ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 55.00 52,25   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

CZY MEDYTACJA NAPRAWDĘ DZIAŁA?


RADOŃ S.

wydawnictwo: WAM , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 55.00 Twoja cena  52,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Czy medytacja naprawdę działa?


Medytacja rozumiana jako uważność (ang. mindfulness) wywołuje aktualnie potężny odzew społeczny (wśród dzieci, młodzieży, starszych, w szkolnictwie, wojsku, policji, sporcie, medycynie, psychiatrii, psychologii, psychoterapii itd.) i rezonans naukowy (w latach 2010-2016 wydano 74 600 publikacji, w tym ponad 3 000 badań naukowych, oraz ponad 50 metaanaliz). Jawi się więc potrzeba usystematyzowania tego rozległego obszaru praktyki i wiedzy.

Autor książki - praktyk i badacz medytacji - wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, opracował, sytuując tematykę w szerokim kontekście kulturowym oraz interdyscyplinarnym, pierwszy na świecie podręcznik, który dotyczy rozumienia pojęcia medytacji, obszarów jej praktycznych zastosowań oraz kompatybilności z chrześcijaństwem.

Autor panuje nad ogromnym rozmiarem badań nad uważnością (od religioznawstwa poprzez neuropsychologię po kognitywistykę), przeprowadza w swoim podręcznikowym i wielostronicowym dziele syntezę wiedzy na temat stanu badań nad tym problemem i opatruje je krytyką zawodową. Pisząc «zawodową», mam na myśli język, jaki dominuje w pracy: to rozprawa przeznaczona dla psychiatrów, psychologów i psychoterapeutów oraz (pod koniec) także dla chrześcijan zainteresowanych uważnością i medytacją jako praktyką wzbogacającą ich duchowość.

prof. dr hab. Zbigniew Pasek

Monografia stanowi wartościową publikację poświęconą psychologicznym aspektom praktyk medytacyjnych, której szczególnymi atutami są:
1) wszechstronność perspektywy badawczej (obejmuje religioznawstwo, psychologię, psychiatrię, neurologię, kognitywistykę, teologię);
2) poziom metodologiczny (wyznacznikiem doboru literatury są metaanalizy);
3) praktyczny charakter (możliwość stosowania praktyk medytacyjnych w różnych obszarach życia).

dr hab. Stanisław Głaz, prof. AI

Wstęp 11

Część pierwsza Medytacja w ujęciu interkulturowym

I. Specyfika i uwarunkowania medytacji 19
Pojęcie medytacji 19
Hinduizm21
Buddyzm 25
Koncentracja25
Otwarte monitorowanie 28
Współczucie 30
Judaizm31
Chrześcijaństwo 33
Lectio divina 34
Modlitwa Jezusowa 35
Modlitwa Monologowa 36
Modlitwa Głębi  38
Metoda ignacjańska 38
Medytacja karmelitańska41
Islam 44
Medytacja ekstatyczna 47

II. Typologia i struktura medytacji 57
Główne komponenty medytacji 57
Medytacja mantryczna 59
Medytacja Transcendentalna  60
Relaksacja 61
Medytacja Standaryzowana Klinicznie  63
Medytacja oparta na uważności  64
Vipassana65
Zen 67
Mindfulness Based Stress Reduction 68
Mindfulness Based Cognitive Therapy71
Medytacja dynamiczna  72
Joga 73
Tai Chi 76
Qi Gong 77
Metateoretyczne aspekty badań nad medytacjami  79
Medytacja mantryczna 80
Uważność  80
Joga, Tai Chi i Qi Gong 81
Podsumowanie 82

III. Dynamika i możliwe komplikacje rozwojowe 87
Fazy rozwojowe87
Wstępna praktyka87
Koncentracja 88
Absorpcja i trans 88
Wgląd  89
Skutki uboczne medytacji  89
Regresja do pierwotnego narcyzmu  90
Niezdolność do poradzenia sobie ze stłumionym materiałem91

Część druga Uważność, jej rozumienie oraz obszary praktycznych aplikacji

IV. Psychofizjologia uważności 95
Konceptualizacja uważności95
System sercowo-naczyniowy 97
System metaboliczny  99
Ból  100
Choroby zagrażające życiu 102

V. Efektywność interwencji opartych na uważności 105
Specyfika strategii opartych na uważności  106
Zaburzenia lękowe  108
Nawroty depresji i tendencje samobójcze111
Zaburzenia związane z odżywianiem 115
Uzależnienia117
Zespół stresu pourazowego  123
Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi  125
Psychoza 127
Zaburzenia z pogranicza 133
Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne137

