ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MATURA NA 100% DOŚWIADCZENIA EDUKACYJNE UCZNIÓW ZDOLNYCH W POLSKIEJ SZKOLE PUBLICZNEJ


KAMIŃSKA A.

wydawnictwo: IGNATIANUM , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 59.00 Twoja cena  56,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Matura na 100%

Doświadczenia edukacyjne uczniów zdolnych w polskiej szkole publicznej


Książka jest wartościową monografią, poświęconą jednostkowym losom młodych, zdolnych ludzi. Podejmuje ważny społecznie temat, dotyczący edukacji uczniów zdolnych i ich miejsca w szkole publicznej oraz uwarunkowań związanych z projektowaniem i realizowaniem satysfakcjonującej kariery edukacyjnej. Skupienie się na narracjach uczniów, którzy osiągnęli mierzalne sukcesy edukacyjne, wyrażone bardzo wysokim wynikiem na maturze, pozwala na lepsze zrozumienie indywidualnych losów jednostek. […]

Każda przytoczona historia doświadczeń narratorów wnosi do opisu uczniów zdolnych ważne kategorie. Ich doświadczenia potwierdzają indywidualność biografii jednostki, a jednocześnie wskazują na pewne wspólne cechy osób zdolnych, zanurzonych w edukacyjnych uwarunkowaniach szkół publicznych. Jestem przekonana, że wiele ważnych wątków badawczych, takich jak np. świat wartości osób zdolnych, emocje, kontakty z rówieśnikami czy ich relacje z nauczycielem-mistrzem, pojawiły się w opracowaniu dzięki wysokim kompetencjom badawczym Autorki.

Książka Anety Kamińskiej jest interesująca i ważna poznawczo, szczególnie dla czytelników zajmujących się tematyką uwarunkowań rozwoju zdolności.

Dr hab. Joanna Łukasiewicz-Wieleba, prof. APS

W ostatnich dwudziestu latach powstało w Polsce wiele prac dotyczących różnych aspektów pracy z uczniem zdolnym. Niestety brakuje prac, których przedmiotem badań byłoby postrzeganie uczniów zdolnych przez samych siebie. W tym sensie temat podjęty przez Autorkę jest oryginalny, bo wnosi do pedagogiki zdolności nową wiedzę. […]

Za walor książki uznać należy wypracowanie przez Autorkę modelu badania doświadczeń edukacyjnych osób zdolnych oraz opracowanie indywidualnej koncepcji postępowania badawczego. Na bazie uzyskanych wyników Autorce udało się sporządzić wykaz pewnych wskazówek do dalszej praktyki wychowawczej i dydaktycznej.

Książka została napisana w prosty i jasny sposób. Autorce udało się utrzymać ciekawą narrację, zainteresować czytelnika i podtrzymać jego uwagę. Odbiorcami książki będą przede wszystkim badacze zdolności, nauczyciele, studenci studiów kierunków pedagogicznych i psychologicznych oraz rodzice.

Dr hab. Olena Bocharova, prof. UP

Wstęp.                  7

1. Doświadczenia edukacyjne uczniów zdolnych.
Perspektywa teoretyczna                         13
1.1. Definicje związane z podjętym tematem                .  13
1.2. Wybrane koncepcje i modele zdolności                  24
1.3. Charakterystyka uczniów zdolnych                  .  38
1.3.1. Sfera poznawcza i funkcjonowanie w ramach uczenia się         38
1.3.2. Zarys psychologicznego portretu ucznia zdolnego            41
1.3.2.1. Perfekcjonizm jako istotna psychiczna dyspozycja uczniów zdolnych                             47
1.4. Uczeń zdolny w przestrzeni społecznej                 .  50
1.4.1. Odrzucenie rówieśnicze w doświadczeniu społecznym uczniów zdolnych                           54
1.5. Polska szkoła publiczna wobec specyficznych potrzeb ucznia zdolnego     56
1.5.1. Prawa uczniów zdolnych                     .  58
1.5.2. Diagnoza uczniów zdolnych                     65
1.5.3. Indywidualne podejście do uczniów zdolnych            .  70
1.5.3.1. Kontrowersje wokół indywidualnego podejścia do uczniów zdolnych                             70
1.5.3.2. Próba oceny działań polskiej szkoły na podstawie dostępnych badań                             .  75

2. Metodologiczna organizacja badań własnych              .  83
2.1. Teoretyczna perspektywa badań                     84
2.1.1. Uzasadnienie podjętych badań                    84
2.1.2. Jakościowa perspektywa badań                    85
2.1.3. Paradygmat interpretatywny                     88
2.1.4. Wieloczynnikowy model zdolności F.J. Mönksa jako baza do interpretacji danych                          90
2.2. Dalsze własne ustalenia badawcze                   .  91
2.2.1. Cel, przedmiot badań i problem badawczy               91
2.2.2. Analiza strukturalna jako sposób analizy i interpretacji danych     .  96
2.2.3. Organizacja i przebieg badań                     98
2.2.4. Charakterystyka badanej grupy                   101
2.2.5. Rola badacza                           106

3. Doświadczenia edukacyjne uczniów zdolnych – analiza i interpretacja poszczególnych narracji                         111
3.1. Narracja Agaty – mój cel, moja nauka, moje osiągnięcia          .  113
3.2. Narracja Kasi – rozwijam swoje zainteresowania z tymi, którzy mnie rozumieją   120
3.3. Narracja Konrada – jestem perfekcyjny, pomagam innym          .  130
3.4. Narracja Marty – pomagam, żeby być lubianą                141
3.5. Narracja Jacka – poszukuję prowadzenia mistrza/mentora         .  149
3.6. Narracja Joanny – przeżyłam zwrot w moim życiu i teraz jestem sobą      .  158
3.7. Narracja Joli – poszukuję siebie                      168
3.8. Narracja Anny – mam dobre relacje i rozwijam się z innymi           174
3.9. Narracja Jakuba – współpracuję z innymi i wzrastam            .  180

4. Dyskusja wyników                          .  189

5. Rekomendacje dla dalszej praktyki edukacyjnej            .  199

Zakończenie                               207
Podsumowanie                              211
Bibliografia                               215
Indeks                                  227
Summary: Passing Maturity Exam for 100%. Educational Experiences of
Gifted Students in a Polish Public Schools                 231

234 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022