ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 76.95 73,10   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

REFORMA WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI


ŚWIĄTKOWSKI A.M.

wydawnictwo: IGNATIANUM , rok wydania 2022, wydanie I

cena netto: 76.95 Twoja cena  73,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Reforma wymiaru sprawiedliwości


Bardzo wysoko oceniam wartość merytoryczną książki i zakładam, że winna się ona spotkać z dużym zainteresowaniem czytelników, w szczególności zaś osób parających się zawodowo wykonywaniem zawodów prawniczych, a także posiadających lub uzyskujących wykształcenie prawnicze bądź administracyjne. Szczególnie wysoko oceniam zaprezentowane przez autora wybrane aspekty aktualnej „reformy wymiaru sprawiedliwości” w kontekście wartości i zasad Konstytucji RP, a także prawa międzynarodowego, w szczególności europejskiego, którego to autor jest wybitnym znawcą, nie tylko teoretykiem, lecz także praktykiem (o czym świadczy jego wieloletnie funkcjonowanie w różnych organach Rady Europy).

Autor stara się zachować naukowy obiektywizm w opisie i analizie jurydycznej tzw. „reformy sądownictwa” prowadzonej w ostatnim okresie. Mamy zatem do czynienia z pracą stricte naukową. Rzetelne analizy jurydyczne uwzględniają ustawodawstwo krajowe, międzynarodowe, w szczególności europejskie źródła prawa, a także przybliżają czytelnikowi orzecznictwo trybunałów europejskich łączące się z problematyką wymiaru sprawiedliwości. Wysoko oceniam zaprezentowane przez autora rozważania, jak też wyprowadzone z nich wnioski dotyczące określonych elementów tzw. „reformy wymiaru sprawiedliwości”.

Dr hab. Bolesław Maciej Ćwiertniak, prof. WSH

Książka w sposób kompleksowy i wnikliwy analizuje wszystkie istotne aspekty i instytucje Unii Europejskiej dotyczące praworządności w krajach członkowskich, a zwłaszcza nieusuwalności sędziów i niezależności sądów od władzy wykonawczej. Warto także podkreślić, że treść książki jest nie tylko w całości dostosowana do wymogów programowych w ramach uniwersyteckich studiów prawniczych, ale może być wykorzystana jako kompendium wiedzy przydatnej dla aplikantów sądowych, radcowskich i adwokackich oraz osób stosujących w praktyce prawo unijne. Na uwagę zasługuje również podejście polegające na przedstawieniu instytucji prawa w działaniu przez pryzmat orzecznictwa sądowego, co świadczy o wadze, jaką autor przywiązuje do socjologicznego ujęcia „prawa w działaniu”. Recenzowana książka zawiera bogatą literaturę i orzecznictwo, umożliwiając zainteresowanemu czytelnikowi dalsze, pogłębione studia na instytucjami prawa unijnego i polskiego.

Dr hab. Andrzej Patulski, prof. UW

Andrzej Marian Świątkowski – prof. zw. dr hab., profesor Jean Monnet Chair w zakresie europejskiego prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, emerytowany profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, od 2015 roku zatrudniony w Akademii Ignatianum w Krakowie.

Uwagi wprowadzające

Rozdział 1
Obniżenie "wieku emerytalnego" sędziów Sądu Najwyższego i wprowadzenie obowiązku przejścia w stan spoczynku - prawny spór o zgodność z Konstytucją RP
1.1. "Wiek emerytalny" sędziów
1.2. Konstytucyjna zasada nieusuwalności sędziów
1.3. Obowiązek prezydenta RP stwierdzenia daty przejścia sędziego w stan spoczynku
1.4. Refleksja o sposobie układania praw
1.5. Obniżenie "wieku emerytalnego" sędziów SN a zasada lex retro non agit
1.6. Domniemanie zgodności z Konstytucją instytucji prawnej automatycznego przejścia po osiągnięciu "wieku emerytalnego" w stan spoczynku
1.7. Uwagi końcowe

