|
CZY MEDYTACJA NAPRAWDĘ DZIAŁA?
RADOŃ S. wydawnictwo: WAM , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 55.00 Twoja cena 52,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Czy medytacja naprawdę działa?
Medytacja
rozumiana jako uważność (ang. mindfulness) wywołuje aktualnie potężny
odzew społeczny (wśród dzieci, młodzieży, starszych, w
szkolnictwie, wojsku, policji, sporcie, medycynie, psychiatrii,
psychologii, psychoterapii itd.) i rezonans naukowy (w latach 2010-2016
wydano 74 600 publikacji, w tym ponad 3 000 badań naukowych, oraz ponad
50 metaanaliz). Jawi się więc potrzeba usystematyzowania tego
rozległego obszaru praktyki i wiedzy.
Autor
książki - praktyk i badacz medytacji - wychodząc naprzeciw tym
oczekiwaniom, opracował, sytuując tematykę w szerokim kontekście
kulturowym oraz interdyscyplinarnym, pierwszy na świecie podręcznik,
który dotyczy rozumienia pojęcia medytacji,
obszarów jej praktycznych zastosowań oraz kompatybilności z
chrześcijaństwem.
Autor
panuje nad ogromnym rozmiarem badań nad uważnością (od religioznawstwa
poprzez neuropsychologię po kognitywistykę), przeprowadza w swoim
podręcznikowym i wielostronicowym dziele syntezę wiedzy na temat stanu
badań nad tym problemem i opatruje je krytyką zawodową. Pisząc
«zawodową», mam na myśli język, jaki dominuje w
pracy: to rozprawa przeznaczona dla psychiatrów,
psychologów i psychoterapeutów oraz (pod koniec)
także dla chrześcijan zainteresowanych uważnością i medytacją jako
praktyką wzbogacającą ich duchowość.
prof.
dr hab. Zbigniew Pasek
Monografia
stanowi wartościową publikację poświęconą psychologicznym aspektom
praktyk medytacyjnych, której szczególnymi
atutami są:
1)
wszechstronność perspektywy badawczej (obejmuje religioznawstwo,
psychologię, psychiatrię, neurologię, kognitywistykę, teologię);
2)
poziom metodologiczny (wyznacznikiem doboru literatury są metaanalizy);
3)
praktyczny charakter (możliwość stosowania praktyk medytacyjnych w
różnych obszarach życia).
dr
hab. Stanisław Głaz, prof. AI
Wstęp
11
Część pierwsza Medytacja w ujęciu
interkulturowym
I. Specyfika
i uwarunkowania medytacji 19
Pojęcie medytacji 19
Hinduizm21
Buddyzm 25
Koncentracja25
Otwarte monitorowanie 28
Współczucie 30
Judaizm31
Chrześcijaństwo 33
Lectio divina 34
Modlitwa Jezusowa 35
Modlitwa Monologowa 36
Modlitwa Głębi 38
Metoda ignacjańska 38
Medytacja karmelitańska41
Islam 44
Medytacja ekstatyczna 47
II. Typologia
i struktura medytacji 57
Główne komponenty medytacji 57
Medytacja mantryczna 59
Medytacja Transcendentalna 60
Relaksacja 61
Medytacja Standaryzowana Klinicznie 63
Medytacja oparta na uważności 64
Vipassana65
Zen 67
Mindfulness Based Stress Reduction 68
Mindfulness Based Cognitive Therapy71
Medytacja dynamiczna 72
Joga 73
Tai Chi 76
Qi Gong 77
Metateoretyczne aspekty badań nad medytacjami 79
Medytacja mantryczna 80
Uważność 80
Joga, Tai Chi i Qi Gong 81
Podsumowanie 82
III. Dynamika
i możliwe komplikacje rozwojowe 87
Fazy rozwojowe87
Wstępna praktyka87
Koncentracja 88
Absorpcja i trans 88
Wgląd 89
Skutki uboczne medytacji 89
Regresja do pierwotnego narcyzmu 90
Niezdolność do poradzenia sobie ze stłumionym materiałem91
Część druga Uważność, jej rozumienie
oraz obszary praktycznych aplikacji
IV.
