|
WZROKOCENTRYZM WIZUALNOŚĆ WIZUALIZACJA WE WSPÓŁCZESNEJ KULTURZE
BODZIOCH-BRYŁA B. DORAK-WOJAKOWSKA L. SMOŁUCHA D. RED. wydawnictwo: IGNATIANUM , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 54.00 Twoja cena 51,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wzrokocentryzm, wizualność,
wizualizacja we współczesnej kulturze
Tocząca
się na łamach wieloautorskiej monografii debata jest dobrze przemyślaną
i spójną kompozycją polifoniczną, osadzoną w teorii
audiowizualnej. Skoncentrowanie się na zjawiskach najnowszych, silnie
determinowanych przez technologię cyfrową, redaktorki książki tłumaczą
zmianą myślenia o obrazie, które ewoluowało od tradycyjnego
mimesis do simulacrum. Jednocześnie zauważają, że zmiana obrazu pociąga
za sobą o wiele poważniejszą zmianę dotyczącą ludzkiego patrzenia.
Wzrok zatrzymuje się na powierzchni, bo w obrazie nie ma już głębi,
samo przedstawienie do niczego nie odsyła, stąd
„oko” nie ma w czym się zanurzyć. Towarzyszące temu
stanowi zagubienie podmiotu, rozwarstwienie jego możliwości
sensorycznych, zachwianie pewności opartej na percepcji, to tylko
nieliczne konsekwencje zmian kulturowych wywołanych digitalizacją.
Książka
pod redakcją naukową Bogusławy Bodzioch-Bryły, Lilianny
Dorak-Wojakowskiej i Danuty Smołuchy jest niewątpliwie ciekawą
propozycją wydawniczą. Nie tylko wpisuje się w trwającą od kilkunastu
lat dyskusję nad rolą nowych technologii i mediów oraz ich
wpływem na rzeczywistość, ale analizuje nowe zjawiska, rozwijając
refleksję teoretyczną.
Z
recenzji dra hab. Adama Regiewicza, prof. Akademii im. Jana Długosza w
Częstochowie
Pod
względem treści książka stanowi przemyślaną i spójną całość,
zogniskowaną wokół zagadnienia wizualności jako dominanty
współczesnej kultury, fenomenu kolonizującego dziś także
logosferę, biorącego w posiadanie nie tylko praktyki codzienności, lecz
także sztukę i naukę. Publikacja doskonale wpisuje się zatem w
dynamicznie rozwijające się w światowej humanistyce studia nad
wizualnością. Zgromadzone w monografii artykuły prezentują
różne tematy szczegółowe oraz rozmaite podejścia
metodologiczne. Czytelnik może się zapoznać z pracami z zakresu
literaturoznawstwa, medioznawstwa, estetyki, badań nad sztukami
wizualnymi, ludologii czy neuropsychologii. W sumie autorzy analizują
pokaźny i silnie zróżnicowany materiał źródłowy,
co pozwala uchwycić bogactwo i złożoność zjawisk zaliczanych do
intensywnie rozwijającej się ekspansywnej kultury wizualnej.
Z
recenzji dr hab. Magdaleny Bogusławskiej
Wprowadzenie
9
Dariusz Grzonka
Wędrujące
obrazy naszych myśli: kulturowe formy patrzenia i myślenia obrazowego w
perspektywie antropologii kulturowej
17
Lilianna Dorak-Wojakowska
Przekraczanie
granic widzialności – elektroniczny świat obrazów
Billa Violi 37
Bogusława Bodzioch-Bryła
Widzenie
wiersza. Cyfrowe wizualizacje w utworach poetyckich Katarzyny
Giełżyńskiej oraz innych projektach e-literackich
59
Izabela Janicka
Wizualizacja
materiałów PR-owych
87
Agnieszka Kampka
Co
widzimy na niezrozumiałych zdjęciach
103
Klaudia Cymanow-Sosin
„Niestosowność”
i tabu we współczesnej reklamie – shockvertising
czy prawo do wyrażania własnych poglądów w mediach?
119
Anna Adamus-Matuszyńska
Piotr Dzik
Kształtowanie
przestrzeni miejskiej jako sceny na podstawie samorządowych
systemów identyfikacji wizualnej
137
Agnieszka Banach
Wizualizacja
codzienności w ujęciu sztuki holograficznej 155
Danuta Smołucha
Wizualizacja
zjawisk i nowe obszary komunikacji obrazowej w stechnicyzowanej kulturze
167
Piotr Pioterek
Kreowanie
wirtualnych treści za pomocą technologii virtual reality
185
Michał Szymański
Tradycyjna
sztuka w cyfrowym medium. Gry komputerowe wobec dziedzictwa kulturowego
199
Stanisław Radoń
Rola
wyobraźni sensomotorycznej w nauce, sztuce i biznesie na podstawie
badań neuro-psycho-matematycznych nad uważnością 213
Noty o autorach 229
Indeks osób 233
240
stron, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|