Rozdział 2
Proceduralne i materialnoprawne aspekty wprowadzonych zmian
2.1. Wprowadzenie
2.2. Aspekty proceduralne
2.2.1. Dopuszczalność wniesienia skargi
2.2.2. Dopuszczalność drogi sądowej
2.2.3. Podstawy prawne wniesienia skargi
2.2.4. Niezawisłość i nieusuwalność sędziów
2.3. Refleksja końcowa

Rozdział 3
Naruszenie zasady równego traktowania - pomysł dożywotniego zatrudnienia sędziów jako nauczycieli akademickich
3.1. Wprowadzenie
3.2. Stan faktyczny
3.3. Legalność dyferencjacji nauczycieli akademickich
3.4. Dożywotnia ochrona trwałości stosunków pracy niektórych nauczycieli akademickich
3.4.1. Zakaz rozwiązania umowy o pracę
3.4.2. Zakaz zmiany warunków pracy
3.5. Przepisy intertemporalne
3.6. Uwagi końcowe

Rozdział 4
Nowe zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów
4.1. Stan faktyczny i problem prawny
4.2. Nieścisłość wnioskodawców (sądów odsyłających)
4.3. Poglądy władz państwowych RP i ich instytucji
4.4. Zapatrywania amici curiae
4.5. Stanowisko TSUE

Rozdział 5
Podporządkowanie sędziów władzy wykonawczej
5.1. Wprowadzenie
5.2. Postępowanie prejudycjalne
5.3. Obowiązek państw członkowskich UE
5.3.1. Zakres i poziom ochrony prawnej
5.3.2. Niezawisłość sędziowska i niezależność sądów
5.3.3. Judykatura ETPC o ochronie niezawisłości i niezależności sędziów oraz sądów
5.4. Proces i warunki rekrutacji na stanowiska sędziowskie w Izbie Dyscyplinarnej SN
5.4.1. Gwarancje ustrojowe
5.4.2. Zastrzeżenia wobec powołań nowych sędziów Izby Dyscyplinarnej SN
5.5. Propozycja TSUE zastosowania w systemie prawa RP środków naprawczych
5.6. Konkluzja

Rozdział 6
Zmiana procedury doboru sędziów SN
6.1. Zakaz zaskarżania decyzji KRS
6.2. Uczestnicy postępowania prejudycjalnego; ich stanowiska i argumentacja
6.3. Zasada skutecznej ochrony sądowej
6.3.1. Prawo sądów krajowych do inicjowania postępowania prejudycjalnego
6.3.2. Swoboda wypełniania obowiązków sędziowskich
6.3.3. Zasada skutecznej ochrony sądowej a zakaz przedstawiania pytań prejudycjalnych
6.3.4. Obowiązki sądów państw członkowskich w razie nieprzestrzegania przez władze państwowe członkowskich standardów unijnych
6.3.5. Konkluzja opinii RG TSUE
6.4. Wyrok TSUE z 2 marca 2021 r. w sprawie KRS
6.4.1. Obowiązek sądów unijnych przestrzegania przepisów prawa UE
6.4.2. Sądowa kontrola uchwał krajowych organów konstytucyjnych
6.4.3. Konieczność zabezpieczenia procedur wyłaniania sędziów SN
6.4.4. Odnowienie kompetencji sądów unijnych w państwach członkowskich UE
6.4.5. Konkluzja finalna TSUE

Rozdział 7
Odpowiedzialność władz wykonawczych RP za naruszenie nieusuwalności i niezawisłości sędziów SN
7.1. Wprowadzenie
7.2. Praworządność i skuteczność ochrony sądowej - fundamentalne zasady UE
7.3. Proceduralne aspekty nadzoru organów unijnych nad przestrzeganiem przez państwa członkowskie UE podstawowych wartości i zasad Unii Europejskiej
7.3.1. Uwagi wprowadzające
7.3.2. Postępowanie regulowane art. 7 TUE i art. 258 TFUE
7.3.3. Zakres zastosowania art. 47 KPP w związku z art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE
7.3.4. Tymczasowe środki zabezpieczające ochronę praworządności i ich następstwa
7.4. Uwagi końcowe

