|
POLITYKA WIEDZY A WSPÓŁCZESNE PROCESY INNOWACYJNE
GOLIŃSKA-PIESZYŃSKA M. wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 83.89 Twoja cena 79,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Polityka wiedzy a
współczesne procesy innowacyjne
Współczesny
świat opiera się na wiedzy, wynalazkach i nowoczesnych technologiach.
Niekwestionowanym faktem stała się gwałtowna automatyzacja, robotyzacja
i cyfryzacja. Ponadto coraz istotniejsze znaczenie mają niematerialne
czynniki rozwoju, a wśród nich wiedza i informacja.
Celem
książki jest wskazanie roli i znaczenia polityki wiedzy,
której istota polega na przemyślanych działaniach
prowadzących do osiągnięcia powziętych zamierzeń w tworzeniu innowacji,
ze szczególnym uwzględnieniem związku pomiędzy jakością
systemu innowacyjnego a polityką wiedzy, rozwijaną na
różnych poziomach zarządzania organizacją.
W procesie innowacyjnym, w skali mikro, efektywne zarządzanie wiedzą
oznacza optymalne wykorzystanie wszystkich zasobów
organizacji. Z kolei w skali makro szczególną rolę odgrywają
sprawne systemy innowacyjne, przyjmujące charakter sieciowy. Ze względu
na wysokie ryzyko procesu badawczo-rozwojowego coraz więcej organizacji
decyduje się na współpracę, w tym o charakterze
międzynarodowym. W przypadku polskich uczelni, ośrodków
badawczych i firm duże znaczenie ma ich udział w programach z dziedziny
zarządzania wiedzą realizowanych w ramach Unii Europejskiej.
Zagadnienia omówione w książce, poza ich niezwykle ciekawym
wymiarem intelektualnym, mają znaczenie praktyczne zarówno
na poziomie firm, jak i całej gospodarki.
Autorce udało się zrealizować w książce postawione cele: poznawczy
– dogłębne omówienie polityki wiedzy i procesu
innowacyjnego, ich wzajemnego związku oraz wpływu polityki wiedzy na
rozwój innowacji i sektora wiedzy oraz utylitarny
– udzielenie odpowiedzi na pytania, jak rozwijać zasoby
wiedzy w organizacji oraz jak nimi zarządzać, by tworzyć optymalne
warunki rozwoju danej struktury, oraz jakie działania podejmować, by
budować społeczeństwo oparte na wiedzy.
-
z recenzji dr. hab. Stanisława Łobejki, prof. SGH, Szkoła
Główna Handlowa w Warszawie
Książka jest jedną z
nielicznych publikacji tak kompleksowo opisujących podejście do
zagadnienia wiedzy i jej roli we współczesnej gospodarce.
Materiał zgromadzony w książce poszerza kompetencje czytelnika
dotyczące wiedzy i zarządzania nią, szczególnie w kontekście
współczesnych procesów innowacyjnych i
technologicznych. Książka może być także użyteczna w procesach
dydaktycznych na wyższych uczelniach.
-
z recenzji dr Agnieszki Turyńskiej-Gmur, Wrocławskie Centrum Transferu
Technologii, Politechnika Wrocławska
Dr hab. inż. Małgorzata
Golińska-Pieszyńska
– pracownik naukowy Politechniki Łódzkiej w
Katedrze Systemów Zarządzania i Innowacji na Wydziale
Zarządzania i Inżynierii Produkcji, absolwentka Wydziału Chemicznego
PŁ, ukończyła także studia z zakresu ekonomii na Wydziale
Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.
Specjalizuje się w zagadnieniach transferu i komercjalizacji
wyników badań naukowych. W centrum zainteresowań autorki
znajduje się nowoczesna organizacja i relacje z otoczeniem z punktu
widzenia procesów innowacyjnych. Uczestniczyła w wielu
projektach Unii Europejskiej z zakresu zarządzania wiedzą i procesami
innowacyjnymi w organizacjach. Prowadzone badania przekłada na
praktyczne działania prowadzące do podnoszenia innowacyjności i wzrostu
konkurencyjności firm i gospodarki.
Wstęp
Rozdział 1
Wiedza,
jej uwarunkowania i funkcje a współczesny wymiar innowacji
1.1. Wiedza w gospodarce i społeczeństwie
1.2. Istota pojęcia wiedzy a proces zarządzania wiedzą
1.3. Zarządzanie wiedzą - analiza zjawiska
1.4. Modele generowania wiedzy w organizacji. Konwersja wiedzy
1.5. Uwarunkowania procesu zarządzania wiedzą i kierunki jego rozwoju
1.6. Wiedza i zarządzanie wiedzą a współczesne struktury
organizacyjne
1.7. Innowacje, proces innowacyjny a zarządzanie wiedzą
1.8. Podsumowanie
Rozdział 2
Nauka
i wiedza w aspekcie filozoficznym
2.1. Człowiek a świat wartości
2.2. Czynnik ludzki i aktywistyczna koncepcja wiedzy
2.3. Jedność myślenia a wielkość dyscyplin filozoficznych
2.4. Filozofia umysłu i fenomenologia
2.5. W poszukiwaniu wspólnego mianownika poznawania
2.6. Świadomość, rozum i intelekt w procesie poznania
2.7. Wiedza jako stopień poznania prawdy a tworzenie reprezentacji
poznawczych jako upraszczanie oraz deformowanie rzeczywistości
2.8. Fenomenologiczna psychologia uczenia się
2.9. Filozoficzny dyskurs nowoczesności
2.10. Podsumowanie
Rozdział 3
Kapitał
intelektualny i ludzie w procesie zarządzania wiedzą
3.1. Istota kapitału intelektualnego i jego struktura
3.2. Pomiar kapitału intelektualnego a metody zarządzania nim
3.3. Członkowie organizacji opartych na miedzy - ich modele myślowe a
wymagania kompetencyjne. Pracownicy wiedzy
3.4. Podsumowanie
Rozdział 4
Polityka
wiedzy
4.1. Wpływ rozwoju nauki, techniki i gospodarki na procesy kreowania
wiedzy i działalność innowacyjną
4.2. Wiedza w gospodarce i społeczeństwie a mechanizm społecznego
uczenia się
4.3. Nowy wymiar współczesnej technologii a polityka wiedzy
4.4. Oryginalna twórczość techniczna a proces innowacyjny
4.5. Problematyka procesu innowacyjnego w firmie wobec polityki wiedzy
4.6. Polityka wiedzy a zagadnienie dyscyplinarności w nauce
4.7. O znaczeniu polityki wiedzy w rozwoju społeczno-gospodarczym
4.8. Podsumowanie
Literatura
Abstract
The Knowledge Politics in Relation to Contemporary Innovative Processes
Spis rysunków
Spis tabel
256 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|