|
O MOŻLIWYM KOŃCU KULTURY APOKALIPTYKA RENÉ GIRARDA
GIELAROWSKI A. wydawnictwo: IGNATIANUM , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 56.00 Twoja cena 53,20 zł + 5% vat - dodaj do koszyka O możliwym końcu kultury
Apokaliptyka
René Girarda
Książka
Andrzeja Gielarowskiego jest ważnym głosem w dyskusji nad dziełem
Girarda, i to nie tylko w odniesieniu do opracowań polskich. Podstawowa
jej teza, mówiąca o tym, że jego myśl „zawsze
miała charakter apokaliptyczny”, znajduje swoje pełne
uzasadnienie w przedstawionej monografii. Autor nie tylko kompetentnie
i rzetelnie prezentuje szczegółowe zagadnienia teorii
mimetycznej, ale także umieszcza je kolejno w perspektywie
apokaliptycznej i eschatologicznej, co wymagało umiejętnego
syntetyzowania wątków, wpisywania pojęć i koncepcji w tkankę
współczesnej nam rzeczywistości, a przede wszystkim
całościowego spojrzenia na miejsce antropologii mimetycznej (czy też
wręcz antropofanii) w konkretyzującym się kryzysie
„czasów końca”.
Warto
podkreślić, że monografia Andrzeja Gielarowskiego O możliwym końcu
kultury. Apokaliptyka René Girarda jest jedną z niewielu jak
do tej pory prac powstałych na gruncie polskim, które
przesuwają badania teorii mimetycznej z obszaru deskryptywnego
porządkowania w obszar wysokiej jakości refleksji o charakterze
krytycznym.
Dr
hab. Maria Korusiewicz, prof. ATH (Akademia Techniczno-Humanistyczna w
Bielsku-Białej)
Przedstawione
przez Andrzeja Gielarowskiego opracowanie myśli Girarda jest
oryginalne, mimo że autor idzie ściśle po drogach wyznaczonych przez
tego frankoamerykańskiego myśliciela. Gielarowski trafnie uchwycił i
zwarcie przedstawił podstawowe nurty teorii mimetycznej, interpretując
ją jako teorię o charakterze apokaliptycznym, widząc kluczowy problem
kultur w ich relacji do kwestii niewinności ofiar. W czasach
dotkniętych pandemią i nasileniem konfliktów społecznych
praca taka jest więc bardzo aktualna, zwłaszcza w Polsce opanowanej
potężną rywalizacją mimetyczną i to na wielu płaszczyznach.
Lektura
tej pracy mogłaby pogłębić refleksje redukujące się coraz częściej do
„logiki nagłówków”
opanowanych przez mentalność skandalu. Do książki mogliby sięgnąć nie
tylko publicyści i krytycy kultury medialnej, lecz także ludzie
Kościoła, uwikłani w sidłach założonych przez mentalność kultury
skandalu, mający trudności w odnalezieniu właściwego stosunku do ofiar.
Książka może się też stać źródłem inspiracji dla polskiej
teologii systematycznej borykającej się z problemem ofiarniczej czy
nieofiarniczej wizji Boga.
Czy
ta książką ożywi dyskursy filozoficzne? Ponieważ autor idzie po drogach
wyznaczonych przez Girarda, i to nie tylko w kwestiach treściowych,
lecz także metodologicznych, ukazując swoje zafascynowanie tym
myślicielem, musi się wiec on liczyć, że dotknie go taka sama krytyka.
Po co więc ta książka? Gielarowski daje sam odpowiedź na takie pytanie:
„Dzięki przyjęciu apokalipsy taką jaką ona jest, można się
otworzyć na nadzieję i uniknąć rozpaczy, w której grzęźnie
nowoczesność odrzucająca prawdę” (s. 185).
Prof.
dr Józef Niewiadomski (Theologische Fakultät
Innsbruck)
WPROWADZENIE
APOKALIPTYKA
JAKO REFLEKSJA NAD KULTURĄ 9
ROZDZIAŁ I
OD
TEORII PRAGNIENIA DO TEORII APOKALIPSY
27
ROZDZIAŁ II
APOKALIPTYCZNA
INTERPRETACJA MECHANIZMU KOZŁA OFIARNEGO
47
1. Mity i Biblia: teksty prześladowcze a teksty apokaliptyczne 52
1.1. Hermeneutyka tekstów prześladowczych 54
1.2. Teksty apokaliptyczne i objawienie prawdy o przemocy 62
1.3. Apologetyka niewinnej ofiary prześladowania 69
2. Sacrum i rytuały ofiarnicze a ofiara Chrystusa: apologia
chrześcijaństwa 81
2.1. Składanie ofiary w religiach archaicznych: antropologia przemocy 85
2.2. Antropologiczny sens ofiary Chrystusa: objawienie mimetyzmu i
pokonanie sacrum 101
2.3. Dionizos a Chrystus: chrześcijaństwo poza mitem 115
3. Pragnienie mimetyczne w świetle chrześcijańskich tekstów
apokaliptycznych 127
3.1. Czasy ostateczne w Nowym Testamencie: szatan oraz „moce
i zwierzchności” 131
3.2. Prawdziwy sens historii: „czas pogan” i
„osiąganie skrajności” 145
3.3. Racjonalność apokaliptyczna i hermeneutyka eschatologiczna 157
ROZDZIAŁ III
NOWOCZESNOŚĆ,
APOKALIPSA I CHRZEŚCIJAŃSTWO – WOBEC KRYZYSU
WSPÓŁCZESNEJ KULTURY 169
1. Czy potrzebujemy jeszcze kozła ofiarnego? O upadku instytucji wojny
171
2. Jeśli wszystko zmierza ku zagładzie…. Terroryzm i
nadzieja 182
3. Odpowiedzialność człowieka: nawrócenie i
królestwo Boże (eschatologia) 196
ROZDZIAŁ IV
HUMANISTYKA
WOBEC APOKALIPSY – WYBRANE ASPEKTY METODOLOGICZNE
215
1. Nauka i chrześcijaństwo: interdyscyplinarne badanie kultury w ujęciu
Girarda 217
2. Paradygmaty i dylematy apokaliptyki: wobec nowoczesnej refleksji
apokaliptycznej 233
3. Spór hermeneutyki kultury z naukami: swoistość
hermeneutyki i badań humanistycznych 269
ZAKOŃCZENIE
APOKALIPSA I CO DALEJ? 297
BIBLIOGRAFIA 315
INDEKS OSÓB I POSTACI BIBLIJNYCH ORAZ MITYCZNYCH 327
SUMMARY
ON THE POSSIBLE END OF CULTURE: RENÉ GIRARD’S
APOCALYPTIC 333
RESUMÉ
SUR UNE FIN POSSIBLE DE LA CULTURE. L’APOCALYPTIQUE SELON
RENÉ GIRARD 337
340
stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|