VI. Uważność jako transdiagnostyczna transterapia 143
Tendencyjność uwagi 143
Nawracające negatywne myśli 146
Przeformułowanie poznawcze147
Tłumienie  149
Unikanie doświadczenia 150
Negatywna afektywność i emocjonalna reaktywność 152

VII. Obszary pozaklinicznych aplikacji uważności 155
Szkolnictwo ogólne 155
Szkolnictwo specjalne i edukacja integracyjna 158
Reklama i marketing  159
Zarządzanie organizacjami i zasobami ludzkimi 164
Sport 165
Zawody związane z zagrożeniem życia lub zdrowia 168
Zawody oparte na relacjach interpersonalnych 171
Neurofenomenologia  173

VIII. Neuro-psycho-matematyka uważności 177
Stosowane narzędzia badawcze 177
Specyfika aktywacji elektrycznej mózgu, czyli pierwszy etap 179
Trudne początki  179
Blokowanie alfa vs habituacja alfa181
Aktywność fal theta 185
Synchronizacja gamma 186
Lateralizacja mózgu i hemisferyczna dominacja 187
Topologiczna specyfika aktywacji mózgu, czyli drugi etap 188
Percepcja sensoryczna i kontrola motoryczna 191
Pamięć 193
Emocje 193
Język 195
Myślenie 196
Uwaga 197
Świadomość  198
Dynamika stanów świadomości 206
Neuroplastyczność211
Sieciowa specyfika aktywacji mózgu, czyli trzeci etap 213
Sieciowa specyfika 214
Optymalność sieciowa 216
Multipleksowość przekazu informacji  219
Świadomość kształtująca aktywność i strukturę mózgu 221
Wnioski 224

IX. Neuro-psycho-matematyczne modele medytacji 227
Kluczowe procesy psychiczne227
Specyfika i typologia procesów psychicznych  229
Procesy uwagi  232
Regulacja emocji 234
Nieprzywiązanie i decentracja 236
Pamięć 238
Zamiar i motywacja241
Zachowania prospołeczne 242
Podsumowanie 244

X. Teoretyczne konceptualizacje uważności 247
Buddyjska konceptualizacja uważności247
Kliniczna konceptualizacja uważności251

XI. Metateoretyczne implikacje modelu uważności 261
Specyfika modelu klinicznego261
Teoretyczne modele uważności  265
Model sekwencyjny267
Model symultaniczny267
Zmagania z narcyzmem 268
Balansowanie pomiędzy ideałem Ego a idealnym Ego 269
Ponowne rodzicielstwo Ego 270

Część trzecia Kompatybilność klinicznego modelu uważności z chrześcijaństwem

XII. Recepcja uważności na gruncie chrześcijaństwa  275
Kulturowe różnice w rozumieniu pojęcia medytacji  275
Obszary spójności w rozumieniu medytacji  280
Podobieństwa modelu uważności do chrześcijańskiej koncepcji medytacji  285
Chrześcijańskie dylematy doktrynalne  288
Teologiczna ocena uważności  289
Kryteria oceny teologicznej291
Uważność jako jedna z technik medytacji 294
Uważność jako podstawowy mechanizm medytacji  298
Uważność jako stan najwyższej receptywności  302
Uważność jako istotny czynnik dojrzałości religijnej  305

XIII. Chrześcijańskie adaptacje uważności 311
Chrześcijański model uważności 311
Metoda Dwu Ekranów  312
Trzy filary chrześcijańskiej uważności 313
Specyfika chrześcijańskiego modelu uważności (obszary spójności i niespójności) 315

XIV. Wnioski 317
Specyfika uważności 317
Pozytywna efektywność  319
Uważność jako baza teoretyczna „trzeciej fali” 322
Spójność z nowymi założeniami paradygmatu psychiatrycznego 324
Interesująca egzemplifikacja postulatów paradygmatu eksperckiego  326
Możliwość akceptacji uważności w chrześcijaństwie 330
Chrześcijańska recepcja uważności  333
Receptywna bierność kontemplacji vs aktywna intelektualizacja medytacji i rozmyślania  334
Kultywowanie czystości serca 337
Pogłębiony wgląd w siebie 340
Dojrzałość religijna 342
Problemy teoretyczno-metodologiczne 345
Konceptualizacja  345
Perspektywy badawcze  348

Zakończenie351
Bibliografia361
Does meditation really work? Summary  429

436 stron, Format: 15.4x23.2, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022