Psychofizjologia uważności 95
Konceptualizacja uważności95
System sercowo-naczyniowy 97
System metaboliczny 99
Ból 100
Choroby zagrażające życiu 102
V. Efektywność
interwencji opartych na uważności 105
Specyfika strategii opartych na uważności 106
Zaburzenia lękowe 108
Nawroty depresji i tendencje samobójcze111
Zaburzenia związane z odżywianiem 115
Uzależnienia117
Zespół stresu pourazowego 123
Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem
Uwagi 125
Psychoza 127
Zaburzenia z pogranicza 133
Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne137
VI. Uważność
jako transdiagnostyczna transterapia
143
Tendencyjność uwagi 143
Nawracające negatywne myśli 146
Przeformułowanie poznawcze147
Tłumienie 149
Unikanie doświadczenia 150
Negatywna afektywność i emocjonalna reaktywność 152
VII. Obszary
pozaklinicznych aplikacji uważności
155
Szkolnictwo ogólne 155
Szkolnictwo specjalne i edukacja integracyjna 158
Reklama i marketing 159
Zarządzanie organizacjami i zasobami ludzkimi 164
Sport 165
Zawody związane z zagrożeniem życia lub zdrowia 168
Zawody oparte na relacjach interpersonalnych 171
Neurofenomenologia 173
VIII. Neuro-psycho-matematyka
uważności 177
Stosowane narzędzia badawcze 177
Specyfika aktywacji elektrycznej mózgu, czyli pierwszy etap
179
Trudne początki 179
Blokowanie alfa vs habituacja alfa181
Aktywność fal theta 185
Synchronizacja gamma 186
Lateralizacja mózgu i hemisferyczna dominacja 187
Topologiczna specyfika aktywacji mózgu, czyli drugi etap 188
Percepcja sensoryczna i kontrola motoryczna 191
Pamięć 193
Emocje 193
Język 195
Myślenie 196
Uwaga 197
Świadomość 198
Dynamika stanów świadomości 206
Neuroplastyczność211
Sieciowa specyfika aktywacji mózgu, czyli trzeci etap 213
Sieciowa specyfika 214
Optymalność sieciowa 216
Multipleksowość przekazu informacji 219
Świadomość kształtująca aktywność i strukturę
mózgu 221
Wnioski 224
IX. Neuro-psycho-matematyczne
modele medytacji 227
Kluczowe procesy psychiczne227
Specyfika i typologia procesów psychicznych 229
Procesy uwagi 232
Regulacja emocji 234
Nieprzywiązanie i decentracja 236
Pamięć 238
Zamiar i motywacja241
Zachowania prospołeczne 242
Podsumowanie 244
X. Teoretyczne
konceptualizacje uważności 247
Buddyjska konceptualizacja uważności247
Kliniczna konceptualizacja uważności251
XI. Metateoretyczne
implikacje modelu uważności 261
Specyfika modelu klinicznego261
Teoretyczne modele uważności 265
Model sekwencyjny267
Model symultaniczny267
Zmagania z narcyzmem 268
Balansowanie pomiędzy ideałem Ego a idealnym Ego 269
Ponowne rodzicielstwo Ego 270
Część trzecia Kompatybilność
klinicznego modelu uważności z chrześcijaństwem
XII. Recepcja
uważności na gruncie chrześcijaństwa
275
Kulturowe różnice w rozumieniu pojęcia medytacji
275
Obszary spójności w rozumieniu medytacji 280
Podobieństwa modelu uważności do chrześcijańskiej koncepcji
medytacji 285
Chrześcijańskie dylematy doktrynalne 288
Teologiczna ocena uważności 289
Kryteria oceny teologicznej291
Uważność jako jedna z technik medytacji 294
Uważność jako podstawowy mechanizm medytacji 298
Uważność jako stan najwyższej receptywności 302
Uważność jako istotny czynnik dojrzałości religijnej 305
XIII. Chrześcijańskie
adaptacje uważności 311
Chrześcijański model uważności 311
Metoda Dwu Ekranów 312
Trzy filary chrześcijańskiej uważności 313
Specyfika chrześcijańskiego modelu uważności (obszary
spójności i niespójności) 315
XIV. Wnioski
317
Specyfika uważności 317
Pozytywna efektywność 319
Uważność jako baza teoretyczna „trzeciej fali” 322
Spójność z nowymi założeniami paradygmatu psychiatrycznego
324
Interesująca egzemplifikacja postulatów paradygmatu
eksperckiego 326
Możliwość akceptacji uważności w chrześcijaństwie 330
Chrześcijańska recepcja uważności 333
Receptywna bierność kontemplacji vs aktywna intelektualizacja medytacji
i rozmyślania 334
Kultywowanie czystości serca 337
Pogłębiony wgląd w siebie 340
Dojrzałość religijna 342
Problemy teoretyczno-metodologiczne 345
Konceptualizacja 345
Perspektywy badawcze 348
Zakończenie351
Bibliografia361
Does meditation really work? Summary 429
436
stron, Format: 15.4x23.2, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|