycznych
5.3. Program adaptacji nowych wychowanek
5.4. Wnioski i podsumowanie zrealizowanych badań
Rozdział 6. Pojęcie
efektywności i jej badanie w procesie resocjalizacji nieletnich na
podstawie wybranego kryterium
Refleksje na zakończenie
Bibliografia
Wykaz tabel i rysunków
Nota o autorce
156
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|