|
SMOKI I GAZELE 2 RZECZ O WSPÓŁCZESNYM PEJZAŻU ZARZĄDZANIA MIĘDZYNARODOWEGO
FRYZEŁ B. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 48.50 Twoja cena 46,08 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Smoki i Gazele 2
Rzecz
o współczesnym pejzażu zarządzania międzynarodowego
„Wspólny
mianownik prezentowanej w pracy narracji stanowi zestaw tez o
umiędzynarodowieniu działalności (a) jako naturalnej konsekwencji
mechanizmów ekonomicznych, (b) ale warunkowanej procesami
politycznymi, (c) coraz mocniej ingerującej w kształt zachowań
konsumenckich oraz idee społeczne. [… ] Opracowanie ma w
równym stopniu charakter monografii naukowej, co przewodnika
badawczego, dzięki zadawanym w nim inspirującym, a czasem prowokacyjnym
pytaniom [… ]. Co determinuje człowieka bardziej: biologia
czy wolna wola? W jakim stopniu ludzkie zachowania są wynikiem
uwarunkowań biologicznych, a w jakim kulturowych? Co i pod jakimi
warunkami przeważa: instynkty zwierzęce czy wpływy społecznych relacji,
takich jak rodzina, środowisko edukacji, przyjaciele? Do jakiego
stopnia człowiek może być biernym adresatem komunikatów o
biologicznie i psychologicznie determinowanych, a więc
zautomatyzowanych reakcjach? [… ] Liczne wątki dla
przyszłych badań, które wyłaniają się z pracy, powodują, że
jest to ciekawa lektura dla ekonomisty, menadżera, ale także
socjologia, a nawet antropologa badającego kulturę”.
Z
recenzji prof. dr. hab. inż. Andrzeja Matczewskiego
Barbara Fryzeł,
doktor habilitowana nauk ekonomicznych, profesor Uniwersytetu
Jagiellońskiego i kierownik Zakładu Zachowań Organizacyjnych,
interesuje się zagadnieniami społecznej odpowiedzialności biznesu i
etyki behawioralnej, a także rolą międzynarodowego biznesu we
współczesnym świecie. Jest laureatką Fundacji na rzecz Nauki
Polskiej i stypendystką post-doc w University College London. Ma
doświadczenie menadżerskie w biznesie międzynarodowym w branży
paliwowej oraz doradztwa w obszarze nieruchomości komercyjnych.
Opublikowała między innymi Building Stakeholder Relations and Corporate
Social Responsibility (Palgrave Macmillan,
Basingstoke–Hampshire–New York, 2011) oraz Ethics,
Misconduct and the Financial Services Industry, Towards a Theory of
Moral Business (Routledge, London–New York, 2021).
Holistyczna wizja
zarządzania międzynarodowego. Refleksje wprowadzające
9
Otoczenie
biznesu międzynarodowego 15
Historia pewnego ołówka 15
Tworzenie globalnego rynku jako konsensus polityczny, model
gospodarczy, proces dynamiczny i historycznie ukierunkowany
rozwój 17
Cechy procesu globalizacji – wybrane znaczące zjawiska
ekonomiczne i społeczne 19
Pomiar globalizacji 26
Ocena zjawiska 28
Koncentracja
kapitału: warunek czy konsekwencja rozwoju korporacji transnarodowych
33
Ekonomiczna, rynkowa i społeczna rola korporacji 35
Obszary oddziaływania. Pionierzy innowacji? 37
Mechanizmy
umiędzynarodowienia 45
Offshoring i nowy podział pracy 48
Outsourcing 51
Offshoring a teorie międzynarodowej ekspansji 54
Atrakcyjność inwestycyjna i czynniki decyzji lokalizacyjnych 57
Dylematy inwestorów na rynkach wschodzących 62
Czy małe oznacza nieistotne? 69
Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce globalnej
Umiędzynarodowienie małych i średnich przedsiębiorstw 73
Globalny
marketing i kształtowanie konsumenta
77
Pokusy standaryzacji i wizjonerzy komunikacji 77
Globalne marki i lokalne sentymenty 80
Marka jako emocje i wartości. Reklama jako opowieść 82
Świat jak bar z fast foodem 90
Kulturowy
aspekt globalnego rynku 93
Mity perspektywy kulturowej w analizie rynków
międzynarodowych: Chiny 98
Korupcja: przestrzeń wolna moralnie czy norma bezprawna? 103
Kulturotwórcza rola marketingu – marka jako nośnik
przekazu 108
Społeczne
perspektywy umiędzynarodowienia biznesu 111
Wpływ na gospodarki i społeczeństwa a wyzwania strategiczne
inwestorów 113
Kultura popularna w służbie społecznej roli biznesu? 118
Od odpowiedzialnego biznesu do zrównoważonego rozwoju 125
Projekt globalizacyjny, zarządzanie a kryzysy 135
Ewolucja biznesu i zarządzania międzynarodowego 137
Ministudia
przypadków 145
Inwestycje zagraniczne a kraje goszczące 145
Indie: kontekst lokalny 146
Fabryka w Bhopalu 147
Argumenty w sporze 148
Pytania 149
Globalne łańcuchy dostaw w przemyśle odzieżowym i praca nieletnich 149
Praca dzieci 150
Remedium 151
Pytania 152
Globalny sektor usług finansowych i regulacje służące (od)budowie
zaufania 152
Ekonomiczna i społeczna rola banków 152
Kryzys zaufania i inicjatywa regulacyjna 153
Zasady równikowe (The Equator Principles)
Pytania 159
Rynek dzieł sztuki i domy aukcyjne jako przedsiębiorstwa globalne 160
Struktura i dynamika rynku dzieł sztuki 160
Zmiany jakościowe i ilościowe 161
Dominujący gracze i strategie globalne 163
Pytania 164
Bibliografia 165
Indeks 188
225
stron, Format: 15.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|