|
HUMANISTYKA CYFROWA W BADANIACH KULTUROWYCH
SMOŁUCHA D. wydawnictwo: IGNATIANUM , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 62.00 Twoja cena 58,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Humanistyka cyfrowa w
badaniach kulturowych
Analiza
zjawiska na wybranych przykładach
Zajmowanie
się humanistyką cyfrową wymaga interdyscyplinarnych kompetencji w
zakresie łączenia różnych obszarów wiedzy. To
niejednokrotnie próba odpowiedzi na pytania o status
rozmaitych przedsięwzięć naukowych. […] Komu i czemu służy
humanistyka cyfrowa? Innymi słowy, co wnosi do tradycyjnie pojmowanych
dyscyplin naukowych?
Danuta
Smołucha postawiła przed sobą niezwykle ambitny cel – nie
tylko odpowiedzieć na powyższe pytania, lecz także wpisać je w szeroki
kontekst problematyki związanej z mediami, technologią, kulturą,
literaturą, społeczeństwem.
Główną
tezę niniejszej publikacji można ująć następująco: humanistyka cyfrowa
stała się nieodłączną częścią warsztatu naukowca. Świadczą o tym nie
tylko przywoływane przez Autorkę przykłady, ale i pandemia COVID-19.
Znajomość obsługi komputera, w połączeniu z podstawowymi kompetencjami
cyfrowymi, nie jest już dodatkiem do wykształcenia, lecz obowiązkiem. Z
drugiej strony świat nauki jak nigdy dotąd potrzebuje szerokiej
dyskusji na temat sposobów wykorzystywania
współczesnych technologii. W tym kontekście książka pani
Smołuchy prowokuje do niesłychanie istotnych pytań.
Dr
hab. Konrad Dominas, prof. UAM
Pierwszym
skojarzeniem, jakie przyszło mi do głowy po lekturze Humanistyki
cyfrowej w badaniach kulturowych, jest to, że stanowi ona znakomity
(„panoramiczny”) przewodnik po tej dyscyplinie, a
nawet może zostać uznana za podręcznik akademicki. Przystępnie, a
zarazem bardzo erudycyjnie i czytelnie, wprowadza w początki,
rozwój, główne wątki prowadzonych badań, a
jeszcze szerzej – w skomplikowane i ogromnie dynamiczne,
niekiedy zaskakujące, relacje między naukami humanistycznymi a
„cyfrowością” współczesnego świata.
Solidna wiedza Autorki, widoczna pasja oraz – co może
najważniejsze – dobre przygotowanie warsztatowe (jest z
wykształcenia jednocześnie informatyczką i kulturoznawczynią)
towarzyszące temu intuicja i niemałe doświadczenie badawcze –
wszystko to czyni tę książkę nadzwyczaj kompetentną, naukowo aktualną
(konsekwentnie uwzględnione zostały najnowsze wątki badań), skutecznie
wypełniającą lukę w polskim piśmiennictwie naukowym. Książka jest
zarazem obiektywna i autorska, oryginalna, przemyślana, poprawnie
skomponowana, w sposób przekonujący badawczo domknięta.
Dr
hab. Leszek Zinkow, prof. IKŚiO PAN
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział 1
Od
danych analogowych do cyfrowych obiektów kultury
1.1. Pojęcie danych
1.2. Big data - wielkie dane, geneza i opis zjawiska
1.3. Od abakusa do interfejsu człowiek-komputer
1.4. Nowe media i cyberkultura
Rozdział 2
Wizualizacja
danych
2.1. Pojęcie wizualizacji
2.2. Historia wizualizacji danych
2.3. Wizualizacja w badaniach sieci
2.4. Wizualizacja relacji w mediach społecznościowych
2.5. Wizualizacja - możliwości i ograniczenia
Rozdział 3
Wstęp
do humanistyki cyfrowej
3.1. Roberto Busa i początki metod ilościowych w humanistyce
3.2. Koncepcja rozwoju hipertekstu
3.3. Od komputerów w humanistyce do humanistyki cyfrowej
3.4. Humanistyka cyfrowa - kwestie definicyjne
3.5. Warsztat współczesnego humanisty
3.6. Cyfrowy projekt w naukach humanistycznych
Rozdział 4
Humanistyka
cyfrowa w badaniach kulturowych
4.1. Metody humanistyki cyfrowej - wstęp do zagadnienia
4.2. Badanie cyfrowych tekstów
4.3. Obrazy i filmy w badaniach ilościowych
4.4. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w badaniach humanistycznych
4.5. Modelowanie 3D i symulacja w projektach humanistyki cyfrowej
4.6. Sztuczna inteligencja w badaniach humanistycznych
4.7. Instytucje kultury w cyfrowym świecie
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Summary
Digital Humanities in Cultural Studies: An Analysis of the Phenomenon
Based on Selected Examples
350
stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|