Rozdział 8
Państwowa suwerenność a unijna solidarność
8.1. Istota solidarności w sferze wymiaru sprawiedliwości
8.2. Historia sporu Komisja/Polska in brevis
8.3. Postępowanie poprzedzające wniesienie skargi do TSUE i argumentacja stron sporu
8.3.1. Postępowanie poprzedzające
8.3.2. Wywody pełnomocników procesowych KE
8.3.3. Zarzuty przedstawicieli RP
8.3.4. Replika Komisji Europejskiej
8.3.5. Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości UE
8.4. Środki tymczasowe zabezpieczające interesy obywateli Unii Europejskiej
8.4.1. Argumentacja merytoryczna TSUE
8.4.2. Polemika TSUE z argumentami formalnoprawnymi przedstawicieli RP
8.4.3. Procedura "wyważania spornych interesów" stron sporu
8.5. Solidarność, dysharmonia a wymiar sprawiedliwości

Rozdział 9
Unijne priorytety
9.1. Unia Europejska jako projekt prawny
9.2. Rodowód zasady prymatu prawa unijnego
9.3. Rozwinięcie argumentacji na rzecz zasady prymatu prawa unijnego
9.4. Próba kontestacji koncepcji unijnego prymatu
9.5. Rola zasady pomocniczości i proporcjonalności w przestrzeganiu pierwszeństwa prawa unijnego
9.6. Konkluzja

Rozdział 10
Obligatoryjność dostosowania reformy wymiaru sprawiedliwości do przepisów unijnych
10.1. Wprowadzenie
10.2. Postanowienie TSUE zabezpieczające interesy stron prawdziwych organów wymiaru sprawiedliwości
10.2.1. Zastrzeżenia formalnoprawne
10.2.2. Materialnoprawne wymagania ustanowienia środków zabezpieczających
10.3. Opinia prawna Rzecznika Generalnego TSUE
10.3.1. Wprowadzenie
10.3.2. Skuteczność ochrony sądowej jako podstawowa gwarancja praworządności w UE
10.3.3. Zakaz uznawania treści orzeczenia sądowego za przewinienie dyscyplinarne
10.3.4. Niezależność i bezstronność ID SN
10.3.5. Brak podstaw prawnych do przyznania prezesowi ID SN uprawnień do wyznaczania właściwego sądu dyscyplinarnego
10.3.6. Nieprzestrzeganie uprawnień procesowych dyscyplinowanych sędziów
10.3.7. Nieograniczone uprawnienia krajowych sądów unijnych do występowania do TSUE z prawnymi pytaniami prejudycjalnymi
10.4. Konkluzja

Rozdział 11
Unijna koncepcja praworządności
11.1. Podstawa prawna rozstrzygnięcia przez TSUE ogólnych zarzutów
11.1.1. Argumentacja stron
11.1.2. Reforma wymiaru sprawiedliwości
11.1.3. Stanowisko TSUE
11.1.4. Sugestie TSUE w sprawie rozwiązania problemu pogodzenia interesów władz RP z zasadą skutecznej ochrony sądowej
11.2. Dopuszczenie do uznania orzeczeń sądowych za przewinienia dyscyplinarne
11.2.1. Stanowiska stron
11.2.2. Ocena TSUE
11.3. Dyskrecjonalna władza prezesa ID SN
11.3.1. Argumentacja stron
11.3.2. Stanowisko TSUE
11.4. Niezapewnienie przez ustawodawcę prawa do rozpoznania sprawy dyscyplinarnej w rozsądnym terminie, prawa do obrony i prowadzenia postępowania w obecności obwinionego lub jego obrońcy
11.4.1. Stanowiska stron
11.4.2. Ocena TSUE
11.5. Prawny zakaz prowadzenia dialogu sądów unijnych z TSUE i odesłań prejudycjalnych
11.5.1. Argumentacja stron
11.5.2. Stanowisko TSUE
11.6. Sentencja wyroku TSUE

Zakończenie
Bibliografia
Źródła prawa
Indeks rzeczowy
Indeks osobowy
National reform of judiciary. Summary

284 strony, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022